نینی مایند

ساخت وبلاگ

دروغگویی در کودکان را می‌توان روند طبیعی رشد آن‌ها تلقی کرد. اما در مواردی می‌بینیم که گویا کودک با دروغ‌هایش سعی در مخفی کاری، فریب و یا حتی رفتارهای پرخطری چون دزدی و بزهکاری را دارد. که معمولا کودکان بالای 6 سال توانایی دروغ‌هایی با چنین اهدافی را پیدا می‌کنند. برای آن که میزان خطر رفتار کودک را بسنجیم ابتدا باید به سن کودک و توانایی‌های شناختی و میزان درک او از حقایق توجه داشته باشیم. چرا که بسیاری از رفتارهای کودکان ممکن است از نظر بزرگسالان عجیب به نظر برسند، اما هر چه با دنیای آن‌ها بیشتر آشنا شوید، بهتر می‌توانید علت گفته‌ها و رفتار کودک‌تان را درک کنید.

منبع: دروغگویی در کودکان | 9 علت دروغگویی کودک

دروغگویی در کودکان

کودکان در دنیای خود زندگی می‌کنند. دروغگویی در کودکان را نباید با دروغگویی در بزرگسالان مقایسه کرد. کودکان مسائل را متفاوت از بزرگسالان نگاه می‌کنند. بسیاری از صحبت های کودکان غیر واقعی و ساخته ذهن آنهاست. بنابراین نباید نحوه رفتار کودک را جدی گرفت. دروغگویی در کودکان طبیعی است و به دلیل رشد او رخ می‌دهد. به طور معمول حدود 6 سالگی میزان دروغگویی در کودکان کاهش می‌دهد. معمولا دروغگویی در کودکان والدین را بسیار خشمگین می‌کند. مخصوصا زمانی که دورغ کودک به طور واضح قابل فهم باشد. در این مقاله بخش های مرتبط با دروغگویی در کودکان را شرح داده‌ایم.

علائم و نشانه های دروغگویی در کودکان

اصولا وقتی کودکی دروغ می‌گوید، والدین از صحت نداشتن آن حرف‌ها با خبر هستند. و به وضوح مشخص است که سعی دارد حقیقت را به گونه‌ای تغییر دهد تا از عواقب آن در امان بماند. طبق تحقیقات کودکان برای دروغ دچار اضطراب، ناراحتی و ترس می‌شوند. به طوری که چهره و گفتارشان کاملا با زمانی که حقیقت را می‌گویند تفاوت دارد. همچنین مشخص شده که دروغگویی در کودکان حتی قبل از این که راه برود شروع می‌شود. مثلا کودک شیرخواره‌ای که تنها برای در آغوش ماندن مادر، تظاهر به گرسنگی می‌کند. در واقع به نوعی توانایی دروغ را پیدا کرده‌است.

بنابراین تغییر حقایق روند طبیعی رشد کودک است که نشان دهنده رشد شناختی و قدرت تخیل نوع انسان می‌باشد. با تربیت و جهت دهی مناسب دروغگویی در کودکان، می‌توان آن را مانند سایر توانایی‌های کودک در مسیر درست قرار داد.

از چه سنی به بعد دروغگویی در کودکان مسئله ای جدی است؟

اگر نگران دروغ‌هایی هستید که فرزندتان در مورد اتفاقات مختلف می‌گوید، قبل از هر چیز بهتر است سن او را در نظر بگیرید، چرا که تفاوت زیادی در دروغگویی در کودکان زیر 5 و 6 سال با کودکان بالای این سن دارد. سرعت رشد مغز و سایر اندام‌ها در سنین ابتدایی بالاست، بنابراین قوه تشخیص کودک 4 ساله با کودک 6 ساله تفاوت زیادی دارد.

دروغگویی در کودکان 5 و زیر پنج سال

کودکانی که در سنین 5 سال یا پایین‌تر قرار دارند، هنوز نمی‌توانند تفاوتی میان واقعیت و خیال یا حقیقت و نادرستی قائل شوند. به همین دلیل ممکن است حرف‌هایی بزنند که حقیقت نداشته باشند. اما نمی‌توان آن‌ها را به پای دروغگویی کودک گذاشت. مثلا ممکن است فرزند خردسال‌تان از صحبت‌هایش با عروسک بی‌جانش یا حتی رفتن به جایی با دوستان خیالی‌اش داستان‌ها تعریف کند که این حرف‌ها ناشی از عدم شناخت حقیقت از خیالات می‌باشد. بنابراین دروغگویی در کودکان سنین 5 و زیر 5 سال باید جدی تر مورد بررسی قرار بگیرد.

دروغگویی در کودکان 6 سال و بالاتر

بعد از 5 و 6 سالگی دیگر رنگ دروغگویی در کودکان تغییر کرده. و برای فریفتن و تحت تاثیر قرار دادن بزرگ‌ترها به طور دقیق‌تر و هوشمندانه‌تر به کار برده‌می‌شود. چنانچه کودکی در سنین 6 سالگی و بعد از آن برای گول زدن و توجیه اقدامات نادرست خود به دروغ متوسل شود. این یک مسئله تربیتی و مربوط به رشد شناختی و تکامل کودک است که نیاز به بررسی و واکاوی دارد تا والدین بتوانند از آسیب‌های جدی شخصیت او در آینده، مثل دزدی یا تهمت، پیشگیری کنند. والدین می‌توانند از طریق دریافت مشاوره‌های یک متخصص در زمینه روانشناسی کودک این مشکل را به راحتی رفع نمایند و از بروز مشکلات جدی‌تر در آینده فرزند خود جلوگیری کنند.

دلایل دروغگویی در کودکان

کودکان ممکن است تحت شرایط مختلفی به دروغگویی روی بیاورند. مثلا هنگامی که می‌خواهند کسی را فریب دهند، با دروغ خود شخصی را تحت تاثیر قرار داده. و توجه او را جلب کنند و یا از آن به عنوان راهی برای فرار از عواقب زیانبار و ناپسند رفتار نادرستی که مرتکب شده‌اند استفاده کنند. در ادامه به بررسی شایع‌ترین عللی که می توانند منجر به دروغگویی در کودکان و بدتر شدن شرایط شوند پرداخته‌ایم.

1- جلب توجه و تظاهر

جلب توجه یکی از دلایل دروغگویی در کودکان است. کودکانی که به خاطر خود نمایی و اظهار وجود کردن به دروغ گفتن روی می‌آورند. عمدتا در خانواده‌هایی دیده می شوند که والدین بیشتر وقت خود را صرف کار یا مشغله‌های دیگری می‌کنند. و کمتر به فرزند خود و نیازهای او اهمیتی می‌دهند. به عبارتی این والدین، کودکانشان را به حال خود رها کرده‌اند و وقت کمتری با آن‌ها سپری می‌کنند.

چنین کودکانی هم برای این که بتوانند در مرکز توجه قرار گیرند و نگاه‌ها را به سمت خود معطوف کنند، به مبالغه و دروغ پردازی و جلب توجه با این روش می‌پردازند. این کودکان اغلب سعی می کنند با گفتن حرف‌های اغراق آمیز و ناصحیح و یا نسبت یک امری شگرف به خود، توجه‌ها را جلب کنند. بنابراین دروغگویی در کودکان ریشه می‌دواند.

2- دروغگویی در کودکان | ترسیدن از پدر و مادر

گاهی والدین نسبت به فرزند خود رفتاری مهاجمانه و خشونت آمیز دارند. و به این بهانه که اهمیت زیادی به تربیت فرزندشان می‌دهند و می‌خواهند او را از انحرافات اخلاقی و رفتاری به دور نگه دارند. تنبیهات شدید و تحقیرآمیز و گاها فیزیکی اعمال می‌کنند. در این شرایط و حالات مشابه، کودک کم کم منزوی شده. و از جمع خانواده خود دور می‌شود. و هنگامی هم که بخواهد ارتباطی با آن‌ها داشته باشد، حقیقت را نگفته و سخنان دروغ به کار می برد تا مبادا دوباره مورد خشم و تنبیه والدین قرار گیرند. در این مرحله با این رفتار دروغگویی در کودکان آغاز می‌شود.

این والدین با این کار تصور می‌کنند که توانسته‌اند کودک خود را به نحو صحیح و بدون ایراد تربیت کنند. حال آن که با به کارگیری خشونت، باعث می‌شوند که فرزند به رفتارهای ناپسند مانند دروغگویی در کودکان خود ادامه داده. و همواره به دنبال راهی برای ساختن دروغی برای فریب دادن پدر و مادر خود باشد.

3- کمبودهای عاطفی

سومین دلیل دروغگویی در کودکان، کمبودهای عاطفی است. گاه کودک به این خاطر که محبت و عاطفه کافی از اطرافیان خود دریافت نمی‌کند دچار حسادت شده. و کسانی که به او بی‌محبتی کرده‌اند را مورد حسادت و خشم قرار می‌دهند. به این ترتیب در بیرون با دروغ به این افراد یا در مورد آن‌ها، سعی می‌کند تا این کم محبتی و بی‌عاطفگی را تلافی کند. دریافت نکردن محبت به میزان کافی از افراد نزدیک، نشان ندادن علنی محبت به کودک مثل عدم کاربرد کلمات محبت آمیز و یا نوازش کودک از جمله عواملی است منجر به دروغگویی کودک می‌شود.

4- دروغگویی در کودکان | الگو قرار دادن بزرگ‌ ترها

در دنیای کودکان پدر و مادر نقش بزرگی دارند، آن‌ها به عنوان قهرمان زندگی کودک الگوهای اصلی به حساب می‌آیند. بنابراین هر رفتار و عادتی که دارید به راحتی به فرزندتان هم از طریق ژن‌ها و هم از طریق هم زیستی به او منتقل می‌شود. بنابراین خیلی اوقات آن‌ها آیینه رفتار خود شما هستند. و دروغگویی در کودکان شکل می‌گیرد.

5- به یاد نیاوردن و نبود تمرکز

گاه کودک به دلیل نداشتن تمرکز و توجه کافی به اطراف و شکل نگرفتن خاطرات مانند بزرگسالان، ممکن است دروغ بگوید. هدف او از این کار فریفتن نیست، بلکه تنها چیزهایی را می‌گوید که بر اساس حدسیات خودش است. در نتیجه عدم تمرکز باعث دروغگویی در کودکان می‌شود.

6- دروغگویی در کودکان | مشکلات مربوط به شخصیت کودک

احساس بی‌اهمیت و کم ارزش بودن در کودک یا دور بودن از محیط خانواده یا دشمنی داشتن با کسی موجب بروز دروغگویی در کودکان می‌شود. در این موارد حتما باید والدین نیازها و کمبودهای کودک را شناسایی کرده و در جهت رفع و برآوردن آن‌ها، از روش های صحیح تربیتی استفاده کنند. مهم ترین نکته در این گونه کودکان این است که باید حس تعلق و مهم بودن و اهمیت داشتن وجودشان توسط والدین در آن‌ها ایجاد‌شده و حفظ شود.

7. عدم تشخیص خیال از واقعیت در کودک

عدم تشخیص خیال از واقعیت موجب دروغگویی در کودکان می‌شود. خیلی از کودکان زیر 6 سال قادر به صحبت دقیق نیستند. فکر می‌کنند که هرچیزی از ذهن آنها خطور می‌کند باید گفته شود. در این صورت زمانی که کودک ساخته های ذهن خود را به زبان می‌آورد از نظر والدین دروغگویی در کودکان آغاز می‌شود.

8. داشتن دوست خیالی برای کودکان

گاهی کودکان به دلیل داشتن دوست خیالی شروع به دروغگویی می‌کنند. دروغگویی در کودکان گاهی به دلیل داشتن دوستان خیالی و هم صحبتی با خود است. بیش از نیمی از کودکان به واسطه خیال پردازی ها دوستان زیادی دارند که به دیگران معرفی می‌کنند. دوستان خیالی اصولا در کودکان تک فرزند بیشتر مشاهده می‌شود. برای رهایی از این تنهایی شروع به خیال پردازی می‌کنند.

9. نشان دادن استقلال و کنترل والدین

گاهی دروغگویی در کودکان به دلیل کنترل والدین و نشان دادن استقلال است. برخی از والدین به قدری حساس هستند که فورا با هر خطایی واکنش نشان می‌دهند. به همین دلیل کودک با توجه به این حساسیت والدین برای رهایی از دعوای پدر و مادر شروع به دروغ می‌کند.

چه کارهایی باید برای مقابله با دروغگویی کودک انجام داد؟

اگر نگران دروغ‌هایی هستید که فرزندتان بدون هیچ دلیلی می‌گوید، بهتر است هر چه زودتر به متخصص کودکان مراجعه کنید. متخصص کمک می‌کند تا علل ریشه‌ای آن را بیابید و انرژی‌تان را در مسیر درست صرف کنید. به این صورت از صدمات احتمالی که در آینده وجود دارد نیز جلوگیری کرده‌اید. بنابراین دروغگویی در کودکان با کمک از روانشناس رفع می‌شود.

نحوه مقابله با کودکی که دروغ می‌گوید

برای مقابله با دروغگویی کودکان لازم است برخی رفتارها را انجام دهید تا این عادت بد از ذهن کودک شما خارج شود. در خیلی از مواقع مساله ساده تری وجود دارد که با راحت ترین روش بهبود می‌یابد. در ادامه نحوه مقابله با این رفتار کودکان را توضیح داده ایم.

  1. هرگز واکنش جدی و هیجانی نشان ندهید. سرزنش، شرمساری، نصیحت و تنبیه کودکان باعث تکرار دوباره رفتار کودک می‌شود.
  2. به دنبال دلیل دروغگویی کودک خود باشید. برای انجام این کار لزومی ندارد که با سوالات به کودک حمله کنید. رجوع به رفتارهای خود و بررسی رفتارهای گذشته تا حدودی شما را به جواب می‌رساند.
  3. دروغگویی کودک را به رویش نیاورید. زمانی که به کودک بگویید متوجه دروغ او شده اید، مرز بین والد و فرزند از بین خواهد رفت. در این شرایط باعث لجبازی کودک می‌شود.
  4. همیشه حقایق را با کودک در میان بگذارید. کودک والدین را الگوی خود قرار می‌دهند. به همین دلیل باید با کودک راستگو باشید تا او نیز با شما صادقانه برخورد کند.
  5. به نیازهای کودک توجه کنید. زمانی که توجه خود را از نیازهای کودک بر می‌دارید. باعث می‌شود برای رفع نیازهای خود دست به دروغگویی بزند تا شما برای او کاری انجام دهید.
  6. رابطه صمیمانه ای با کودک خود برقرار کنید. به جای بحث و دعوا فقط ناراحتی خود را از رفتارهای او نشان دهید.
  7. رفتار متعادل و مشخصی داشته باشید. زمانی که والدین برخورد یکسان و مناسبی با کودک نداشته باشند کودک برای توجیه رفتارهای خود دست به دروغگویی می‌زند.
  8. کودک را سوال پیچ نکنید.
  9. واکنش افراطی نشان ندهید.
  10. برای رسوایی دروغ او را امتحان نکنید.
  11. راست گویی و صداقت کودک خود را تشویق کنید.
  12. برای کودکتان الگوی مناسبی باشید.

کلام آخر

دروغگویی در کودکان تا قبل از 5 سالگی طبیعی است. در واقع شیوه ای از روند رشد اوست. اما دروغ بعد از مدتی اگر درمان نشود باعث بروز مشکلات اساسی تری می‌شود. به همین دلیل دروغ کودکان به عنوان یک مهارت نادرست باید تحت درمان قرار بگیرد. برای آشنتیی با درمان و نحوه برخورد با دروغگویی کودک حتما از روانشناس کمک بگیرید. مرکز مشاوره نینی مایند به صورت تلفنی و حضوری به شما عزیزان خدمات ارائه می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه دروغگویی در کودکان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

دروغگویی که نیاز به ریشه یابی، شناسایی و برطرف کردن مشکل داشته باشد، از چه سنی در کودکان بروز می‌کند؟

کودکان 5 سال یا کوچک‌تر، چون هنوز به تکامل کافی و قوه شناختی و تمایز میان خیال و واقعیت یا خواب و بیداری نرسیده‌اند، ممکن است سخنان غیرواقعی بگویند که جای نگرانی نیست و اغلب ریشه در تخیل و تصورات او دارد. اما چنانچه کودکی در سنین 6 سالگی و پس از آن برای فریب دادن و یا توجیه کارهای نادرست خود به دروغ متوسل شود، این یک مسئله تربیتی است که نیاز به بررسی و علت یابی دارد.

کدام کودکان بیشتر دروغ می گویند؟

معمولا کودکانی که والدینشان اهمیت کمتری به آن‌ها می‌دهند برای این که بتوانند در مرکز توجه قرار گیرند و نگاه‌ها را به سمت خود معطوف کنند، به مبالغه و دروغ پردازی و جلب توجه با گفتن دروغ‌های متعدد می‌پردازند. این کودکان اغلب سعی می‌کنند با بیان حرف‌های اغراق آمیز و غیرواقعی و یا نسبت دادن امری غیرمنتظره به خود، توجه‌ها را به سمت خودشان جلب کنند.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: دروغگویی در کودکان | 9 علت دروغگویی کودک

نینی مایند...
ما را در سایت نینی مایند دنبال می کنید

برچسب : دروغگویی در کودکان , 9 علت دروغگویی کودک, نویسنده : نینی مایند ninimind بازدید : 151 تاريخ : دوشنبه 29 اسفند 1401 ساعت: 14:08

ملاج نوزاد به قسمت های نرم سر گفته می‌شود. هنگامی که دست خود را بر سر نوزاد چند روزه بکشید نقاط نرمی را احساس خواهید کرد که جای استخوان را گرفته‌اند. نقاط نرمی که هنوز جوش نخورده و استخوان های جمجمه نوزاد بهم نرسیده است ملاج یا فونتانل نام دارد. مادران نباید نگران باشند زیرا قسمتی از رشد نوزاد است. اما تغییرات در ملاج نوزاد نشان از مسائل سلامتی اوست.ملاج نوزاد در قسمت پشت باید 2 تا 4 ماهگی بسته شود. اما ملاج پشتی معمولا تا 2 سالگی باز می‌ماند. این باز ماندن به دلیل رشد برای فضای مغز است. برای کسب اطلاعات بیشتر از روانشناس و متخصصین کمک بگیرید.

منبع: ملاج نوزاد | عوارض بسته نشدن و فشار ملاج نوزاد

ملاج نوزاد

ملاج به قسمت های نرم روی جمجمه نوزاد می‌گویند. این عارضه به دلیل جوش نخوردن استخوان های جمجمه به وجود آمده‌است. که در دوره شیرخوارگی باید وجود داشته باشد. ملاج معمولا در جلو، بالای سر و قسمت کوچکی در پشت سر نوزاد ایجاد می‌شود. ملاج‌ها ممکن است کوچک و بزرگ باشند و ابعاد متفاوتی داشته باشند.

ملاج خلفی تا 6 ماهگی معمولا بسته می‌شود. ملاج قدامی نوزاد نیز تا 18 ماهگی بسته خواهد شد. شایان ذکر است که قسمت جلویی ملاج و قسمت پشت سر نوزاد ملاج خلفی نامیده می‌شود.

هرگز ملاج نوزاد را دستکاری نکنید. اینکار بسیار خطرناک است. معمولا هنگام تولد استخوان های سر کمی روی هم قرار می‌گیرد که به دلیل عبور سر نوزاد از کانال زایمان یا به دلیل فشارهای سر در لگن مادر است.

ملاج نوزاد چه زمانی سفت می‌شود؟

زمانی که استخوان های جمجمه نوزاد به حد کافی مواد معدنی جذب کرد و کاملا جوش خورد، فاصله بین استخوان ها نیز بسته می‌شود. گاه قسمت پشت ملاج زودتر از بقیه جاها بسته می‌شود. اصولا بین 2 تا 4 ماهگی قسمت پشت ملاج نوزاد بسته می‌شود. و قسمت جلویی ملاج نوزاد تا 2 سالگی نیز شاید باز بماند.

قسمت جلویی معمولا به دلیل فضای لازم برای رشد مغز باز می‌ماند. اما به یاد داشته باشید که ملاج نوزاد تا 19 ماهگی باید بسته شود.

فشار به ملاج

فشار به ملاج نوزاد در سنین پایین نگران کننده نیست. و اغلب آسیبی به نوزاد وارد نمی‌کند. زمانی که با فشار به ملاج، نوزاد علائمی مانند خواب آلودگی غیر طبیعی، کاهش هوشیاری و استفراغ از خود نشان داد نگران کننده است و باید به پزشک مراجعه کنید.

موارد نگران کننده ملاج نوزاد

برخی موارد در مورد ملاج باید جدی گرفته شوند. ملاج نوزاد ناحیه حساسی است که نیاز به مراقبت دارد. در صورتی که هر یک از علائم موجود در زیر را مشاهده کردید فورا به متخصص مراجعه نمایید.

  • ملاج نوزاد در صورتی که زیادی تو رفته باشد نشان از کم آبی بدن نوزاد است. در صورت مشاهده به پزشک مراجعه کنید.
  • ملاج برآمده نوزاد نشان از التهاب مغزی یا عفونت در بدن کودک است. زمانی که به ملاج نوزاد ضربه خورده باشد، تب کرده یا بیحال باشد نگران کننده‌است.
  • در صورتی که برآمدگی ملاج همراه با گریه، سرفه و استفراغ باشد باید با قطع این موارد نیز ملاج به حالت قبلی بازگردد. اما اگر بر آمده ماند فورا به متخصص مراجعه کنید.

علائم نگران کننده روی سر نوزاد

  • کبودی ها و ضربات روی سر نوزاد را هنگام تولد بررسی کنید. این عارضه ها در قسمت های بالایی پشت سر مشاهده می‌شود. شاید یک سفالوهماتوم یا کبودی در قسمت نرم سر نوزاد بشوید که هنگام زایمان ایجاد شده‌است. گاهی این مشکلات خود به خود بهبود می‌یابد و جای نگرانی نیست.
  • تغییر در مو نوزاد در هنگام تولد نیز باید مورد توجه قرار گیرد. حتی اگر نوزاد کامل مو داشته باشد شاید پس از تولد موهای خود را از دست بدهد. این مورد به این دلیل رخ می‌دهد که یک پوشش محافظ برای سر کودک در رحم مادر است. موهای هنگام تولد می‌ریزد و موهای معمولی جای آن را می‌گیرد. حتی شاید تغییر رنگ مو در نوزاد رخ دهد. رنگ مو از روشن به تیره در چند هفته، چند ماه یا چند سال رخ می‌دهد که بسیار طبیعی است.

فرورفتگی ملاج سر نوزاد

زمان هایی که ملاج نوزاد را لمس می‌کنید، اندکی احساس سختی و انحنای رو به بیرون باید حس کنید. معمولا فرو رفتگی ملاج نوزاد به معنی کم آبی است. یعنی مقدار کافی مایعات و آب در بدن نوزاد وجود ندارد. برخی از علائم کم آبی در بدن عبارت است از گودی چشم ها و مرطوب شدن پوشک. با مشاهده این علائم فورا به پزشک مراجعه کنید.

بر آمدگی ملاج نوزاد

زمان گریه های نوزاد ملاج او به حالت بر آمده در می‌آید. تا زمانی که نوزاد در حال گریه باشد متوجه بر آمدگی ملاج او خواهید شد. اما با پایان گریه، ملاج نیز پایین رفته و به حالت قبل باز می‌گردد. اما زمانی که ملاج نوزاد با پایان گریه به حالت قبل خود باز نگردد نشان از بیماری هایی مانند التهاب مغز و عفونت است.

زمانی که تب همراه با این علائم بود یا نوزاد به طور غیر عادی خواب آلود بود، باید به پزشک مراجعه شود.

عوارض بسته شدن ملاج نوزاد زودتر از موعد

اگر ملاج نوزاد زودتر از زمان مقرر بسته شود. عوارض و بیماری هایی را با خود به همراه دارد. زود بسته شدن ملاج نوزاد به عنوان کرانیوسینوستوزیس نیز شناخته می‌شود. این عارضه مانع از رشد مغز نوزاد می‌شود. باعث بروز بیماری هایی مانند عقب ماندگی ذهنی، تشنج، نابینایی و سندرم سر صاف می‌شود.

متخصصین اطفال در 18 ماه اول زندگی نوزاد در هر ویزیت نقاط نزم سر او را بررسی می‌کند. البته که در صورت بروز مشکلات اساسی اقدامات لازم صورت می‌گیرد.

عوارض بسته نشدن ملاج نوزاد

ملاج نوزاد ممکن است به دلایل مختلفی بسته نشود. دلایل رایجی در بسته نشدن ملاج نوزاد دخیل هستند که در ادامه اشاره کرده‌ایم.

  • کم کاری مادرزادی تیروئید (کم شدن هورمون تیروئید از زمان تولد)
  • سندرم داون
  • افزایش فشار داخل مغز
  • راشیتیسم
  • ماکروسفالی خانوادگی (عامل ژنتیکی تمایل به سر بزرگ)

کلام آخر

وجود ملاج نوزاد بسیار طبیعی است. و البته برای رشد نوزاد بسیار ضروری می‌باشد. اغلب والدین از وجود قسمت های نرم سر کودک خود بسیار نگران هستند. جای نگرانی نیست و همیشه باید قسمت های فرو رفتگی و بر آمدگی ملاج نوزاد بررسی شود. برای اطلاع از شرایط ملاج نوزاد روانشناس و متخصصین شما را راهنمایی می‌کنند.

مرکز مشاوره نینی مایند به صورت تلفنی و حضوری به شما عزیزان خدمات لازم را ارائه می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره های درج شده تماس بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ملاج نوزاد می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: ملاج نوزاد | عوارض بسته نشدن و فشار ملاج نوزاد

نینی مایند...
ما را در سایت نینی مایند دنبال می کنید

برچسب : ملاج نوزاد , عوارض بسته نشدن و فشار ملاج نوزاد, نویسنده : نینی مایند ninimind بازدید : 262 تاريخ : دوشنبه 29 اسفند 1401 ساعت: 14:03

اسم دختر و انتخاب نام زیبا برای فرزند دختر برای اکثر والدین دشوار است. اگر از جنبه روانشناسی به قضیه نگاه کنیم به این نتیجه خواهیم رسید که هر اسمی زیبایی خاص خود را دارد. اما باید به شیوه ای باشد که فرد در بزرگسالی از این نام خجالت زده نشود. بسیاری از افراد زمانی که بزرگ می‌شوند از نامشان خوششان نمی‌آید و تلاش هایی برای تعویض نام انجام می‌دهند.پس بهتر است قبل از انتخاب اسم به شیوه صدا زدن، معنا، نحوه بیان، ارزش و تاریخ ابداع اسم کوشا باشید. تا در آینده فرزندتان از نام خود بیزار نباشد. برای اطلاع از چگونگی انتخاب اسم دختر از روانشناس و مشاورین کودک کمک بگیرید.

منبع: اسم دختر ایرانی امامی و خارجی

اسم دختر

زمانی که خداوند به شما دختری عطا می‌کند یعنی نعمت فراوانی به شما بخشیده است. اما موضوع مهم در زمان بچه دار شدن و تعیین جنسیت او اسم فرزند است. زمانی که در در جستجوی نام فرزند خود هستید باید از علاقه خود به اسامی مختلف آگاه باشید.

مثلا برخی از والدین اسامی ایرانی را می‌پسندند. برخی به نام های امامی علاقه دارند و عده ای اسم دختر خارجی را اولویت قرار می‌دهند. در این مقاله سعی کرده‌ایم اسم دختر مختلف ایرانی، مذهبی و امروزی را نام ببریم.

اسم دختر ایرانی به ترتیب حروف الفبا

اسم های جدید ایرانی بسیار زیبا، با کلاس و دلربا هستند. در این بخش از مقاله اسم دختر ایرانی را نام برده ایم تا با اسامی جدید آشنا شوید.

آزاده: آزاد، اصیل، نجیب، شریف، صالح

آرمیتا: پاک، پارسا و فروتن

آتوسا: زبردست، نام چند خانم شاهزاده در دوران هخامنشی

آزیتا: سوزن کاری، نقش زدن با قلم بر روی اشیاء

آناهیتا: بی آلایش، پاک، به دور از آلودگی و ناپاکی و در اساطیر به معنی مادر مقدس

آهو: غراله، غزال، معشوق زیبا و چشم زیبا

آیدا: اسمی ترکی به معنی گیاهی که کنار آب می‌روید. شاد، ماه

آلیس: اسمی فرانسوی به معنی نجیب زاده، خانم با اصالت

آماندا: دوست داشتنی که در اواسط قرن 20 از محبوبیت زیادی برخوردارند

آرزو: خواهش، مراد، کام، چشم داشت، امید، انتظار، توقع، میل، اشتیاق برای رسیدن

آذین: زیور، آرایش، آیین، رسم و قاعده

آریان: نام دختر مینوس پادشاه اساطیر یونانی

آزاله: گل خوشبو که به شکل قیف یا زنگوله است. به رنگ سفید، زرد، صورتی، ارغوانی و قرمز مشاهده می‌شود.

آرمیتی: پاک، محبت و فروتن

آرمیدخت: دختر چالاک

آزادچهر: آزاده نژاد

السا: نامی ترکی به معنی مثل ایل، همانند ایل

اسم دختر با (ب)

باستیان: بردبار، شکیبا

بانو: خانم، کلمه احترام درباره بانوان

بانو گشسب: نام دختر رستم زال، زن گیو و مادر بیژن

بردبار: با حوصله، شکیبا

برسومه: برسم، شاخه های گیاه

برنا: جوان، خوش اندام

برومند: خوش قامت

بلوت: درخت سود بخش

بنفشه: نام گل

به آفرید: نام دختر کی گشتاسب

به‌نگار: نیکو صورت، خوب چهره

به آفرین: نیک آفریده شده

بهار: نخستین فصل سال

بهاره: آز آن بهار

بهدخت: نیک ترین دوشیزه

بهرخ: نیک چهره

بهرو: نیکو چهره

بهشت: پردیس، بهترین

بهگل: نیکوترین گل

بهناز: نازترین

بهنوش: نیکو ترین نوشیدنی

بهین: نیکوترین، بهترین

بوته: گیاه، ساقه جوان

بوستان: باغ پر از گل

بیتا: بی مانند، یکتا

بیدار: هوشیار، سرزنده

بینا: دل آگاه، روشن

اسم دختر با (پ)

پاداش: پاداش

پارمیدا: بانوی دانشمند

پارمیس: نام دختر بردیا پسر کوروش بزرگ

پارمین: تکه بلور

پارند: نگهبان گنج و خواسته، نیک بختی و فراوانی

پاک سیما: عشق پاک

پاک‌بانو: آناهیتا، بانوی پاک

پاک چهره: خوش چهره

پاکدل: پاکیزه دل، دلپاک، خوش قلب

پاکروز: روز روشن

پاکروی: نام برگیزیده

پاکیزه: پاک، به دور از آلودگی

پانته آ: پایدار، نام زن آریاسب، سردار نامدار کوروش بزرگ

پرتو: روشنایی، فروغ

پرخیده: سخن سربسته

پردیس: باغ بهشت

پرشت: پر آرزو

پرند: پارچه ابریشمی

پرنیان: حریر، دیبا

پروانه: نام حشره با بال رنگی

پروین: نام ستاره

پری: زن زیبا

پری سیما: زیبا رو

پریچهر: زیبا رو، خوشگل، پری رخسار

پریدخت: زیبارو

پریرخ: بسیار زیبا

پریروی: زیبارو، خوشگل

پریزاد: فرزند زیبا، فرزند پری

پریسا: مانند پری

پریسان: هم چون پری

پریفام: زیبا چهره

پریگون: مانند پری

پریماه: هم چون ماه

پریناز: نیکو خصال نازدار

پریوش: مانند پری

پگاه: بامداد، سحر

پوپک: هدهد

پودینه: پونه

پوران: جمع پور

پوروچیستا: نام کوچکترین دختر اشوزرتشت

پونه: گل خوشبو و بوته

پیراسته: با آرایش، با نظم

پیرایه: آرایش، آراسته

پیروزه: سنگ قیمتی

اسم دختر با (ت)

تابان: نورانی، فر.غمند

تابش: نور افشان

تابناک: پرتو، نورانی

تابنده: تابیدن

تاژ: نازک و لطیف

ترانه: لطیف، نرم، تازه

ترگل: گل تازه

ترنج: میوه

ترنگ: آواز تارهای ساز

ترنم: آواز خوش

تریتی: نام دختر میانه اشوزرتشت

تناز: نام مادر لهراسب، دختر آرش

تندیس: تصویر، پیکره

تهمینه: زن رستم و مادر سهراب

توران: نام ترکستان

توران بانو: بانوی تورانی

توراندخت: مصحف پوراندخت

اسم دختر ایرانی با (ث)

ثنا: ستایش خداوند

اسم دختر ایرانی با (ج)

جالیز: کشتزار

جام: ساغر و پیاله

جان پرور: جان بخش

جانانه: دوست داشتنی

جانمهر: دوستدار جان

اسم دختر ایرانی با (چ)

چشمه: آب طبیعی کوه

چکاو: نام پرنده خوش آواز

چکاوک: آهنگی از موسیقی ایرانی

چمان: خرامان

چهرزاد: نژاد و اصیل

چیترا: الهه‌ی مهتاب

اسم دختر ایرانی با (خ)

خاور: جای خورشید یا سرزدن خورشید

خجسته: مبارک و شادباش

خرامان: با ناز و وقار رفتن

خرم چهر: گشاده رو

خرمدل: خوشدل، خوشحال، شادمان

خندان: با لبخند

خوبروی: جمیل، خوش سیما

خورشاد: خورشید

خورشید: هور، هورشید

خورشید چهر: صورتی مانند چهره

خوشبوی: معطر

خوشچهر: نیکو روی

خوشخو: نیک رفتار، با صفا

خوشدل: شاد، شادمان، خوشنود، خوشحال

خوشروی: خوشرو، خوش صورت، خوشگل

خوشگو: خوش سخن

خوشنوا: خوش آواز، خوش آهنگ

خوشه: آویزان بودن چند دانه کنار هم

اسم دختر ایرانی با (د)

دراج: نام پرنده

درافشان: روشن، تابان، شیرین سخن

درخشان: روشنایی

دردانه: مروارید بزرگ

درسا: مانند مروارید

درنا: نام پرنده

دریا: بحر، اقیانوس

دل آرا: مایه خرمی

دل‌آرام: آرامش دهنده دل

دل افروز: روشن کننده دل

دلبر: معشوق

دلدار: دلبر، معشوق و شجاع

دلشاد: شادمان

دلکش:دلربا

دنیا: جهان هستی

دیبا: پارچه ابریشمی

اسم دختر ایرانی با (ر)

رامش: خوشی

رایکا: پسندیده

رخسار: چهره

رسا: بلند

رکسانا: نام دختر داریوش سوم هخامنشی

رودابه: فرزند تابان و مادر رستم

روژین: سرخ فام

روشنک: دختر دارا

روناک: روشنایی

رویا: خاطره زیبا و شیرین

اسم دختر ایرانی با (ز)

زری: حریر

زهره: سیاره در آسمان

زیبا: قشنگ

زربانو: نام دختر ریتم و خواهر بانو گشتاسب

زمرد: گوهر و سنگ قیمتی

زیبا دخت: دختر و خانم زیبا

زیبا چهر: خوش رو

زیور: آرایش

اسم دختر ایرانی با (ژ)

ژاسمن: یاسمن

ژاسمین: یاسمن

ژانین: نامدریاچه یونانی

ژانیتا: شهری در یونان

ژیلا: نام رود در اتازونی که در نوومکزیک و آریزونا جریان دارد

ژینوس: باهوش

اسم دختر ایرانی با (س)

سارینا: پاک

ساغر: جام شراب

ساناز: نام گل

سایه: تاریکی

سپتا: خوب

سپیده: نور اول صبح

ستاره: اختر، کوکب

ستایش: سپاس خداوند

ستیا: هستی، جهان، دنیا

سرا: ساز بادی از نوع نی

سروناز: زن زیبا

سروین: مانند سرو

سمن: یاسمن

سمیرا: هدیه دریا

سنا: داروی گیاهی

سودابه: شخصیت شناسنامه

سوری: رز قرمز

سوزان: شعله ور

سوسن: نام گل

سوگند: قسم

سما: رخ

سیمین: نقره ای

اسم دختر ایرانی با (ش)

شادبانو: تازه

شادی: خوشی

شایسته: سزاوار

شبنم: ژاله

شراره: آتش

شکوفه:گل رنگارنگ میوه

شکوه: با عظمت

شنایا: همه چیز دان

شهرزاد: زاده شهر، وطنی

شهلا: زن با چشم سیاه

شهناز: شاهناز، نام آوا

شهین: دارای ارزش و مقام

شیدا: شیفته

شیرین: شادکامی

شیفته: عاشق

شیوا: رسا، بلند و کشیده

اسم دختر ایرانی با (ع،غ، ف، ق)

غنچه: شکوفه

فرانک: نام مادر شاه فریدون

فرخنده: مبارک

فرزانه: ارجمند

فرشته: موجودات روحانی، ملک

فرناز: دارای ناز فراوان

فرنگیس: نام دختر افراسیاب

فرنوش: نام شاهزاده سلسله ماد

فروزان: شعلهور

فروزش: روشن

فروغ: تابش

فریبا: فریبنده

فریماه: زیبا همچون ماه

فریناز: با ناز و کرشمه

فیروزه: سنگ قیمتی

قاصدک: گیاه علفی مانند چتر

اسم دختر ایرانی به (ک و گ)

کتایون: شخصیت شاهنامه

کیمیا: ماده ای که مس را به طلا تبدیل می‌کند

گلاره: چشمان

گلبانو: بانویی زیبا مانند گل

گلبهار: گل فصل بهار

گلشن: باغ گل

گلی: رنگ گل قرمز

گیتا: نوعی آهنگ

گیتی: جهان

گیسو: موی بلند سر

اسم دختر ایرانی با (ل، م)

لادن: نام گل

لاله: نام گل

لیان: درخشنده

لیو: خورشید

مارتا: در اوستا نوعی انسان، دنیایی

مانتره: کلام اندیشه برانگیز

ماندانا: نام دختر پادشاه ماد و مادر کوروش

ماه بانو: زنی که مانند ماه می‌درخشد

ماه دیس: همچون ماه

ماهرخ: زیبا

ماهرو: زیبارو

ماهوش: مانند ماه

مرجان: گیاه دریایی

مروارید: گوهر با ارزش دریایی

مژده: خبر شادی

مژگان: مژه ها

منیژ: خواهر فرنگیس دختر افراسیاب

مهتاب: نور آرام ماه

مهدخت: دختری شبیه به ماه

مهرافروز: مهربان

مهرافشان: مهربان

مهربانو: با محبت

مهرناز: نام خواهر کیکاووس، خورشید ناز

مهری: منسوب به مهر

مهسان: مانند ماه

مهستی: ماه خانم

مهناز: ماه ناز

مهوش: خوشگل

مهین: بزرگ

موژان: غنچه نرگس

میترا: خورشید

مینا: نام گل

مینو: بهشت

اسم دختر ایرانی با (ن، ه ، ی)

نارگل: گل سرخ انار

ناز: دوست داشتنی

نازآفرین: پدید گشته از ناز و فخر

نازبانو: بانوی زیبا

نازپری: نام دختر پادشاه خوارزم

نازمهر: زیبا چون خورشید

نازنین: دارای ناز

نازیاب: یابنده از

ناهید: پاک بانو

نایریکا: پسندیده

نرگس: نام گل

نسترن: گلی به رنگ سفید

نسرین: نام گل

نکوزاد: زاده نیکویی

نکویار: یارنیکو

نگار: جهره زیبا

نگین: جوهر انگشتر

نورسته: جوانه تازه

نوشین: شیرین و گوارا

نوگل: گل تازه شکفته

نونهال: نهال تازه

نیایش: عبادت

نیکچهره: فرد دارای چهره نیکو

نیکدخت: شتیسته

نیلوفر: نام گل

نیوشا: یادگیرنده

وانیا: هدیه زیبای خداوند

وستا: دانش و کتاب

ویدا: یابنده، آشکار

ویستا: برخوردار، دانش و فرهنگ

هما: شخصیت شاهنامه، نام مرغ خوش آواز

هنگامه: شگفت انگیز

هورام: انسان شاد و خنده رو

هوربانو: زیبا مانندماه

هورچهر: به زیبایی ماه

هورشید: خورشید

هوزاد: اصیل

یارناز: یار زیبا

یاس: نام گل

یاسمن: نام گل

یگانه: بی همتا

یسنا: پرستش

اسم دختر امامی به ترتیب حروف الفبا

اگر علاقه دارید تا اسم دختر امامی بگذارید؛ چه بسا استفاده از اسم های جدید امامی بیشتر شاید مورد پسندتان باشد. در این بخش از مقاله به اسم دختر امامی اشاره کرده ایم.

آنسه: انس گیرنده

آمال: آرزوها

آتنا: خدای اندیشه

آتیه: آینده

آیه: نشانه خدا

آیات: جمع آیه، دختر شاعر شیعه بحرینی که به دست آل سعود شهید شد

آینور: نور ماه

اسما الهدی: هدایت خداوند

ایما: اشاره

اکرم: گرامی

اسما الحسنی: نام نیکوی خداوند

الوان: رنگ ها

ابتسام: تبسم

اصیلا: بانوی با اصالت

ارون: شادمان

اسنا: بلند مرتبه

اکلیل: تاج

امینه: مونث امین

الهام: به دل افکندن

امیرا: بانوی حاکم

امانه: آرامش قلب

اسراء: معراج پیامبر

الحان: نواهای خوش

الیسا: دختری مانند گل انار

ایمانه: منسوب به ایمان

بنت الهدی: دختر هدایت شده

بشری: مژده، بشارت

تالیا: تلاوت کننده قرآن

تبارک: مبارک شد، صفات خدا

تبسم: لبخند

تامارا: درخت خرما

ترنم: نغمه

تکنم: نام چاه زمزم

تسنیم: رودی در بهشت

تینا: گل سرخ

ثمر: میوه، ثمره

ثمینه: گرانبها

ثمین: گرانبها

ثمره: میوه

ثنا: شکر، سپاس

ثمینا: ارزشمند

جنان: بهشت ها

حنیفا: راست، حق

حورا: حور بهشتی

حامده: سپاسگذار

حورانه: مانند حور زیبا

حنیفه: راست

حره: دختر آزاد

حسنی: نیکو و پسندیده

حسنیه: کار نیک

حدیث: سخن، داستان و سرگذشت

حکیمه: بانوی حکیم و دانشمند

حمرا: سرخ

حماسه: شجعت، دلیری

حمراه: حوری لقا، در کمال زیبایی

حنا: گیاه بهشتی

حسنا: زن زیبا

حسیبا: دختر با اصل و نسب

حنانه: مهربان و بخشنده

حور آسا: آن که مانند حور زیبا است

حنان: بسیار مهربان

حور آفرین: زنی که دختر زیبا به دنیا آورده است

حور‌رخ: مانند حور

حور زاد: زاده حور، به شدت زیبا

حوریا: آنکه مانند حور زیبا است

حوری دخت: دختر حوری

حوردیس: فردی که مانند حور زیبا است

حوروش: همانند حور زیبا

حلیا: در چشم می‌درخشد

حلیه: زینت و خوش اندام

حلما: دختر صبور، از صفات حضرت زینب

خضرا: تازه و سبز

خزر: فتان

دعاء: راز و نیاز

درسا: اسمی فارسی و عربی که به معنی مروارید است

دنیا: جهان و هستی

درا: مانند در، زیبا و ارزشمند

دینا: نام خواهر حضرت یوسف

ردا: عقل و خرد

رایان: نام کوهی در حجاز

راحل: دختر مهاجر

رافعه: اوج دهنده، رفیع کننده

رایحه: عطر خوش

رضیه: بانوی پادشاهی که بر هند زمان مسلمانان سلطنت کرد

رضوانه: زیبارو و بهشتی

رمان: انار

راکعه: رکوع کننده

راحیل: نام فرشته

رمیصا: بانوی دلیر و جنگجو صدر الاسلام که از خیمه پیامبر دفاع کرد

رحمه: نام همسر حضرت ایوب

رمانه: دختری که مانند انار لطیف است

ریحان: گل و گیاه خوشبو

ریحانه: لقب حضرت زهرا، گل خوشبو و معطر

رانیا: نزدیک و قریب

زیتون: میوه نام برده در قرآن

زیتونه: یک دانه زیتون

زوفا: گیاه معطر از خانواده نعنا

ساهره: چشمه روان

ساریه: نام یکی از دختران امام موسی کاظم

ساجده: دختر سجده کننده

ساعده: دختر ممدکار

سالمه: بدون عیب

سامره: شهری در عراق

ستیا: زن با حیا

ستیلا: نام دختر امام موسی کاظم، لقب حضرت مریم

سامیرا: سمیرا، زن بزرگوار

سامیه: بانوی بلند مرتبه

سبا: شهری در یمن، سوره 34 قرآن

سلاله: نسل، لقب حضرت زهرا

سدن: خدمتکار کعبه

سلوی: کبوتر بهشتی در قرآن

سمین: چاق، فربه

سوره: سوره قرآن

سما: آسمان

سمانه: سمانی بلدرچین

سلوا: نوعی پرنده

ساهره: زمین هموار

سنا: روشنایی

سندس: پارچه ابریشمی و لطیف

شریفه: زن شرافتمند

شعری: نام ستاره

شمسا: دختری مانند خورشید

شمیس: خورشید کوچک

شفیعه: زن شفاعت کننده

شیما: خانی که روی چانه اش خال دارد

صبا: نسیم ملایمی که از شمال می‌وزد

صهبا: شراب مایل به سرخی

صبرا: بردباری

صالحه: دختر نیکوکار

صونا: دوری از گناه

صدف: جانور نرم تن

ضحی: سپیده دم

طناز: دلنشین

طهورا: پاکیزه

طنان: مشهور

طاهره: زم پاک و به دور از عیب

عارفه: زن عالم

عادله: بانوی با انصاف

عرشیان: ملائکه

علیا: رفیع و والا

عذرا: دوشیزه

عاتکه: نام دختر عبدالمطلب

عادیات: اسم سوره قرآنی

عابده: زن عبادت کننده

عالیه: عنوان احترام آمیز به بانوان

عامره: آباد کننده

عطیه: هدیه عطا شده

عفاف: پاکدامنی

عسل: اسامی قرآن

عفیفه: زن پاک دامن

عفیف: پاک دامن

علیا: بانوی والا

عهدیه: پایبند به عهد و پیمان

غدیره: گیسوی بافته شده

غانیه: دختر جوان پاکدامن

فائزه: رستگار

فاطمه: نام دختر پیامبر

فریضه: عمل واجب

فائقه: پیروز شده

فارهه: دختر با نمک و زیبا

فصیحه: بانوی فهمیده

فهیمه: فهیم

کوثر: نیکی بسیار

لیالی: شبها

لیلا: تارترین و دراز ترین شب

ماریه: زن درخشان و سپید

مهنا: گوارا و خوش

مرسا: استوار و ثابت شدن

ماه سمین: ماه خوب

محیا: زنده و پویا

متینا: دختر متین و با وقار

ملیحه: زیبا، خوشایند

مهلا: آهسته و بی شتاب

مائده: طعام، خوردنی

مبینا: آشکار و روشن

مهدیا: دختری که هدایت شده است

مکرمه: مورد احترام واقع شده

محیصا: رستگار شده

متانت: وقار، حالت استواری

مشکات: چراغدان

ملیسا: ماه ثفر

مائده: خوردنی طعام

محنا: به حنا خضاب کرده

ملیکا: اسمی یونانی، مادر امام مهدی

مهدیه: عروس

نورا: درخشان

نور: روشنایی

نها: عقل و خرد

ندا: نوا، صدا

نسیبه: دارای اصل و نسب

نفیسه: گران بها

وفا: ایفای عهد

هانیه: شادمان، دلسوز و مهربان

هدی: هدایت

یسری: راحتی و آسانی

یامین: لقب راحیل

یوکابد: نام مادر هارون و موسی

یسنا: نماز، پرستش، جشن

اسم دختر بین المللی به ترتیب حروف الفبا

اسم های جدید خارجی بسیار زیبا، با کلاس و دلربا هستند. در این بخش از مقاله اسم دختر خارجی را نام برده ایم تا با اسامی جدید آشنا شوید.

آلبا: روشنی، صبح

آلیس: دختر اصیل

آنا: زن، مادر

آنیسا: مبارز بزرگ

اگنس: خلاق، شاد

امی: نام مادر مردم روم

آنجلا: شکل دخترانه نام پسر انجلوس

آماندا: دوست داشتنی

الیزابت: قول و وعده خدا

امیلیا: نامی در قرون وسطی

ایزابلا: طاهر و پاکیزه

اریکا: درختی از تیرهی نخل ها

الکساندرا: دختر حکمران مشهور تروآ

آسنات: نام همسر حضرت یوسف

آنجلنا: به معنی فرشته

آتنه: هنر، دانش

آریان: بانوی مقدس

آزاله: گل خوشبو

اورانوس: نام هفتمین سیاره منظومه شمسی

آرمینه: دختر ارمنی

آلنوش: دختر زیبا

آنوش: پایتخت قدیم در ارمنستان

ایلا: هاله‌ی نورانی دور سر قدیسیان

آلوینا: دوستدار همه

الیکا: هل، دانه معطر گیاهی

آلما: درخت سیب جنگلی

آی تکین: مانند ماه

آنیل: مشهور و نامی

آیسن: مانند ماه هستی

آیلی: مهتاب

ایپک: ابریشم و حریر

برلیان: الماس تراش خورده

بتی: شکلی از نام الیزابت

باربارا: زن خارجی

بنیتا: دختر بی همتای من

بنیا: تو فرزند منی

بتسابه: سوگند

برندا: نام مشتق شده از برند قدیمی

پاملا: توسط شاعری به نام فیلیپ سیدنی اختراع شده است

پاتریشیا: شکل زنانه نام پاتریک

تلما: آرزو و امید

تلی: موهای پر پشت

تامارا: درخت خرما

تابیتا: آهو

توریا: چهارمین حالت از آگاهی ذهنی در عرفان هندی

جانت: فرم زنانه جان

جسیکا: نام دختر یکی از تاجرین

جیران: آهو

جمانه: دانه مروارید

جنت: بهشت

جنان: باغ ها

جنیفر: زن بی وفای پادشاه آرتور

خضرا: سبز، کبود

خیزران: نی مغزدار با ساقه محکم و بلند

خزال: فردی که با ناز راه می‌رود

دیانا: الهه، ماه، حیوانات و جنگلها

دینارگیس: موهایی به رنگ طلایی

دینا: داور

دونا: بانو

راشل: راحیل

رز: گل از خانواده گل سرخ

رزیتا: گل رز کوچک

رامونا: نگهبان عاقل

رزا: نام لاتین گل رز

رزالین: مانند گل رز

روبی: لعل، رنگ یاقوتی

روبینا: یاقوت قرمز

رونیکا: پیروز کننده

ریجینا: با شکوه

ریما: نام حیوانی

راحل یا راحیل: به معنای میش

ربکا: فریبنده

ریچل: نام مادر حضرت یوسف

روت: نام زن مقدس

ژاسمن: یاسمن

ژاسمین: یاسمین

ژاکلین

ژانت: خدا داد

ژانین: دریاچه ای در یونان

ژانیتا: شهری در یونان

ژربرا: گل زینتی مانند مینا اما بسیار بزرگتر

ژرویرا: ژریرا

ژینوس: باهوش و نابغه

ژنیک: با استعداد

سولنیا: مقدس و محترم

سی بل: نام ربه النوع خاک

سینره: پامچال فرنگی

سدا: یکی از قهرمانان داستان های ارمنی

سامانتا: نام رایج در اواخر قرن 18

سینیتیا: لقب الهه آرتمیس

سندرا: مدافع مردان

سالویا: نام گل زیبا

سوزان: روشن، شادی بخش

سوفی: حکیم

ساردین: نوعی ماهی که شبیه به شاه ماهی است

سارای: ساره و سارا

سالومه: مادر یعقوب کبیر

ساچلی: دختری دارای موهای بلند و پرپشت

سانای: بیقرار

سویل: لایق و با محبت

شکیرا: خوش شانس و لایق

شیلا: نام متداول هندی ها

شرلی: به معنای کشور و چوب

شایلین: بی همتا

شیما: زن خال دار

شانلی: مشهور

کاترین: بی آلایش

کاملیا: گل درشت و زیبا با رنگ سفید و صورتی

کلارا: نام راهبه ایتالیایی

کاملین: گیاه با گل های زرد کوچک

کامیلا: نام دختر جنگجو

کارمن: نام دخترانه به ریشه انگلیسی به معنی قرمز

کاتلین: نام ایرلندی

کریستینا: نام زنانه به فرم کریستین

کارولین

گلوریا: مجلل و بزرگ

گیلدا: طلا

گلایل: گل زینتی

لیبرا: آزاد

لیلیان: نور نوربخش

لیندا: زیبا و قشنگ

لیانا: بانوی درخشان

لی لی: ظریف و شکننده

لینا: آبشار کوچک

لورا: چنگ

لیا: خجسته

لیزا: بنده خالص خدا

لئا: به سوی خدا

مارگریت: گل زیبای سفید رنگ

ماگنولیا: گلی درشت و خوشبو به شکل تخم مرغ

مانیوک: گیاهی باریشه ضخیم و دارای نشاسته بسیار

ماری: گونه دیگری از مریم

ملودی: تعدادی از اصوات در موسیقی

مایا: مادر هرمس، در روم الهه بهار و حاصل خیزی

مرسیا: ریحان

ملیسا: بادرنگبویه

ملینا: عسل، نوعی گل

مونیکا: مشاور

ماتیلدا: یکی از اسامی محبوب در کشورهای اسکاندیناوی

میشل: نامی زنانه با فرم مایکل

مرسنا: کادوی خداوند

مارگارت: مروارید

ملیکا: نام معشوقه زئوس

میسا: زنی که با تکبّر راه می رود

مهیا: حرکت آرام، روان

مارینا: جویبار آب

نادیا: امید و آرزو

نانسی: شهری در فرانسه

نیکول: پیروزی مردم

نیلرام: فرشته نگهبان باران و برف

نارینه: ظریف

نازیک: ناز

ونوس: سیاره زهره

ویولت: گل بنفشه

وارتوش: گل سرخ ظریف

وانوش: دریاچه وان

هلنا: همسر منلاس

هیلدا: نیرومند

هاله: حلقه نورانی سفید

هلینا: نور، روشنایی

یوکابد: مادر هارون و موسی

یافا: به معنی زیبایی و جمال

یارین: خوشحالی

کلام آخر

همانطور که ابتدای مقاله گفته شد، اسم دختر باید به گونه ای باشد که در آینده مایع سر افکندگی و ناراحتی فرزندتان نباشد. زمانی که برای کودک اسم انتخاب می‌کنید بهتر است کمی آینده نگری داشته باشید. پس اگر نمی دانید چه پارامترهایی را باید در نام گذاری دخترتان رعایت کنید حتما از روانشناس کمک بگیرید. گاهی کودکان به دلیل نامشان از دیگران دوری می‌کنند و حتی بسیار خجالت می‌کشند.

برای پیشگیری از این اتفاق بهتر است درباره اسم دختر خود با روانشناسان مشورت کنید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت حضوری، آنلاین و تلفنی به مراجعان خدمات ارائه می‎دهد. برای‌کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اسم دختر و انتخاب اسم دختر خود می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: اسم دختر ایرانی امامی و خارجی

نینی مایند...
ما را در سایت نینی مایند دنبال می کنید

برچسب : اسم دختر ایرانی امامی و خارجی, نویسنده : نینی مایند ninimind بازدید : 274 تاريخ : دوشنبه 29 اسفند 1401 ساعت: 2:02

استرس در بارداری تا حدی که باعث آسیب بر سلامت روان مادر و جنین نشود طبیعی و عادی می‌باشد. افزایش سطح استرس و اضطراب در دوران بارداری تا حدی طبیعی است. قرار گرفتن در شرایط جدید، فکر کردن به وظایف مادری، فرایند زایمان و سلامت کودک همگی از جمله عواملی هستند که می‌توانند تنش‌های شما را افزایش دهند. با این حال به مادران توصیه می‌شود که با در پیش گرفتن یک سبک زندگی سالم و استفاده از تکنیک‌های خودآرام سازی این استرس‌ها را مدیریت کنند. چرا که تنش‌های مفرط و مزمن می‌تواند به مشکلات جدی نظیر فشار خون در بارداری و زایمان زودرس منجر شود.

منبع: استرس در بارداری و تاثیر ناراحتی مادر بر جنین

استرس در بارداری

استرس در بارداری یک بخش شایع و طبیعی است. اما زمانی که در سطحی غیر معقول و با شدت بالا باشد بر جنین اثرات منفی زیادی وارد مبی‌کند. بر اساس تحقیقات انجام شده، مادرانی که در دوران بارداری استرس زیادی را تجربه می‌کنند، با درصد بالاتری کودک با اختلال بیش فعالی و کم توجهی به دنیا می‌آورند.

این استرس ها زمانی که شدید باشد کودکی با ضعف عملکرد تحصیلی، تاخیر در رشد، کاهش مهارت های اجتماعی، کاهش مهارت های عاطفی، زایمان زودرس و کاهش وزن نوزاد متولد خواهد شد. باید با کمک روانشناس راه های درمان و کنترل استرس در دوران بارداری را آموزش ببینید تا با عوارض کمتری در این دوران روبرو شوید.

علل افزایش استرس در بارداری

در دوران بارداری شرایط زندگی بانوان به یک باره تغییر می‌کند. عوامل مختلفی در این زمان دست به دست هم می‌دهند تا استرس در بارداری افزایش یابد. از جمله مهم‌ترین عوامل استرس زا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بروز تغییرات جسمانی در بدن و تجربه مشکلاتی نظیر حالت تهوع صبحگاهی، یبوست، احساس خستگی مفرط و کمردرد
  • تغییرات هورمونی که منجر به تغییرات خلقی می‌شوند. این تغییرات خلقی ممکن است کنترل استرس را با دشواری بیشتری رو به رو سازند
  • داشتن مشغله ذهنی با موضوعاتی نظیر سلامت جنین و فرایند زایمان
  • نگرانی در مورد تغییراتی که در وضعیت شغلی پیش می آید برای مادران شاغل
  • نگرانی در مورد رژیم غذایی و کنترل وزن

چه استرس هایی در دوران بارداری دردسرساز هستند؟

استرس همیشه بد نیست. در واقع سطحی از تنش و نگرانی به شما کمک می‌کند که به طور موثرتری با چالش‌های پیش رو کنار بیایید. این تنش‍ها زمانی تاثیرات منفی خود را آغاز می کنند که احساس اضطراب بسیار شدیدی را در شما فعال کرده و به طور پایدار در زندگیتان حضور داشته باشند. اما استرس در بارداری به صورت مداوم طبیعی نیست.

به عبارت دیگر استرس مزمن و شدید است که برای مادران باردار خطرناک است و می تواند به بروز مشکلات سلامتی جدی نظیر افزایش فشار خون و زایمان زودرس بیانجامد.

از جمله استرس در بارداری می توان به رویدادهای منفی زندگی نظیر از دست دادن یک عزیز، طلاق یا برکنار شدن از شغل، درگیری با مشکلات اجتماعی مزمن مثل فقر، تجربه بلایای طبیعی مثل سیل و زلزله، دچار شدن به اختلالات روانشناختی نظیر افسردگی اساسی و نگرانی بیش از حد در مورد موضوعات مربوط به حاملگی و دچار بودن به ترس هایی نظیر ترس از زایمان اشاره کرد.

عوارض استرس زیاد در بارداری

لازم است بدانید استرس در دوران بارداری با شدت زیاد نه تنها سلامت روانشناختی‌تان را تهدید می‌کند، بلکه از نظر جسمانی نیز برای شما و کودکی که در شکم دارید خطرناک است. برای مثال استرس مزمن با افزایش بیش از حد هورمون کورتیزول در بدن همراه خواهد بود.

این هورمون در طولانی مدت اثرات مخربی بر سیستم ایمنی بدن می‌گذارد که در نهایت منجر به افزایش آسیب پذیری در برابر انواع عفونت‌ها به خصوص عفونت رحم می‌شود. عفونت رحم یکی از علل اصلی بروز زایمان زودرس و تولد نوزادان نارس است. از جمله دیگر عوارض استرس در بارداری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- تشدید علائم حاملگی

تشدید علائم حاملگی از اصلی ترین عوارض استرس در دوران بارداری است. بررسی‌ها نشان می‌دهند زنانی که استرس‌های زیادی دارند علائم حاملگی را با شدت بیشتری تجربه می‌کنند. برای مثال در این شرایط مشکلات خواب، حالت تهوع صبحگاهی و دردهای بدنی بیش از زمانی که مادر در آرامش قرار دارد اتفاق می‌افتند.

2- بروز تغییراتی در الگوی اشتها

در دوران بارداری برخی افراد کم اشتها می‌شوند و برخی دیگر اشتهای زیادی پیدا می‌کنند. بررسی‌ها نشان می‌دهند که استرس مشکلات خوردن را نیز در مادران باردار تشدید کرده و می‌تواند منجر به از دست دادن وزن یا چاقی مفرط در آن‌ها شود. این مسائل به خودی خود در بروز قند دوران بارداری و زایمان زودرس نیز موثر هستند. بنابراین دومین عوارض استرس در بارداری تغییرات در الگوی اشتها است.

3- بالا رفتن فشار خون

بالا رفتن فشار خون یکی از عوارض استرس در دوران بارداری است. استرس یکی از عوامل بسیار موثر در فشار خون است. مادرانی که استرس مفرطی را تحمل می‌کنند بیش از دیگران دچار فشار خون بالا و وضعیتی به نام پره اکلامپسی می‌شوند و همچنین بیشتر احتمال دارد که پیش از موعد درد زایمان را تجربه کرده و نوزادان کم وزنی را به دنیا بیاورند.

4- بالا رفتن ریسک رفتارهای پرخطر

یکی از عوارض استرس در دوران بارداری، افزایش رفتارهای پر خطر است. استرس یکی از موقعیت‌های روانشناختی است که ممکن است افراد برای پشت سر گذاشتن آن دست به رفتارهای پرخطر بزنند. سیگار کشیدن، خوردن نوشیدنی‌های الکلی یا مصرف مواد از جمله این رفتارها هستند که روی آوردن به آن‌ها در دوران بارداری می‌تواند با خطرات جدی و جبران ناپذیر برای جنین همراه شود.

5. افسردگی پس از زایمان

یکی از عوارض استرس در دوران بارداری افسردگی پس از زایمان است. خانم های که استرس بسیار زیادی را در دوران بارداری تجربه می‌کنند، معمولا با درصد بالایی به افسردگی پس از زایمان مبتلا می‌شوند. قبل از ابتلا به این اختلال حتما در زمان بارداری از روانشناس کمک بگیرید.

حملات اضطراب در دوران بارداری

حدودا 10 درصد از مادران در دوران بارداری به حملات اضطرابی مبتلا می‌شوند. استرس در دوران بارداری و حملات اضطرابی به طور کلی بر سلامت روان مادر و جنین تاثیر گذار است. این حملات با نشانه هایی همراه است که در ادامه اشاره کرده ایم. در صورت مشاهده حتما از روانشناس و مشاورین کمک بگیرید.

  • سرگیجه
  • کرختی بدن
  • تنگی نفس
  • ضعف عضلانی
  • احساس گرفتگی
  • تندی نفس

چگونه بر استرس خود در بارداری غلبه کنیم؟

همانطور که گفته شد استرس جزء طبیعی و لازم در فرایند بارداری است که تنها به مدیریت نیاز دارد. راهکارهای زیر می‌توانند به شما کمک کنند که اوضاع و استرس در بارداری را تا حد ممکن تحت کنترل داشته باشید.

1- بدانید که علائم بارداری موقتی و گذرا هستند

بسیاری از مادران هنگام مواجهه با علائم بارداری نظیر حالت تهوع یا افزایش اشتها به شدت در مورد سلامتی خود نگران می‌شوند. اگر از قبل با این علائم آشنایی داشته باشید و بدانید که موقتی هستند مسلما راحت‌تر می‌توانید استرس در دوران بارداری خود را در این باره کنترل نمایید.

2- سبک زندگی سالمی را در پیش بگیرید

داشتن سبک زندگی مناسب شامل پیروی از رژیم غذایی مقوی و سالم، داشتن خواب کافی و گنجاندن ورزش‌های سبک در برنامه روزانه از جمله فاکتورهای بسیار موثری است که استرس‌های شما را کاهش می‌دهد. و باعث می‌شود با آرامش بیشتری دوران بارداری را پشت سر بگذارید. بنابراین با این روش استرس در بارداری کاهش می‌یابد.

3- کمی از دیگران کمک بگیرید

در دوران بارداری مجبور نیستید همانند سابق خیلی از کارها را خودتان انجام دهید. این طبیعی است که کمی احساس فقدان انرژی داشته باشید و از دیگران بخواهید که در کارهایی نظیر امورات منزل به شما کمک کنند. استرس در دوران بارداری با کمک اطرافیان و دیگران کاهش مییابد.

4- از تمرین های خودآرام سازی کمک بگیرید

در روانشناسی تکنیک‌های خودآرام سازی مختلفی وجود دارد که به شما کمک می‌کنند هیجانات خود را مدیریت کرده. و احساس آسودگی بیشتری داشته باشید. از جمله این تکنیک‌ها می‌توان به ریلکسیشن، مراقبه، فنون تنفسی و ذهن آگاهی اشاره کرد. همچنین ورزش‌هایی نظیر یوگا نیز می‌توانند به رفع تنش، افزایش آرامش درونی‌ و استرس در دوران بارداری کمک کنند.

5- برای خود حمایت اجتماعی ایجاد کنید

برای کاهش استرس در بارداری گاهی باید در کنار دوستان و خانواده‌تان قرار بگیرید. در واقع بودن با کسانی که شرایط‌تان را درک می‌کنند و به هر طریقی سعی در بهبود حال شما دارند، نقش بسزایی در بهبود سلامت روان ایفا می‌کند. در عوض آن‌هایی که احساس می‌کنند در شرایط سخت تنها هستند و هیچ پشتیبانی ندارند، بیشتر در مشکلات خود غرق می‌شوند.

از همین رو بسیار اهمیت دارد که با دوستان یا اعضای نزدیک خانواده‌تان در تماس بمانید و گاهی از آن‌ها کمک بگیرید.

6- در کلاس های آمادگی برای زایمان شرکت کنید

همانطور که گفته شد ترس از زایمان و فرایند آن یکی از علل اصلی بروز استرس در بارداری است. اگر شما نیز از این بابت نگرانی‌های زیادی دارید بهتر است در آمادگی برای زایمان شرکت کنید. در این کلاس‌ها برای آنچه در آینده نزدیک روی می‌دهد آماده خواهید شد و تکنیک‌های خودآرام سازی لازم را نیز یاد می‌گیرید.

7- در مورد استرس در بارداری از یک روانشناس کمک بگیرید

همان طور که در طول بارداری به سلامت جسمی‌تان اهمیت می‌دهید، باید برای سلامت روان خود نیز ارزش قائل شوید. مادرانی که از نظر روانشناختی وضعیت بهتری دارند، مسلما در انجام نقش خود به عنوان یک مادر نیز عملکرد بالاتری خواهند داشت و ارتباط سالم‌تری با فرزند خود برقرار می‌کنند.

در نتیجه بهتر است برای مدیریت استرس در بارداری به خصوص در شرایطی که به یک ناراحتی مزمن تبدیل شده اند به یک روانشناس مراجعه کرده و درمان‌های لازم را دریافت نمایید.

کلام آخر

استرس در بارداری باعث ایجاد ناتوانی های در کارها می‌شود. زمانی که با استرس در این دوران روبرو شدید حتما از روانشناس کمک بگیرید. برای کنترل و کاهش استرس ها استفاده از روش هایی مانند ورزش، مراقبه، کمک از دیگران، رژیم غذایی مناسب، کاهش مصرف کافئین و دوری از محرکات تنش زا الزامی است.

مرکز مشاوره نینی مایند به صورت تلفنی و حضوری به شما عزیزان خدمات ارائه می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه استرس در بارداری می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره بارداری تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

آیا استرس در بارداری خطرناک است؟

اندکی استرس طبیعی است اما استرس زیاد و مزمن با افزایش سطح هورمون کورتیزول در بدن سیستم ایمنی‌تان را تخریب کرده و احتمال بروز انواع عفونت‌ها و بیماری‌ها را افزایش می‌دهد که می تواند برای مادر و جنین خطرناک باشد.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: استرس در بارداری و تاثیر ناراحتی مادر بر جنین

نینی مایند...
ما را در سایت نینی مایند دنبال می کنید

برچسب : استرس در بارداری و تاثیر ناراحتی مادر بر جنین, نویسنده : نینی مایند ninimind بازدید : 93 تاريخ : دوشنبه 29 اسفند 1401 ساعت: 1:43

انتخاب حلقه ازدواج کاری دشوار است. چرا که باید حلقه ای انتخاب کنید که همیشه برای زوجین زیبا به نظر برسد. براساس نقل قول‌های قدیمی، حلقه ازدواج اولین بار در تاریخ 1477 توسط اشراف زاده اتریشی سفارش ساخت شد. آرشیدوک یکی از اشراف زادگان اتریشی بود که عاشق ماری شده بود. به دستور او حلقه ای نامزدی با الماس که به شکل M بود ساخته شد. از آن سال به بعد حلقه های ازدواج باب شد و افراد در تمام سرزمین ها به عنوان نماد تعهد و تاهل از حلقه استفاده می‌کردند. در ایران نیز، خانواده ها پس از محرمیت زوجین اقدام به دادن حلقه ازدواج می‌کنند.انگشتر حلقه در دست چپ زوجین قرار می‌گیرد. اما انتخاب حلقه ازدواج یک موضوع مهم است. افراد باید بر اساس سلایق خود حلقه ای را انتخاب کنند که تا همیشه با مشاهده آن یاد خاطرات زیبا و خوشبختی خود بی‌افتند. برای مشاوره دقیق جهت انتخاب حلقه ازدواج بهتر است از متخصصین کمک بگیرید تا راهنمایی بشوید.

منبع: انتخاب حلقه ازدواج

انتخاب حلقه ازدواج

حلقه ازدواج یکی از زیور آلاتی است که زوجین خریداری می‌کنند. برای انتخاب حلقه ازدواج باید تمام سلیقه خود را خرج کنید، زیرا حلقه ازدواج تا سالیان سال شما را یاد روز خرید و همسرتان می‌اندازد. انتخاب حلقه ازدواج باید جدید، زیبا و شیک باشد. برای خرید و انتخاب حلقه ازدواج توجه به برخی از نکات ضروری است.

به این دلیل که پس از خرید پشیمان نشوید. ازدواجات در ایران انواع مختلفی دارد. شهر و روستاهای دیگر با قوانین و رسومات دیگری ازدواج می‌کنند که در انتخاب حلقه ازدواج نیز بی تاثیر نیست.

روش انتخاب حلقه ازدواج

با مطالعه روش های زیر با خیال راحتی حلقه ازدواج خود را خریداری کنید. برای انتخاب حلقه ازدواج توجه به نکات زیر الزامی است.

1️⃣ ایده انتخاب حلقه ازدواج را در نظر بگیرید

برای انتخاب حلقه ازدواج ابتدا باید نوع و جنس حلقه خود را انتخاب کنید. دامنه انتخاب حلقه را محدود کنید. شاید شما هم از طلای زرد و هم از طلای سفید یا پلاتین خوشتان بیاید. اما در نهایت مجبور به انتخاب یک مورد هستید. هرچقدر دامنه جنس و رنگ طلای خود را کمتر کنید، استرس انتخاب درست کمتر خواهد شد.

پس گام اولیه انتخاب حلقه ازدواج، کاهش دامنه‌ی خصوصیات حلقه است. مثلا با خود به نتیجه برسید که حلقه مورد پسند شما ساده است یا پر طرح؟ آیا حلقه ازدواج باید هم جنس حلقه نامزی باشد؟ حلقه شما و همسرتان باید جفت باشد؟ زمانی که در خصوصیات حلقه خود یک انتخاب قطعی داشته باشید انتخاب راحت تری خواهید داشت.

برای انتخاب حلقه ازدواج باید به تمامی سوالات با توجه به سلایق خود پاسخ دهید و به جمع بندی کاملی برسید. انتخاب خلقه برای زوجین بسیار حائز اهمیت است. اینکه حلقه مورد نظر به قدری باب میل شما باشد که در آینده با مشاهده آن خاطرات خوش یادآور شود جدا پر اهمیت است.

2️⃣ برای خرید حلقه ازدواج اقدام کنید

پس از گذر از مرحله اول انتخاب حلقه ازدواج، به مرحله دوم یعنی خرید حلقه قدم بردارید. پس از اینکه حلقه مورد نظر بر اساس سلایق ذهنی چیده شد، حال نوبت امتحان کردن حلقه طبق سلایق شما اما با طرح های متفاوت است. مثلا خانم به این نتیجه رسیده است که حلقه زرد ساده و ست با همسر خود می‌خواهد. بنابراین به امتحان کردن این نوع از حلقه ها می‌پردازد. برای کاهش استرس حتما 2 تا 3 ماه قبل از تاریخ مراسم در جستجوی حلقه باشید.

انتخاب حلقه ازدواج کار چندان راحتی نیست. باید از قیمت حلقه ها اطلاع داشه باشید و یکی از حلقه هایی که امتحان کرده و مورد پسندتان بوده، برگزینید.

3️⃣ به عقاید یکدیگر احترام بگذارید

مثلا خانم از حلقه طلای زرد خوشش می‌آید اما حلقه مورد پسند آقا پلاتین است. هیچ ایرادی ندارد اگر آقا حلقه پلاتین بی‌انداز و شما حلقه طلایی. هیچ جایی هیچ قانونی ندارد که شما باید با همسرتان حلقه یکسان، یک جنس و یک طرح داشته باشید. برای اینکه جدا از جنس حلقه انتخاب کرده اید. سعی کنید برای اینکه احساس نزدیکی بین حلقه ها به وجود بیاید، حلقه های مکمل هم بخرید. که وقتی کنار هم قرار دارند شبیه به چیزی شوند. این انتخاب نشان از پیوند شماست.

4️⃣ قیمت حلقه را مد نظر بگیرید

برای انتخاب حلقه ازدواج لزوما نباید قیمت بالا بخرید. بسیار حلقه های زیبایی هستند که از قیمت کمتری برخوردارند. حلقه ازدواج برای خود نمایی نیست و فقط نمادی برای نشان دادن تعهد می‌باشد. هیچ گاه حلقه خود را با دیگران مقایسه نکنید. قیمت حلقه ازدواج نیز نشان از شخصیت با تعهد زیاد شما نیست. بنابراین اگر حلقه ای بسیار مورد پسند شما بود اما از قیمت کمی برخوردار بود، حتما تهیه کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه شناخت پیش از ازدواج کلیک کنید.

5️⃣ مدل حلقه باید مطابق سبک زندگی شما باشد

انتخاب حلقه ازدواج باید به گونه ای باشد که با سبک زندگی شما همخوانی داشته باشد. حلقه چیزی است که دائم در دست شماست و باید با آن احساس راحتی داشته باشید. مثلا اگر ورزشکار هستید انتخاب حلقه با نگین های بزرگ برای شما مناسب نیست.

اما انتخاب حلقه باریک و نازک به لبه های گرد برای سبک زندگی شما جذاب است. یا اگر از دستان خود زیاد کار می‌کشید نباید حلقه های سنگ دار بندازید. بنابراین به شیوه ای حلقه انتخاب کنید که مناسب با سبک زندگی و شیوه روزانه شما است.

6️ هنگام انتخاب حلقه ازدواج درست فکر کنید

انتخاب حلقه ازدواج باید با فکری باز و درست انجام شود. اگر حلقه ای بسیار مورد پسند شما بود اما در دست همه مشاهده شد و مرسوم بود، نگران نشوید. همیشه این امکان وجود دارد که تغییرات ظاهری بر انگشتر حلقه اعمال کنید.

7️⃣ سایز حلقه را به درستی انتخاب کنید

سایز انگشت جهت انتخاب حلقه ازدواج باید در دمای متعادل انجام شود. سرما و گرمای افراطی باعث تغییر سایز انگشتان می‌شود. بنابراین برای انتخاب انگشتر ازدواج به سرما و گرما اهمیت دهید و سایز درستی بگیرید. تا حلقه از دست شما لیز نخورد، یا برای دستتان سفت نباشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه انگیزه ازدواج کلیک کنید.

کلام آخر

همانطور که در این مقاله راجب انتخاب حلقه ازدواج گفته شد. حلقه باید به نحوی باشد که بر اساس علایق زوجین انتخاب شود. رنگ، سایز، سبک زندگی و … جهت انتخاب حلقه ازدواج از اهمیت بالایی قرار دارد. اصل زندگی مشترک به قیمت و زیبایی حلقه نیست. زندگی مشترک باید سرشار از آرامش باشد.

بنابراین قبل از انتخاب حلقه ازدواج، از انتخاب خود همسر اطمینان حاصل کنید. مشاوره قبل از ازدواج را جدی بگیرید و از روانشناس کمک بگیرید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت حضوری و تلفنی به مراجعان خدمات ارائه می‎دهد. برای‌کسب اطلاعات بیشتر با شماره درج شده تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه انتخاب حلقه ازدواج می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: انتخاب حلقه ازدواج

نینی مایند...
ما را در سایت نینی مایند دنبال می کنید

برچسب : انتخاب حلقه ازدواج, نویسنده : نینی مایند ninimind بازدید : 90 تاريخ : يکشنبه 28 اسفند 1401 ساعت: 2:08

بیلی روبین (BR) رنگدانه زرد صفرا است. اگر کبد شما در پردازش BR به صفرا مشکل داشته باشد یا اگر مجاری صفراوی مسدود شده باشد، ممکن است سطح بیلی روبین بالایی داشته باشید. اغلب آزمایش های BR برای بررسی سلامت کبد انجام می‌شود. این آزمایش، محصولات مختلف کبد را در خون شما اندازه گیری می‌کند. بدین ترتیب بالا یا پایین بودن این مقادیر نشان می دهد که مشکل از چیست. در این مقاله قصد داریم بیشتر با بیلی روبین آشنا شویم و علل افزایش و کاهش آن در بدن را بررسی کنیم.

منبع: بیلی روبین | آیا بیلی روبین بالا خطرناک است؟

بیلی روبین چیست

بیلی روبین (BR) (Bilirubin) یک رنگدانه نارنجی مایل به زرد است که به طور طبیعی، زمانی ایجاد می شود که بخشی از گلبول های قرمز شما تجزیه شده باشند. کبد BR را از خونتان می گیرد و ترکیب شیمیایی آن را تغییر می دهد. به طوری که بیشتر آن به عنوان صفرا، از مدفوع شما عبور می کند. اگر سطح BR شما بالاتر از حد نرمال باشد، نشانه این است که یا گلبول های قرمز شما با سرعت غیر عادی درحال تجزیه هستند یا اینکه کبد شما مواد زائد را به درستی تجزیه نکرده، و BR را از خونتان پاک نمی کند.

بیلی روبین در بدن چه نقشی دارد

بیلی روبین محصول زائد گلبول های قرمز قدیمی می باشد. به طور معمول، بدن شما آن را از طریق روده هایتان دفع می کند. با این حال در راه خروج ممکن است فوایدی نیز داشته باشد. برای مثال، ممکن است به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل کند که به محافظت در برابر بیماری های قلبی عروقی کمک می کند.

با این وجود، مقدار زیاد BR می تواند مضر باشد و اگر در خون انباشته شود، می تواند بیماری ایجاد کند. همچنین ممکن است اعصاب زیر پوست شما را تحریک کرده و باعث خارش پوستی شود.

چه چیزی باعث افزایش سطح بیلی روبین می شود؟

موارد زیر، برخی از مهم ترین دلایل افزایش سطح بیلی روبین در بدن شما می باشند.

  • بدن شما خیلی سریع گلبول های قرمز خون را تجزیه می کند. اگر یک اختلال خونی مانند کم خونی همولیتیک داریدکه گلبول های قرمز را از بین می برد، ممکن است بیش از حد BR تولید کنید.
  • سیستم صفراوی شما، صفرا را به طور موثر پاک نمی کند. ممکن است انسدادی در مجاری صفراوی یا کیسه صفرا وجود داشته باشد که باعث برگشت صفرا و نشت به جریان خون شما می‌شود.
  • ورزش‌های بسیار شدید مانند دوی مارتن، ممکن است موجب افزایش سطح BR شود.

چه چیزی موجب کاهش سطح بیلی روبین می شود

برخی از داروها می تواند سطح BR شما را کاهش دهند. از جمله آنتی بیوتیک ها، قرص های ضد بارداری، قرص های خواب آور و داروهای تشنج.

کافئین، پنی سیلین، باربیتورات ها و داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی، همگی سطح بیل روبین شما را کاهش می دهند.

معمولا سطوح پایین تر از حد طبیعی بیلی روبین دلیلی برای نگرانی نمی‌باشد. اگر بتوانید وضعیتی که باعث افزایش آن شده را به طور موثر درمان یا مدیریت کنید، سطح BR شما کاهش می یابد. به طور کلی، شما می توانید با حذف الکل و برخی داروها و حفظ یک رژیم غذایی سالم، استرس کلی روی کبد خود را کاهش دهید.

علائم بیلی روبین بالا

BR در سطح بالا، منجر به یرقان، رنگ زرد پوست و سفیدی چشم می شود. زردی معمولا اولین علامتی است که پزشک را وادار می کند تا سطح BR شما را بررسی کند.

بیلی روبین بالا در خون شما، همچنین می تواند در ادرار نشت کرده و آن را تیره تر کند. بنابراین تیره شدن ادرار می تواند یکی از نشانه های BR بالا باشد.

همچنین بیلی روبین بالا ممکن است باعث خارش پوست شود.

تست بیلی روبین

آزمایش خون BR، سطح بیلی روبین خون شما را اندازه گیری می کند. پس از بررسی‌ها مشخص می‌شود که آیا در محدوده طبیعی هستند یا خیر. در کودکان و بزرگسالان، پزشکان از تست BR برای تشخیص و نظارت بر بیماری های کبد و مجاری صفراوی استفاده می کنند. این بیماری ها عبارتند از: سیروز، هپاتیت و سنگ کیسه صفرا.

همچنین به تشخیص اینکه آیا به بیماری که باعث کم خونی همولیتیک می شوند مبتلا هستید یا خیر، کمک می کند. (اختلالی که در آن گلبول های قرمز خون، سریع تر از سرعت ساخت‌شان از بین می روند). تست BR می تواند سطوح دو نوع مختلف از BR را بررسی کند.

1_ بیلی روبین مستقیم: BR است که از تجزیه گلبول های قرمز ایجاد می شود.

2_ بیلی روبین غیر مستقیم: BR است که پس از رسیدن به کبد و تغییر شیمیایی انجام می شود. قبل از اینکه از طریق مدفوع خارج شود، به روده ها حرکت می کند

چه زمانی باید تست بیلی روبین انجام دهیم؟

پزشک شما ممکن است آزمایش BR را در موارد زیر تجویز کند:

  • علائم زردی دارید
  • کم خونی دارید یا گلبول های قرمز خونتان کم است
  • سابقه مصرف زیاد الکل داشته باشید
  • در معرض ویروس های هپاتیت قرار گرفته اید
  • مبتلا به سیروز هستید

همچنین در صورت داشتن علائمی مانند:

  • ادرار تیره
  • تهوع و استفراغ
  • درد شکم یا تورم شکم
  • مدفوع سفالی رنگ
  • خستگی

برای دریافت مشاوره در زمینه بیماری فاویسم می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

سطوح بالای بیلی روبین چه مشکلاتی به وجود می آورد؟

می تواند باعث زردی پوست و چشم شود. وضعیتی که پزشکان آن را زردی می نامند.

درمان بیلی روبین بالا در نوزادان چگونه انجام می شود؟

فتوتراپی درمان استاندارد برای کاهش سطح BR در نوزادان است.

سطوح بالای بیلی روبین خطرناک تر است یا سطوح پایین آن؟

به طور معمول سطوح پایین BR چندان جای نگرانی ندارد.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: بیلی روبین | آیا بیلی روبین بالا خطرناک است؟

نینی مایند...
ما را در سایت نینی مایند دنبال می کنید

برچسب : بیلی روبین , آیا بیلی روبین بالا خطرناک است؟, نویسنده : نینی مایند ninimind بازدید : 97 تاريخ : پنجشنبه 25 اسفند 1401 ساعت: 15:47

آیا استفاده از موبایل در بارداری برای جنین خطر آفرین است؟ یکی از سوالاتی که برای اغلب بانوان باردار وجود دارد، این است که اگر در دوران بارداری از موبایل استفاده کنند، آیا برای جنین آن‌ها مشکلی ایجاد می‌شود یا خیر. استفاده طولانی مدت از موبایل طی دوران حاملگی به خصوص در 15 هفته اول که ارگان‌های اصلی و حیاتی جنین شکل می‌گیرند؛ می‌تواند پیامدهای منفی همچون اختلالات رفتاری، بیش‌فعالی، سقط جنین و … را در پی داشته باشد.به همین دلیل توصیه می‌شود مادران باردار زمان‌های خالی خود را به جای استفاده از موبایل به صورت دیگری همچون مطالعه کتاب پر کنند. در ادامه اطلاعات کامل‌تری پیرامون ضرر و آثار موبایل بر جنین ارائه کرده‌ایم.

منبع: استفاده از موبایل در بارداری

استفاده از موبایل در بارداری

زمانی که تلفن همراه روشن باشد، امواج رادیویی را به نام تابش الکترومغناطیسی غیریونیزه از خود ساطع می‌کند تا به این وسیله با دکل‌های مخابراتی در ارتباط باشد. بد نیست بدانید تابش الکترومغناطیسی غیریونیزه از دیگر لوازم الکترونیکی همچون لپتاپ‌ها، تلویزیون، مایکروویو و … نیز ساطع می‎‌گردد.

این تشعشات غیریونیزه هستند و به همین دلیل بسیار خفیف‌تر از تشعشعات یونیزه همچون اشعه ایکس می‌باشند؛ پس دارای تاثیرگذاری پایینی هستند. اما با تمامی این شرایط نیز جنین موجودی بسیار آسیب‌پذیر داخل رحم است که می‌تواند با قرار گرفتن در برابر این تشعشعات هر چند ضعیف، دچار آسیب شود.

لازم است اشاره کنیم طی 15 هفته اول بارداری، ارگان‌های اصلی بدن جنین شکل می‌گیرد و می‌توان گفت حساس‌ترین دورانی است که جنین بیش از زمان‌های دیگر در معرض آسیب می‌باشد. به همین دلیل توصیه می‌شود مادران باردار استفاده از موبایل را به حداقل برسانند تا دچار عوارض و خطرات جبران‌ناپذیر این تشعشعات بر روی سلامتی فرزندشان نشوند.

توصیه علمی پیرامون استفاده از موبایل در بارداری

بدیهی است زمانی می‌توان به یک گفته اعتماد کرد که ریشه علمی داشته باشد؛ به همین دلیل قصد داریم نظر علم را پیرامون استفاده از موبایل در بارداری ارائه کنیم.

متاسفانه در زمینه تاثیر موبایل بر جنین در زمان بارداری، تحقیقات و پژوهش‌های دقیقی صورت نگرفته است و دلیل این موضوع نیز این است که برای انجام آزمایشات تاثیر موبایل در زمان بارداری محدودیت‌هایی وجود دارد.

در واقع پژوهشگران در مورد تاثیر موبایل بر روی جنین در دوران بارداری با مشاهده عینی مادران نظر داده‌اند و تا به حال افراد را به صورت مستقیم و مداوم در معرض امواج موبایل قرار نداده‌اند تا از تاثیرات آن به طور دقیق اطلاعاتی را ارائه کنند.

نتایج تحقیقات علمی پیرامون استفاده از موبایل در بارداری

محققان در پی فرضیه‌هایی که پیرامون آسیب‌های موبایل در زمان بارداری وجود دارد؛ تحقیقات معدودی را انجام داده‌اند. امکان انجام تحقیقات به صورت کامل بر روی انسان‌ها وجود ندارد به همین دلیل پژوهشگران سعی کرده‌اند برای دریافت نتیجه بهتر بر روی موش‌های آزمایشگاهی کار کنند.

بر اساس این آزمایشات موش‌هایی که طی دو هفته در معرض امواج رادیویی قرار گرفته بودند، پس از تولد نشانه‌های برخی مشکلات رفتاری در آن‌ها دیده می‌شد که مشابه آن در انسان‌ها اختلال بیش فعالی و یا نقص توجه است. در عین حال بسیاری نیز این نتایج را قابل تعمیم به انسان نمی‌دانند.

در پی این تحقیقات پژوهشگران، مادرانی را که بیش از دیگران در طول روز از موبایل استفاده می‌کنند را مورد مشاهده و بررسی قرار دادند. نتیجه نشان داد که کودکان متولد شده در این شرایط به احتمال بیشتر دچار برخی اختلالات همچون بیش فعالی هستند.

در نتیجه گیری کلی باید بگوییم که تا به حال هیچ نتیجه علمی و دقیقی مبنی بر تاثیرات منفی موبایل بر روی جنین انسان در طول بارداری به دست نیامده است. دلیل اصلی این موضوع نیز محدودیت‌هایی است که در این زمینه وجود دارد. توصیه نهایی نیز این می‌باشد که مادران طی دوران بارداری استفاده از موبایل را به حداقل برسانند.

آسیب های ناشی از استفاده از موبایل در باراری

درست است که پژوهش‌های علمی دقیقی در زمینه تاثیر موبایل بر روی جنین طی دوران بارداری صورت نگرفته است؛ اما فرضیاتی در این زمینه وجود دارد که به مادران باردار هشدار می‌دهد از موبایل خود به صورت کنترل شده‌ای استفاده کنند. در ادامه قصد داریم به آسیب‌های ناشی از استفاده از موبایل در باراری بپردازیم.

1.مشکلات رفتاری

در هفته‌های اول بارداری بافت مغز جنین به طور کامل شکل نگرفته است و سلول‌های آن دیوار محکمی ندارند. همین موضوع سبب می‌شود که امواج و تشعشعات تابش شده از گوشی تلفن همراه به راحتی از مغز جنین عبور کند. عبور تشعشعات ناشی از موبایل و ورود آن به مغز جنین، می‌تواند سبب بروز برخی اختلالات رفتاری همچون بیش فعالی گردد.

2. استفاده از موبایل در بارداری | آسیب در رشد مغزی کودک

همانطور که اشاره کردیم تشعشات توانایی ورود به مغز جنین را دارند که همین موضوع می‌تواند سبب آسیب به مغز نوزاد شود و مشکلات رشدی را برای او ایجاد کند.

3.برهم زدن چرخه خواب و بیداری در جنین

جنین نیز همانند شما در داخل رحم برای خود ساعات خواب دارد. استفاده از موبایل در بارداری برای طولانی مدت موجب به هم ریختگی چرخه خواب فرزندتان در داخل رحم می‌شود. این موضوع می‌تواند سبب افزایش اضطراب کودک پس از تولد شود. شاید این ارتباط برای تان غیر قابل لمس باشد، اما ثابت شده که روان نوزادان متاثر از فرکانس ها واقع می شود.

4. استفاده از موبایل در بارداری | کم‌وزنی

از دیگر مشکلاتی که استفاده از موبایل در بارداری برای جنین ایجاد می‌کند، کم‌وزنی است. کم‌وزنی ضمن اینکه به معنای به دنیا آمدن نوزاد ضعیف می‌باشد؛ می‌تواند در آینده زمینه‌ساز بروز دیگر مشکلات همچون اختلال در مهارت‌های حرکتی، نشستن، چهار دست و پا رفتن، راه رفتن و… شود.

5.افزایش خطر سقط جنین

سقط جنین یکی دیگر از مشکلات رایج در دوران حاملگی برخی بانوان باردار است که تحت تاثیر علت‌های مختلفی ایجاد می‌شود. برخی از متخصصان بر این باور هستند که قرار گرفتن در معرض تشعشات ناشی از موبایل، می‌تواند خطر سقط جنین را افزایش دهد. اما هنوز پژوهش موثقی ارتباطی بین استفاده از موبایل در بارداری با سقط را نیافته است.

راه های کاهش استفاده از موبایل در بارداری

  • سعی کنید همواره به یاد داشته باشید که استفاده از موبایل در بارداری برای فرزندتان شما خطر آفرین است.
  • تماشای تلویزیون، مطالعه کتاب، انجام فعالیت‌های هنری همچون نقاشی، سفالگری و … را جایگزین استفاده از موبایل کنید.
  • برای تماس‌های خود از تلفن ثابت استفاده کنید.
  • برای پاسخگویی به تماس از هندزفری استفاده کنید تا میزان آسیب امواج را کاهش دهید.
  • موبایلتان را دور از شکم، کمر و قلب خود نگه دارید چراکه می‌تواند سبب ایجاد نوسان در ضربان قلب شما شود.
  • در هنگام خواب بهتر است گوشی تلفن همراهتان را در حالت پرواز قرار دهید و یا خاموش کنید تا میزان امواج آن را به صفر برسانید.
  • در مواقع نیاز اینترنت گوشی را روشن نگه دارید و در مابقی زمان‌ها آن را خاموش کنید.

در صورتی که نمی‌توانید استفاده از موبایل در بارداری را به حداقل برسانید احتمالا شما دچار نوعی اعتیاد رفتاری شده‌اید؛ توصیه می‌شود برای درمان اعتیاد به تلفن همراه و جلوگیری از آسیب به جنین طی دوران بارداری با یک مشاور در ارتباط باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه استفاده از موبایل در باراری می‌توانید در هر ساعت از روز از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

چه زمانی آسیب‌های ناشی از موبایل در دوران بارداری به بیشترین حد خود می‌رسد؟

آسیب‌های ناشی از موبایل طی ماه‌ها و هفته‌های ابتدایی بارداری به بیشترین حالت خود می‌رسد. طی 15 هفته اول بارداری ارگان‌های اصلی جنین شکل می‌گیرد و تشعشعات حاصل از موبابل می‌تواند تاثیرات منفی خود را بر روی آن بگذارد.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: استفاده از موبایل در بارداری

نینی مایند...
ما را در سایت نینی مایند دنبال می کنید

برچسب : استفاده از موبایل در بارداری, نویسنده : نینی مایند ninimind بازدید : 85 تاريخ : پنجشنبه 25 اسفند 1401 ساعت: 15:44

صاف بودن پشت سر نوزاد یا پلاژیوسفالی به دو صورت مادر زادی و موضعی نمایان می‌شود. پلاژیوسفالی موضعی با نام تغییر شکل دهنده رایج ترین نوع این سندرم است. بر اساس تحقیقات، این بیماری 50 درصد نوزادان را به خود درگیر می‌کند. پلاژیوسفالی مادرزادی سندرمی نادر و نقص در هنگام تولد است. در نوزادان مبتلا، درز بین استخوان های جمجه بسته و موجب شکل غیرطبیعی سر می‌شود.این بیماری مادر زادی نادر از هر 2500 مورد، در یک نفر اتفاق می‌افتد. برای درمان این سندرم از روش های کششی، کلاه، آغوشی و … استفاده می‌کنند. بهتر است خودسرانه به درمان نپردازید و حتما با مشورت از پزشک درمان را آغاز کنید.

منبع: صاف بودن پشت سر نوزاد | علت صاف شدن سر نوزاد

صاف بودن پشت سر نوزاد

صاف بودن پشت سر نوزاد به دلیل نارسی، وضعیت خوابیدن، تورتیکولی، چند قلویی و … به وجود می‌آید. به طور کل این سندرم با دو نوع موضعی و مادرزادی نمایان می‌شود و هر نوعی درمان مخصوص به خود را دارد. پلاژیوسفالی زمانی ایجاد می‌شود که ناحیه ای صاف در پشت و کنار سر نوزاد ایجاد شده باشد که باعث عدم تقارن سر شود.

استخوان های نرم کودک تغییر شکل می‌دهند و در صورت عدم استفاده از روش های اصولی این سندرم بروز پیدا می‌کند. نگرانی و استرس مادران در رابطه با این سندرم طبیعی است. اما زمانی که مضطرب باشید توانایی و عملکرد شما کاهش می‌یابد، در نتیجه موجب عدم درمان خواهد شد. برای آشنایی با انواع عارضه های مادرزادی که نیاز به درمان دارد کلیک کنید.

علت صاف بودن پشت سر نوزاد

همانطور که گفته شد این سندرم به دو نوع موضعی و مادرزادی وجود دارد. صاف بودن پشت سر نوزاد بسته به نوع، علل متفاوتی دارد. این علل به شرایط کودک و وضعیت او بستگی دارد. در ادامه در رابطه با علل صاف بودن پشت سر نوزاد صحبت کرده ایم.

1. نارس بودن

نوزادانی که زودتر از موعد به دنیا می‌آیند استخوان های نرم تری به نسبت دیگر نوزادان دارند. در این شرایط کودک در بیمارستان بستری می‌شود و زمان بیشتری را به پشت می‌خوابد. بنابراین یکی از علل صاف بودن پشت سر نوزاد، نارس بودن است.

2. وضعیت خوابیدن

دومین علت صاف بودن پشت سر نوزاد، وضعیت خوابیدن است. زمانی که به طور مداوم کودک را به پشت، راست یا چپ سر بخوابانید، فشار فقط به یک سمت سر وارد می‌شود و شدت صاف شدن سر را بیشتر می‌کند. باید شرایط را بسته به سن و وضعیت کودک تغییر دهید.

3. روی شکم نخوابیدن

هر چقدر زمان بیشتری را نوزاد روی سر بخوابد احتمال صاف بودن پشت سر نوزاد بیشتر است. برای مدتی باید کودک را روی شکم بخوابانید. در این شرایط علاوه بر شکل گیری سر کودک، قدرت عضلانی و کنترل نوزاد تقویت می‌شود.

4. چند قلویی

زمانی که مادر چند قلو باردار باشد، صاف بودن پشت سر نوزاد احتمالا رخ می‌دهد. فضای تنگ رحم موجب فشار بیش از حد به جمجمه می‌شود. اما جای نگرانی نیست. متخصصین با روش های مختلف برای نرمال شدن سر نوزاد به شما کمک می‌کنند.

5. زایمان با خلا

در این نوع زایمان امکان صاف بودن پشت سر نوزاد ممکن است. با استفاده از ابزارهایی جمجعه و استخوان های شکل پذیر جنین تحت فشار قرار می‌گیرد و در نهایت موجب پلاژیوسفالی می‌شود.

6. تورتیکولی عضلانی

یکی از علل صاف بودن پشت سر نوزاد، تورتیکولی عضلانی است. در این شرایط وضعیت عضلات گردن نوزاد سفت می‌باشد. و به دلیل محدودیت در فضای رحم، در حالت بریچ قرار دارد. در‌این حالت ها کودک توانایی چرخاندن سر خود را ندارد. و امکان تکان دادن سر برای نوزاد فقط به یک طرف است. که در نتیجه موجب پاژیوسفالی و یا تغییرات دیگر شکل جمجعه می‌شود.

7. کمبود مایع آمنیوتیک

اگر مایع آمنیوتیک کم باشد ممکن است صاف بودن پشت سر نوزاد ایجاد شود. در این شرایط جنین توانایی و فضای مناسب برای جابجایی ندارد. این موقعیت باعث ثبات نوزاد در یک ناحیه می‌شود و فشار به سر او وارد می‌شود.

راه های تشخیص صاف بودن پشت سر نوزاد

این سندرم علائمی دارد که شاید چندین ماه زمان ببرد تا نمایان شود. پس برای بررسی علائم هنگامی که موهای نوزاد خیس است اقدام کنید. علائم این سندرم به شرح زیر است.

  • نقطه ای طاس در یک ناحیه از سر
  • برجستگی استخوانی روی جمجمه
  • ناحیه صاف کنار یا پشت سر
  • فقدان نقطه ای نرم روی سر
  • گوش های نا متفارن و جفت

راه های جلوگیری از صاف بودن پشت سر نوزاد

با مشاهده مواردی مانند برجستگی های سخت روی سر، عدم وجود ناحیه نرم روی جمجه، چشم و گوش نامتقارن، نواحی صاف و مایل بودن یک طرف سر برای درمان صاف بودن پشت سر نوزاد اقدام کنید. روش های درمانی در جهت صاف بودن پشت سر نوزاد را در ادامه شرح داده‌ایم.

1. درمان با تغییر موقعیت سر

یکی از روش های درمان صاف بودن پشت سر نوزاد، تغییر موقعیت سر اوست. این موضوع مهم است که برای کاهش خطر SIDS نوزاد را به پشت بخوابانید. اما گاهی طبق نظر پزشک تغییر موقعیت سر الزامی است. مثلا اگر نوزاد علاقه دارد که به سمت چپ سر بخوابد، سر او را به سمت راست هدایت کنید.

2. درمان صاف بودن پشت سر نوزاد با کمک تمرینات

یکی از روش های درمان صاف بودن پشت سر نوزاد، انجام تمرینات است. اگر نوزاد تورتیکولی عضلانی داشته باشد، پزشک متخصص ورزش های کششی را توصیه می‌کند. هرگز بدون تجویز پزشک از حرکات کششی استفاده نکنید.

3. درمان از طریق کلاه درمانی

کلاه درمانی یکی از روش های درمانی برای صاف بودن پشت سر نوزاد است. در این روش از کلاه های مخصوص یا نوار سفارشی برای تقارن سر نوزاد استفاده می‌کنند. سن مناسب برای استفاده از این روش 3 تا 6 ماهگی است. این روش درمانی طول مدت 12 هفته دارد و برای افراد با شرایط متوسط تا شدید تجویز می‌شود.

4. عمل جراحی راهی برای صاف بودن پشت سر نوزاد

برای درمان صاف بودن پشت سر نوزاد به صورت موضعی نیاز به جراحی نیست. در موارد مادرزادی زمانی که درزهای بین استخوان بسته شده باشد و فشار وارد شود جراحی صورت می‌گیرد.

5. استفاده از آغوشی

یکی از روش های درمانی برای صاف بودن پشت سر نوزاد، استفاده از آغوشی است. با کمک آغوشی موقعیت سر نوزاد تغییر می‌کند و فشار زیادی را متحمل نمی‌شود.

کلام آخر

علت صاف بودن پشت سر نوزاد به عوامل مختلفی بستگی دارد که باید بر اساس تشخیص پزشک انجام شود. گاهی والدین در چنین شرایطی دچار استرس می‌شوند و توانایی مدیریت شرایط را ندارند. در این شرایط برای کنترل و مدیریت استرس از روانشناس کمک بگیرید و با صبر کامل به درمان کودک بپردازید. مرکز مشاوره نینی مایند به صورت تلفنی و حضوری به شما عزیزان خدمات ارائه می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه صاف بودن پشت سر نوزاد می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: صاف بودن پشت سر نوزاد | علت صاف شدن سر نوزاد

نینی مایند...
ما را در سایت نینی مایند دنبال می کنید

برچسب : صاف بودن پشت سر نوزاد , علت صاف شدن سر نوزاد, نویسنده : نینی مایند ninimind بازدید : 95 تاريخ : چهارشنبه 24 اسفند 1401 ساعت: 18:19

لگد زدن جنین همان حرکت جنین در رحم مادر است. لگد زدن جنین به عنوان یک معیار در بررسی سلامت جنین به شمار می‌رود. هر گونه تغییر در حرکات جنین می‌تواند نشان‌دهنده اختلال و مشکلات مربوط به سلامتی جنین باشد. لگدزدن جنین یکی از لذت‌بخش‌ترین لحظات زندگی مادران و پدران است.به طوری که برخی زنان برای حس کردن لگدزدن فرزند دلبندشان لحظه‌شماری می‌کنند. فقدان حرکت جنین حتما باید مورد بررسی قرار بگیرد، بیشتر مادران در ماه چهارم به بعد می‌توانند حرکات نوزادشان را احساس کنند. در صورتی که هنوز نتوانسته‌اید متوجه این حرکات بشوید،

منبع: لگد زدن جنین دختر و پسر

لگد زدن جنین

لگد زدن جنین از جمله شیرین ترین لحظات بارداری تعریف می شود. بسیاری از خانم ها احساس مادر شدن را با همین حرکات و لگدها برای اولین بار احساس می‌کنند. وقتی از آنها درباره درد این روزها بپرسید، می فهمید که لذت احساس نوزادشان به قدری زیاد است که دردی احساس نمی کنند. حرکات و لگدهای جنین غیر از انتقال احساس مادرانه، راهی برای پی بردن به وضعیت جنین است. بنابراین این اندازه، شدت و تعداد دفعات لگدهای جنین برای متخصصین اهمیت دارد.

زمان شروع لگد زدن جنین

معمولا حرکت جنین از هفته ۱۲ بارداری آغاز می‌شود. اما مادر باردار تا قبل از هفته ۱۶ تا ۲۰ بارداری این حرکات را احساس نمی‌کند. حرکات و لگد زدن جنین از هفته ۱۲ بارداری با سونوگرافی تشخیص داده می‌شود.

ممکن است در ابتدا این حرکات با صداهای روده و حرکت گازها اشتباه بگیرید؛ اما با دقت و تمرکز متوجه خواهید شد حرکات و لگد زدن جنین به طور مرتب و منظم تکرار شده و با صدای روده تفاوت دارند.

بهتر است بدانید که تشخیص حرکات در خانم‌هایی که بارداری دوم به بعد را تجربه می‌کنند، زودتر از مادران اول‌زا است.

زمان خاصی برای حرکت جنین وجود ندارد. ولی بعد از مصرف غذا شیرین یا در زمان استراحت مادر این حرکات بیشتر احساس می‌شود.

حرکات بیشتر جنین هنگام استراحت یا دراز کشیدن می‌تواند به این دلیل باشد که در این موقعیت‌ها، مادر باردار توجه و تمرکز بیشتری روی حرکات دارد. این در حالی است که مادر هنگام فعالیت روزانه توجه کمتری به لگدزدن‌های جنین خود دارد.

ارتباط جنسیت و لگد زدن جنین

مطالب علمی تفاوتی بین حرکات جنین دختر و پسر را نشان نمی‌دهند. در حقیقت حرکات و لگدزدن جنین به نحوه قرارگیری وی در رحم بستگی دارد.

با وجود اینکه مطالب علمی ارتباطی بین حرکات جنین و جنسیت او را نشان نمی‌دهند، اما در باور عموم مردم می‌توان جنسیت جنین را با نواحی لگد زدن وی تشخیص داد. تشخیص جنسیت از روی نواحی لگد زدن جنین جنبه سرگرمی داشته و هیجان‌انگیز و لذت‌بخش است.

لگد زدن جنین دختر

حرکات و لگدزدن‌جنین دختر بیشتر در نواحی شکم و زیرناف احساس می‌شود. البته این مطلب به این معنی نیست که جنین دختر در نواحی دیگر مانند پهلوها حرکت ندارد؛ بلکه بهتر است بگوییم عمده حرکات جنین دختر در ناحیه شکم و زیرناف احساس می‌شود.

لگد زدن جنین پسر

عمده حرکات و لگدزدن‌جنین پسر بیشتر در ناحیه پهلوها احساس می‌شود. طبق گفته‌های مادران بارداری که جنین پسر داشته‌اند، نشان می‌دهد جنین پسر در زمان استراحت و دراز کشیدن مادر در قسمت زیر پهلوها احساس می‌شود.

علل کاهش لگد زدن جنین

کاهش حرکات جنین می‌تواند نشان‌دهنده خطری برای سلامت جنین باشد. این کاهش حرکات به علل متفاوتی رخ می‌دهند.

اگر جنین شما کمتر از چهار حرکت در یک ساعت داشته باشد، باید سلامت جنین و علل کاهش حرکت مورد بررسی قرار بگیرد.

کاهش مایع آمنیوتیک می‌تواند کاهش حرکات جنین را به دنبال داشته باشد. مایع آمنیوتیک در واقع همان ادرار جنین است.

پاره شدن کیسه آب یا عملکرد نامناسب جفت از علل کاهش مایع آمنیوتیک هستند.

در این موارد پزشک با تجویز مصرف مایعات بیشتر، این مشکل را برطرف می‌کنند. یکی دیگر از علل کاهش حرکات جنین می‌تواند اختلال در خون‌رسانی و وزن کم جنین نیز باشد.

کمبود اکسیژن‌رسانی به جنین که به دنبال پیچیدن بندناف به دور گردن او ایجاد می‌شود، منجر به کاهش لگد زدن جنین می‌شود. در شرایط کاهش اکسیژن ابتدا حرکات جنین بالا رفته و سپس کاهش می‌یابد.

چه اقداماتی پس از کاهش حرکات جنین می‌توان انجام داد؟

همانطور که اشاره شد حرکات‌جنین معیاری برای بررسی سلامت وی به شمار می‌رود. اگر متوجه کاهش و تغییرات حرکات‌جنین خود شدید، ابتدا اقدامات زیر را انجام دهید.

ممکن است علت کاهش حرکات، خوابیدن جنین باشد. در این صورت، دراز بکشید و پاها را بالاتر از سطح بدن قرار دهید. این حرکت منجر به بیدار شدن جنین می‌شود.

دمای بدن خود را با نوشیدن آب یخ پایین بیاورید. در این حالت، جنین برای گرم نگه داشتن خود شروع به حرکت می‌کند.

شربت شیرین یا سایر خوراکی‌ها شیرین نیز در افزایش فعالیت و لگد‌زدن جنین موثرند.

جالب است بدانید برای بیدار کردن جنین می‌توانید از صدا بلند و سروصدا کمک بگیرید.

زمان مراجعه به پزشک

اگر تغییری در حرکات جنین با انجام اقدامات فوق ایجاد نشد، به پزشک مراجعه کنید.

با کاهش حرکات بین هفته ۲۸ تا ۳۰ بارداری، بهتر است جهت بررسی بیشتر به پزشک مراجعه کنید.

در حالی که به پهلو خوابیده‌اید اما جنین حرکتی ندارد یا کمتر از چهار حرکت در ساعت دارد، به مراکز درمانی مراجعه کنید.

با مراجعه به مراکز درمانی و ویزیت شدن توسط پزشک متخصص و انجام اقداماتی مانند بررسی ضربان قلب جنین، اندازه‌گیری مایع آمنیوتیک و … سلامت جنین ارزیابی می‌گردد.

سخن آخر

شما حتما برای پی بردن به وضعیت جنین خود باید از ابتدای بارداری تحت نظر متخصصین قرار بگیرید. در طول بارداری باید به نشانه ها توجه کرده و دائم بر وضعیت خود و جنین تان نظارت داشته باشید. حرکات جنین از هفته 16 ام به بعد قابل احساس می شود. پس مادرانی که تا هفته بیستم هنوز این حرکات را احساس نکرده اند حتما باید به متخصص خود مراجعه کنند. در برخی موارد احتمال وجود مشکلاتی وجود دارد که پس از بررسی های مختلف راهکارهای درمانی ارائه می شود.

در صورتی که در دوران بارداری با ناراحتی های روحی و مشکلات خانوادگی مواجه شده اید و یا مساله ای در ارتباط با نوزاد ذهن تان را درگیر کرده، کافی است با شماره های درج شده تماس بگیرید. متخصصین کودک نی نی مایند به شما تمامی راهنمایی های لازم در این خصوص را ارائه می دهند.

برای دریافت مشاوره در زمینه لگد زدن جنین و سلامت او می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

فرق لگد زدن جنین دختر و پسر چیست؟

طبق تحقیقات تفاوتی بین لگد زدن جنین دختر با پسر وجود ندارد. اما به باور عموم دختران به شکم و زیر ناف لگد می زنند. و پسران به پهلو ها حرکت دارند.

لگد زدن جنین از چه ماهی شروع می شود؟

از هفته دوازدهم حرکات و لگد زدن جنین شروع می شود. اما برای مادر غیر قابل درک است. از هفته شانزدهم تا بیستم مادر شروع به ادراک حرکات می کند.

علت لگد زدن جنین به رهانه رحم و واژن چیست؟

اینکه جنین به کدام قسمت لگد می زند به نحوه قرار گیری او در شکم ارتباط دارد. پس اگر در ماه آخر بارداری هستید و حرکات جنین رو به پایین است احتمالا کودک چرخش نداشته است. پس حتما به متخصص اطلاع دهید.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: لگد زدن جنین دختر و پسر

نینی مایند...
ما را در سایت نینی مایند دنبال می کنید

برچسب : لگد زدن جنین دختر و پسر, نویسنده : نینی مایند ninimind بازدید : 82 تاريخ : چهارشنبه 24 اسفند 1401 ساعت: 18:11

اعتیاد پدر و مادر یکی از آفاتی است که زندگی فرزندان آن‌ها را به نابودی می‌کشاند و انواع پیامدهای جسمی و روحی را به دنبال دارد. والدین به عنوان کلیدی‌ترین افراد بنیان خانواده نقش اساسی بر زندگی فرزندانشان دارد و در شرایطی که یکی یا هر دوی آن‌ها گرفتار اعتیاد باشند، نمی‌توان آینده‌ی خوبی برای فرزندان آنان انتظار داشت. پدر و مادر درگیر اعتیاد مشکلات زیادی در زمینه فرزندپروری و تربیت فرزندان دارند چرا که چنین مسائلی در برابر نیازشان به مواد کمتری اهمیتی ندارد. گاه آگاهی از تأثیرات اعتیاد پدر و مادر بر فرزندان انگیزه‌ و تمایل آن‌ها را برای ترک و رهایی از این بلای خانمان‌سوز افزایش می‌دهد.

منبع: اعتیاد پدر و مادر | تاثیر اعتیاد والدین بر فرزندان

اعتیاد پدر و مادر

پدر و مادر معتاد با وجود علاقه ذاتی به فرزندشان، باز هم توانایی کافی برای ادای حق والدگری را ندارند. کودک نیاز به محیطی سالم و امن برای رشد دارد. اما وقتی والدین درگیر تهیه، مصرف و سایر تشریفات مربوط به اعتیاد باشند، چطور و با چه کیفیتی وظایفشان را ایفا می کنند؟ اعتیاد پدر و مادر باعث می‌شود الگو مناسبی برای کودک در خانواده وجود نداشته باشد.

تأثیر اعتیاد پدر و مادر بر جسم فرزندان و بروز مشکلات پزشکی

کودکانی که والدین معتاد دارند بیشتر از دیگران در مقابل انواع بیماری‌ها آسیب‌پذیر هستند. اغلب آن‌ها به بیماری‌هایی همچون آسم، کولیت، آنتریت و اختلالات دستگاه گوارش گرفتار می‌شوند. مصرف مواد مخدر توسط مادر در دوران بارداری مستقیما بر جنین اثر گذاشته و منجر به بروز نواقص مادرزادی و اختلالات عصبی رشدی می‌شود. اعتیاد مادر بارداربه الکل خطر بروز سندروم جنین الکلی را افزایش می‌دهد که دیسمورفی صورت، کمبود رشد شدید و پایدار، اختلال عملکرد سیستم عصبی مرکزی، عقب ماندگی ذهنی و نقایص دیگر از عوارض آن است.

پیامدهای رفتاری اعتیاد پدر و مادر بر فرزندان

پدر و مادر الگوی فرزندان هستند و اعتیاد آن‌ها می‌تواند تاثیرات زیادی بر فرزندان بگذارد. از پیامدهای رفتاری اعتیاد پدر و مادر می‌توان به موراد زیر اشاره کرد:

1. معتاد شدن کودک از تأثیرات اعتیاد پدر و مادر

بیش از نیمی از پدر مادران معتاد، فرزندانی معتاد خواهند داشت. به خصوص در صورتی که مادر در دوران بارداری اعتیاد داشته و نوزاد به دنیا آمده را با شیر خود تغذیه کند؛ در این شرایط مواد مخدر از شیر مادر به بدن نوزاد منتقل شده و اعتیاد نوزاد با علائمی همچون بی‌قراری، بی‌اشتهایی و بی‌خوابی بروز پیدا می‌کند.

پدر مادرهای معتاد که حوصله بچه‌داری ندارند، گاه به فرزند خود کمی مواد می‌خورانند تا در حالت خواب‌آلود و آرام قرار بگیرد و مزاحم آن‌ها نباشد. به این صورت فرزند خود را معتاد می‌کنند. کودکان از همان ابتدا رفتارهای والدین خود را تقلید کرده و مادر و پدر معتاد الگویی برای اعتیاد فرزندشان هستند. این فرزندان به احتمال بیشتری به خصوص در دوران نوجوانی درگیر اعتیاد می‌شوند و از مصرف مواد به عنوان روش مقابله در برابر رویدادهای استرس‌زا استفاده می‌کنند و تنها دلیل آن الگوبرداری از والدین است.

2. خشونت خانگی و افزایش خطر تجاوز

در خانواده‌ای که والدین گرفتار اعتیاد هستند، تجاوز به کودکان و سوءاستفاده‌های جسمی و جنسی از آن‌ها خیلی بیشتر است؛ به خصوص اگر روابط بین افراد در آن خانواده خدشه‌دار شده باشد. کودکانی که در خانه‌های درگیر اعتیاد رشد می‌کنند دارای عزت نفس بسیار پایین و کنترل درونی کمتر و ضعف بیشتری هستند. این امر آن‌‌ها را در معرض بیشتری برای قربانی شدن قرار می‌دهد. خشونت خانگی موضوع دیگری است که این فرزندان متحمل می‌شوند؛ حتی اگر خود مستقیما درگیر این نوع خشونت و ضرب و شتم والدین نشوند، مشاهده‌ی خشونت بین والدین و مشاجره‌های بین آن‌ها عواقب احساسی و مشکلات روانی بسیاری را برایشان به همراه دارد. برای کسب اطلاعات در زمینه اختلافات خانوادگی کلیک کنید.

عواقب و پیامدهای احساسی اعتیاد پدر و مادر

پدر و مادر معتاد منجر به شکل گیری بروز انواع احساسات منفی و مخرب در فرزندان خود می‌شوند و آسیب‌های روانی شدیدی بر آن‌ها وارد می‌کنند. به نحوی که حتی بعد از جدا شدن از مادر و پدر و تشکیل زندگی مستقلانه هنوز اثرات آن‌ها را در زندگی خود حس می‌کنند. برخی از عواقب احساسی والدین به شرح زیر هستند:

1. بی اعتمادی فرزندان

پدر و مادرهایی که اعتیاد دارند، رفتارهای غیرقابل پیش‌بینی از خود بروز می‌دهند و قوانین را مدام برای کودکان تغییر می‌دهند. اگر مواد مصرف کرده و در حال خوبشان باشند، خوش رفتار هستند و ممکن است حتی کودک را به خاطر کار اشتباهش ببخشند و مهربان باشند؛ اما همین که به وضعیت خماری و عدم مصرف مواد می‌رسند شروع به بدرفتاری می‌کنند. در این شرایط کودک دچار دوگانگی شده و اعتماد خود را نسبت به بزرگسالان از دست می‌دهد چرا که می‌داند در نهایت ناامید می‌شود.

2. احساس شرم از تأثیرات اعتیاد پدر و مادر

کودکانی که والدین معتاد دارند اغلب از این حقیقت خجالت می‌کشند و دلشان نمی‌خواهد کسی متوجه رازشان شود. به همین دلیل اغلب از دوستی با همسالان خود اجتناب می‌کند چون از مواجه شدن با سؤالات احتمالی دیگران در مورد خانواده و پدر مادرش احساس شرم می‌کند. او نمی‌تواند هیچ دوستی را به خانه‌شان دعوت کند چرا که ممکن است پدر و مادرش مواد مصرف کرده و او را شرم‌زده کنند.

3. داشتن احساس گناه

کودکان به خصوص آن‌هایی که کم سن‌تر هستند، درک کافی از علت اعتیاد پدر مادر ندارند و اغلب خود را مقصر می‌دانند. برای مثال گمان می‌کند اگر دانش آموز بهتری می‌بود، مادر یا پدرش الکل مصرف نمی‌کرد و یا اگر پدرش را عصبانی نکرده بود او به سمت مواد نمی‌رفت.

4. ترس و اضطراب از دست دادن

کودکانی که والدین معتاد دارند همیشه از این می‌ترسند که پدر و مادر خود را به دلیل مصرف زیاد مواد مخدر و اثرات آن مانند رانندگی پرخطر یا دزدی و قتل از دست بدهند. آن‌ها دائما اضطراب دارند و منتظرند اتفاق ناگواری رخ دهد.

تاثیر اعتیاد پدر و مادر بر سلامت روان فرزندان و ابتلای آنان به انواع اختلالات

اختلال کمبود توجه یا بیش فعالی، اختلالات افسردگی دوران کودکی و دیگر اختلالات اضطرابی مستقیما با الکلی بودن والدین و اعتیاد آنان ارتباط دارد. برخی مطالعات نشان داده‌ تعداد زیادی از افرادی که اختلال پرخوری عصبی دارند، فرزندان والدین معتاد بوده‌اند. همچنین احتمال ابتلا به اختلالات اضطرابی و افسردگی در نوجوانان و بزرگسالانی که والدین معتاد داشته‌اند بسیار زیاد است. در نهایت امکان ابتلا به اختلال شخصیت ضداجتماعی در فرزندان والدین معتاد بسیار بالاست و بسیاری از آن‌ها جامعه ستیز می‌شوند چرا که از تربیت خانوادگی درستی بهره‌مند نبوده‌اند. الگوپذیری از والدین نیز در این میان نقش پررنگی دارد.

عواقب تحصیلی

اعتیاد پدر و مادر به میزان زیادی بر عملکرد تحصیلی فرزندانشان تأثیر می‌گذارد؛ این کودکان به احتمال بیشتری از اختلالات یادگیری رنج می‌برند، بارها یک مقطع تحصیلی را تکرار می‌کنند، مدارس بیشتری عوض می‌کنند، از مدرسه فرار کرده یا اخراج می‌شوند. آن‌ها به دلیل شرایط نامساعد و وضع پریشان خانه تمرکز و آرامش روانی کافی برای رسیدگی به تکالیفشان ندارند و کمتر از پتانسیل و توانایی‌های خود بهره می‌برند. علاوه بر این‌ها ممکن است کودک محصل با توجه به شرایط والدین معتاد خود، وظایف و مسئولیت‌هایی را متحمل شود که متناسب با سنش نیستند و او فرصت کافی برای درس خواندن نداشته‌باشد؛ مانند نگهداری از خواهر و برادر کوچکتر یا انجام کارهای خانه.

سخن آخر

اعتیاد پدر و مادر نه تنها تمام کودکی فرد بلکه زندگی آینده‌ی او را تباه می‌کند. کمک به خانواده‌ی درگیر اعتیاد، کمک به فرزند آن‌ها و نجات یک خانواده است. پس اگر پدر و مادر معتادی در اطرافیان نزدیک خود می‌شناسید، تا حد امکان به خاطر فرزندانشان هم که شده به آن‌ها کمک کنید. به طوری که آنان را به سمت ترک اعتیاد و دریافت خدمات درمانی سوق می‌دهید. برای نتیجه بهتر از مشاوره اعتیاد و خانواده کمک بگیرید. چرا که خانواده نقش اساسی در درمان اعتیاد دارد.

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد پدر و مادر می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی خانواده با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: اعتیاد پدر و مادر | تاثیر اعتیاد والدین بر فرزندان

نینی مایند...
ما را در سایت نینی مایند دنبال می کنید

برچسب : اعتیاد پدر و مادر , تاثیر اعتیاد والدین بر فرزندان, نویسنده : نینی مایند ninimind بازدید : 93 تاريخ : سه شنبه 23 اسفند 1401 ساعت: 20:59

کاپ قاعدگی این روزها، جایگزین محبوبی برای تامپون و پدهای بهداشتی شده اند. به طوری که اگر یکبار از آن استفاده کنید، شاید دیگر کمتر به سراغ پد بهداشتی و تامپون بروید. خوبی این کاپ ها این است که اکثر آن ها برای مدت زمان طولاتی قابل استفاده می باشند و نسبت به سایر محصولات بهداشتی کمی راحت تر هستند.از طرفی این کاپ ها برخلاف تامپون و پدهای بهداشتی، دوست دار محیط زیست می باشند. در این مقاله، درباره کاپ قاعدگی از جمله مزایا، معایب و نحوه استفاده از آن را می خوانید.

منبع: کاپ قاعدگی | مزایا و عوارض استفاده از کاپ قاعدگی

کاپ قاعدگی چیست

کاپ قاعدگی یک وسیله ای انعطاف پذیر به شکل زنگ است که فرد می تواند آن را در واژن خود فرو کند تا خون قاعدگی در آن جمع شود. اکثر کاپ ها از سیلیکون، لاستیک یا پلاستیک درجه پزشکی ساخته شده اند و معمولا قابل استفاده مجدد هستند. می توان آن ها را شست و دوباره استفاده کرد. اما نوع یکبار مصرف آن نیز وجود دارد که باید پس از هربار استفاده آن را دور انداخت.

کاپ قاعدگی مانند تامپون یا پد خون را جذب خود نمی کند، بلکه آن ها را در خود جمع می کنند. کاپ های قاعدگی مزایایی دارند که در ادامه به آن ها اشاره کرده ایم.

صرفه جویی در هزینه

استفاده از کاپ های قاعدگی در مقایسه با پدهای بهداشتی، بسیار مقرون به صرفه می باشد. به این دلیل که کاپ های قاعدگی چند بار مصرف هستند و می توان آن ها را پس از هربار مصرف تمیز کرد و دوباره استفاده کنید. از طرفی هر فرد می تواند 6 تا 12ساعت از یک کاپ استفاده کند. باتوجه به اینکه میزان خونریزی شدید است یا نرمال این ساعات متغیر می باشد.

راحتی

خیلی از خانم هایی که از کاپ قاعدگی استفاده کرده اند، آن را راحت تر از سایر محصولات بهداشتی می دانند. این کاپ ها باعث خشکی واژن نمی شوند. همچنین مانند برخی از پدهای بهداشتی، خارش و حساسیت ایجاد نمی‌کنند.

آشفتگی کمتر

زمانی که کاپ های قاعدگی به درستی مصرف شوند، دیگر نیازی به نگرانی در خصوص کثیف شدن لباس زیر یا رختخواب خود نخواهید داشت. (برخلاف پدهای بهداشتی که موجب بیرون زدگی خون می شوند). بنابراین از آن ها می‌توانید هنگام ورزش، شنا، خواب و… بدون استرس استفاده کنید.

کاهش اثرات مخرب زیست محیطی

پدها و تامپون ها معمولا یکبار مصرف می باشند و برای تولید مواد زیادی بریا خود محصول و بسته بندی آن به کار می رود. اما اکثر کاپ های قاعدگی برای استفاده طولانی مدت طراحی شده اند. این موضوع به شدت تعداد محصولات قاعدگی را در محل های دفن زباله کاهش می دهد.

معایب استفاده از کاپ قاعدگی

علاوه بر مزایایی که کاپ قاعدگی دارد، مانند هر محصول دیگری معایبی نیز خواهد داشت. شاید معایب آن نسبت به مزایایی که دارد چندان به چشم نیاید، اما دانستن آن برای کسانی که قصد استفاده از این کاپ را دارند ضروری است.

یکی از معایب رایج این کاپ ها این است که، قرار دادن و برداشتن کاپ قاعدگی زمانی که فرد برای اولین بار از آن استفاده می کند ممکن است کمی نامرتب به نظر برسد. به طوری که اگر آن را اشتباه وارد کنید یا از اندازه درست استفاده نکنید، احساس ناراحتی خواهید کرد. دوم اینکه، کسی که جریان خون قاعدگی اش زیاد است یا مکرر لخته می شود، ممکن است مشکلاتی از جمله نشتی را تجربه کند.

نحوه استفاده از کاپ قاعدگی

مارک های مختلفی از کاپ های قاعدگی در فروشگاه ها وجود دارد و اکثر آن ها در نسخه های کوچک یا بزرگ عرضه می شوند.

نسخه کوچکتر برای کسانی که جریان خون کم یا متوسط، و کمتر از 30 سال سن دارند مناسب است. نسخه بزرگتر برای افرادی است که جریان خون شدید دارند. همچنین کسانی که بالای 30 سال سن دارند یا زایمان کرده اند نیز باید از این نسخه استفاده کنند. نحوه استفاده از کاپ قاعدگی را در ادامه می خوانید.

1_ دست هایتان را بشویید

2_ یک لایه نازک از روغن یا آب را به لبه کاپ بمالید. (این کار باعث می شود که کاپ، راحت تر وارد واژن شود)

3_ کاپ را از وسط تا کنید و لبه آن را رو به بالا قرار دهید. درحالی که آن را تا شده و لبه آن را نگه داشته اید، آن را داخل واژن خود بگذارید.

4_ کاپ را بچرخانید. هنگامی که داخل دهانه رحم یا چند اینچ زیر آن قرار گرفت دوباره آن را بچرخانید تا باز شود. (بعد از وارد کردن نباید آن را حس کنید. اگر هنوز آن را احساس کردید، پس بیرون بیاورید و دوباره امتحان کنید).

نکاتی که باید در مورد کاپ های قاعدگی بدانید

  • معمولا کاپ های قاعدگی از جنس سیلیکون یا لاستیک می باشند. اگر به لاتکس حساس هستید، برای جلوگیری از هرگونه مشکلی، از کاپ سیلیکونی استفاده کنید.
  • پس از هربار مصرف، کاپ را با استفاده از آب جوش یا محلول ضد عفونی کننده مناسب استریل کنید. (می توانید با آب و صابون نیز بشویید).
  • اگر جریان خون شما شدید نباشد می توانید آن را تا 12 ساعت استفاده کنید.
  • اگر یک عفونت تناسلی فعال مانند تبخال، سوزاک یا حتی عفونت مخمری دارید، نباید تا برطرف شدن بیماری تان از کاپ قاعدگی استفاده کنید.

سخن آخر

باتوجه به شدت جریان خونی که در دوران قاعدگی دارید باید بین 2 تا 12 ساعت یکبار، کاپ قاعدگی را قبل از پر شدن بردارید. وزن خون هنگام پر شدن، کاپ را به سمت پایین می کشد. بنابراین با گذشت زمان یاد می گیرید که چه زمانی باید آن را تخلیه کنید.

به طور کلی، استفاده از کاپ قاعدگی توصیه بسیاری از متخصصات سلامت می باشد و شما می توانید با چند بار استفاده، تمامی فوت و فن های آن را یاد بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کاپ قاعدگی می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره جنسی تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: کاپ قاعدگی | مزایا و عوارض استفاده از کاپ قاعدگی

نینی مایند...
ما را در سایت نینی مایند دنبال می کنید

برچسب : کاپ قاعدگی , مزایا و عوارض استفاده از کاپ قاعدگی, نویسنده : نینی مایند ninimind بازدید : 116 تاريخ : سه شنبه 23 اسفند 1401 ساعت: 20:47

صدا زدن والدین به اسم در برخی از خانواده ها دیده می‌شود. بسیاری از کودکان در سنین پایین نسبت به این رفتار علاقه نشان می‌دهند. و والدین خود را برای یک بار هم شده به اسم صدا می‌زنند. اما در برخی از خانواده ها این شیوه رفتاری تا بزرگسالی ادامه دارد، در نهایت باعث ناراحتی و آزردگی خاطر والدین می‌شود. برای برخی از خانواده ها این موضوع مشکل بزرگ تلقی می‌شود اما در دیگر خانواده ها این موضوع بدون ایراد تا بزرگسالی ادامه می‌یابد.شیوه های تربیتی متفاوت، رابطه والد-فرزندی، جلب توجه، اعتراض و … از دلایل صدا زدن والدین به اسم می‌باشد. روش های متفاوتی نیز برای از بین بردن این شیوه وجود دارد که بنا به هر دلیلی مورد استفاده قرار می‌گیرد. بیشترین دلیل این رفتار شیوه تربیتی والدین است. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تربیت کودک کلیک کنید.

منبع: صدا زدن والدین به اسم | صدا زدن والد به اسم

صدا زدن والدین به اسم

صدا زدن والدین به اسم در یک برهه زمانی در تمامی کودکان وجود دارد. زمانی که کودکان زبان باز می‌کنند و مشاهده گر اطراف می‌شوند، نسبت به صدا زدن والدین با اسم علاقه شدیدی نشان می‌دهند. گاهی این علاقه از سر شیطنت و بازیگوشی است و گاهی بر سر لج ولج بازی. زمانی که کودک مشاهده می‌کند دیگران والدینش را به اسم صدا می‌زنند دلش می‌خواهد این حس را تجربه کند.

برخی از والدین این کار را عاری از ایراد می‌دانند و برخی با این رفتار به شدت خشمگین می‌شوند. در این مقاله دلایل صدا زدن والدین به اسم و راهکارهایی برای جلوگیری از این اتفاق را شرح داده‌ایم.

دلایل صدا زدن والدین به اسم

شیوه های تربیتی متفاوتی برای کودکان در خانوادهای مختلف وجود دارد که باعث ایجاد تفاوت کودکان از هم می‌شود. دلایل زیادی نیز برای صدا زدن والدین به اسم وجود دارد. در ادامه به دلایل صدا زدن والدین به اسم اشاره کرده ایم.

1. جلب توجه کودک

یکی از دلایل صدا زدن والدین به اسم، جلب توجه است. برخی از کودکان به دلیل بی توجهی والدین شروع به صدا زدن اسم می‌کنند. تا والدین نسبت به حرف های آنها واکنش نشان دهند.

2. اعتراض به والدین

گاهی کودک به نشانه اعتراض و نارضایتی شروع به صدا زدن والدین به اسم می‌کند. در کودکان پرخاشگر، سرکش و بد اخلاق این نوع رفتار نشان از اعتراض به والدین است.

3. شیوه تربیتی

برخی از والدین شیوه تربیتی سنتی دارند و برخی دیگر تفکری باز برای تربیت در نظر می‌گیرند. شیوه های تربیتی یکی از دلایل صدا زدن والدین به اسم است. در واقع مسائل تربیتی، بد و خوب زندگی و نحوه رفتار والدین نقش پر رنگی در این رفتار دارد.

4. عدم نسبت بیولوژیکی

در برخی از موارد، صدا زدن والدین به اسم به دلایل بیولوژیکی باز می‌گردد. برخی کودکان به سرپرستی گرفته شده اند و والدین تنی خود را ندارند. به همین دلیل سرپرستین خود را با نام صدا می‌زنند.

5. عدم اقتدار در والدین

یکی از اصلی ترین دلایل برای صدا زدن والدین به اسم، عدم اقتدار پدر و مادر است. ریسمان زندگی را به دست فرزندان داده اند و خود نقشی در خانواده ندارند. و به همین دلیل حس بزرگی به کودک القا می‌شود که در نهایت باعث صدا زدن والدین با نام کوچک می‌شود.

6. رابطه صمیمی والد-فززندی

گاهی پدر و مادر به قدری افسار زندگی را به دست فرزندان خود سپرده اند. که فرزند اجازه با نام صدا زدن والدین را دارد. به گونه ای که پدر و مادر نقش در زندگی ندارند و تنها برای رفع نیازهای فرزندان اجازه زندگی دارند. یا رابطه والدین با فرزندان به قدری صمیمی است که پدر و مادر نقش دوست و رفیق دارند.

راهکار برای عدم صدا زدن والدین به اسم

اگر با صدا زدن والدین به اسم مشکل دارید باید به دنبال راهکاری جهت از بین رفتن این رفتار باشید. با توجه به علت و دلیل این رفتار، روش هایی برای از بین بردن وجود دارد. که در ادامه شرح داده ایم.

1. برای جلوگیری از صدا زدن والدین به اسم پاسخ ندهید

یکی از روش ها برای از بین بردن صدا زدن والدین به اسم، عدم پاسخ دهی به کودکان است. زمانی که فرزندتان شما را با نام صدا زد جواب ندهید. حتی اگر کار واجب و ضروری پیش آمد تا زمانی که شما را با نام “بابا” یا “مامان” صدا نزده جواب ندهید.

2. شیوه تربیتی را تغییر دهید

دومین راه برای از بین بردن صدا زدن والدین به اسم، تغیر شیوه تربیتی است. در این روش والدین باید روش تربیت خود را تغییر دهند. تربیت همیشه کودک مهم تر از رفع نیازهای غیر ضروری است. اگر از این بابت ناراحت هستید که کودک شما را با نام صدا می‌زند، بهتر است از یک روانشناس کمک بگیرید تا روش تربیتی خود را تغییر دهید.

3. هویت خود را روشن کنید

سومین روش برای از بین بردن رفتار صدا زدن والدین به اسم، مشخص کردن هویت است. با کودک صحبت کنید و به او بگویید که دوس دارید کلمه “مادر” و “پدر” را از زبان فرزند بشنوید. ای کار برای شما قابل احترام و لذت بخش است. برای کودک خود روشن کنید که شما به عنوان والدین جایگاه مهم و با ارزشی دارید. و این گونه صدا زدن باعث بی احترامی و عدم قدردانی از زحمات شماست.

4. برای جلوگیری از صدا زدن والدین به اسم مکالمه داشته باشید

یکی از روش های موثر برای جلوگیری از صدا زدن والدین به اسم، مکالمه با فرزندان است. احساسات و ناراحتی های خود را در این زمینه با فرزندان در میان بگذارید. گفتگوی دو طرفه والد فرزندی همیشه راه درستی را برای شما می‌گشاید. به کودک بگویید که شما والدین او هستید. و انتظار رفتار صحیح و صدا زدن درست از او دارید.

5. علت رفتار کودک را پرس و جو کنید

برای رفع این رفتار، دلیل صدا زدن والدین به اسم را از کودک بپرسید. شاید دلیل پرخاش و اعتراض به والدین است. در این حوزه از روانشناس کمک بگیرید و مشاوره کودک را فراموش نکنید. با کمک روانشناس کودک ریشه پرخاش و اعتراضات فرزند شما بررسی می‌شود و هم چنین نحوه تربیت و رفتار درست را آموزش می‌بینید.

کلام آخر

صدا زدن والدین به اسم در برخی خانواده ها زشت و در برخی دیگر بدون ایراد تلقی می‌شود. اما به طور کل والدین باید شیوه های ارتباطی و تربیتی را ارائه دهند که باعث بروز رفتار صحیح و مناسب کودکان می‌شود. زمانی که شیوه تربیتی کودک به درستی صورت بگیرد نباید نگران بی احترامی و رفتارهای نامناسب از کودک باشید.

برای تربیت مناسب کودک از روانشناس و مشاور کمک بگیرید. مرکز مشاوره نی نی مایند به صورت تلفنی و حضوری به شما عزیزان خدمات ارائه می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه صدا زدن والدین به اسم می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: صدا زدن والدین به اسم | صدا زدن والد به اسم

نینی مایند...
ما را در سایت نینی مایند دنبال می کنید

برچسب : صدا زدن والدین به اسم , صدا زدن والد به اسم, نویسنده : نینی مایند ninimind بازدید : 76 تاريخ : يکشنبه 21 اسفند 1401 ساعت: 14:36

تیزهوش به فردی با نمره هوشبهر بالای 130 گفته می‌شود. افراد با هوش بالا نسبت به همسالان خود از توانایی های بیشتری برخوردارند. افراد تیز هوش به دسته‌های مختلفی از جمله درس خوان، خلاق، کم تحرک و فنی تقسیم می‌شوند. حتی تیزهوش های فصلی وجود دارند که با آمدن فصل های مختلف انرژی های مختلفی دریافت می‌کنند. به طور کل انواع تیزهوشی افراد را در زمینه های مختلف نسبت به دیگران متفاوت می‌کند. برای اطلاع از نمره هوشبهر نیاز به روانشناس و آزمون های تست هوش است.

منبع: تیزهوش | انواع و علائم تیزهوشی چیست؟

تیزهوش کیست؟

تیزهوش به کسی گفته می‌شود که در آزمون هوش نمره بالای 130 هوشبهر کسب کند. افراد دارای هوش بالا نیروی ذهنی عالی، انگیزه‌های با ارزش و خاصی دارند. این خصوصیات آن‌ها را از همسالان خود جدا می‌کند. و این توانایی افراد گاهی از طریق ارث و گاه به دلیل محیط پر بار و غنی و حتی یادگیری شکل می‌گیرد.

محیط رشد افراد، نحوه ارتباط با خانواده و استعداد ذاتی در تیزهوش بودن فرد تاثیرگذار است. تیزهوشی انواع مختلفی داد که شامل خلاقیت، درس خوانی، حرفه‌ای و … می‌شود. در ادامه مقاله راجع به انواع تیز هوشی صحبت کرده‌ایم.

انواع ویژگی های کودک تیزهوش

افراد تیز هوش به دسته های مختلفی تقسیم می‌شوند. تیزهوشی مختص تحصیلات عالیه نیست و افراد گاه با هوش بالا در حوزه هایی مثل مکانیک یا هنر خلاقیت دارند. بنابراین تیزهوشی به انواع مختلفی دسته بندی می‌شود که در ادامه شرح داده‌ایم.

1. تیز هوش های درس خوان

اولین دسته از انواع تیزهوشی، افراد با هوش بالای درس خوانی است. در این دسته، افراد به مسائل تئوری بسیار توجه دارند. نسب به همسالان خود مسائل درسی را بهتر یاد می‌گیرند. نسبت به دیگران از نظر دستور زبان و مطالعه برتر هستند. مهارت حل مساله بالایی دارند. معمولا تیز هوشان تلاش گر و درس خوان نویسنده های فوق العاده ای هستند.

2. تیزهوش های خلاق

در یکی از دسته های انواع تیزهوشی، تیزهوش های خلاق قرار می‌گیرند. این افراد توانایی خلق آثار هنری و عملی کردن ایده های خاص دارند. در حل مسائل بسیار صبور و مصمم رفتار می‌کنند. برای رسیدن به نتیجه و پاسخ مناسب به شدت تمرین و تکرار انجام می‌دهند.

در مقابل رفتارهای نامناسب و نا به جای دیگران بسیار مقاوم و بی اهمیت برخورد می‌کنند. معمولا مسائلی که برای عموم مردم جذاب نباشد برای این افراد جذاب است. نسبت به تغذیه و رژیم غذایی خود حساس نیستند. افراد در این دسته از تیزهوشی به اختراع، هنر، ریاضیات و کشفیات علاقه نشان می‌دهند.

3. تیز هوش کم تحرک

سومین دسته انواع تیزهوشی، تیز هوش های کم تحرک هستند. این تیزهوشان برخورد صحیح با هوش خود را بلد نیستند. منزوی . بی حوصله‌اند. روابط عمیق و صمیمانه ای با همسالان و والدین خود ندارند. در نهایت سرنوشتی وابسته به معلمین و والدین خود دارند. نسبت به دیگران بسیار با سرعت یاد می‌گیرند اما تمرین ندارند و به راحتی در کسب نتیجه با شکست روبرو می‌شوند.

حضور در کلاس و گوش دادن به دروس برای آنها خسته کننده است. به دو دلیل این اتفاق می‌افتد، یا از مطالب درسی آگاه هستند و کلاس درس برای آنها بیهوده است. یا به دلیل عدم یادگیری همسالان طاقت ماندن در کلاس را ندارند. معمولا این افراد از سیستم سنتی مدارس بیزارند.

زمانی که شرایط روحی و محیطی مناسبی داشته باشند استعدادهای خود را شکوفا می‌کنند. تیزهوش کم تحرک مانند تیزهوشان دیگر توانایی یافتن مسیر درست را ندارند و بسیار به اطرافیان خود وابسته و متکی هستند. برای قدم برداشتن نیاز به راهنمایی های دیگران دارند. اگر از این فرد غافل شوند توانایی قدم برداشتن برای ادامه مسیر را ندارند.

4. تیز هوش فنی

تیزهوش فنی یا مکانیک، علاقه شدیدی به اعداد و حساب کتاب دارد. در کارهایی مانند اندازه گیری، ساخت و ساز وسایل و ریاضیات علاقه دارند و پیشرفت می‌کنند. این افراد در یادگیری اشکال هندسی برترند. در انجام امورات فنی بسیار حرفه ای عمل می‌کنند. نسبت به مسائل واقعی و عینی بیشتر علاقه نشان می‌دهند. معمولا در کلاس های تئوری نمرات قابل قبولی ندارند و به تحصیل به صورت کلاسیک علاقه ای نشان نمی‌دهند.

تیزهوش های فصلی

احتمالا تیز هوش های فصلی به گوش‌تان خورده است. این ایده چهار فصلی از سال های دور وجود داشته است. در این نوع نبوغ، فصول افراد را به اهداف و راه های مختلف می‌رساند. هم چنین افراد در این فصل های خاص به نقاط قوت خود تمرکز می‌کنند. در ادامه در رابطه با تیزهوش های فصلی توضیحات تکمیلی صورت گرفته است.

1. تیزهوشان محرک

تیزهوش محرک به انرژی فصل بهار متصل هستند. این افراد در خلاقیت و خلق، قدرت بالایی دارند. نسب به انتقادات افراد اهمیت نمی‌دهند. و نگران فراموشی مسائل خود نیستند. تیزهوشان محرک به دلیل خلاقیت زیبای خود شناخته شده اند و همیشه بهترین جواب ها را به “چه چیزی” می‌دهند. استیو جابز، بیل گیتس، انیشتین و ادیسون از دانشمندان شناخته شده محرک هستند.

2. تیزهوشان درخشان

تیز هوش درخشان با انرژی تابستان بر قدرت ارتباط و رهبری خود تمرکز می‌کند. به صحبت و انتقادهای دیگران در رابطه با عدم تمرکز بر اعداد، بی برنامگی و حساب‌ها بی اهمیت هستند. نسبت به تغییرات کوچک خود نگران نمی‌شوند. از رفتارهای دفتری و کلیشه طور ناراحت خواهند شد. این افراد به دلیل تفاوت در ارتباط با مردم معروف هستند. و بهترین جواب را به سوال “چه کسی” می‌دهند. اپرا وینفری و بیل کلینتون از افراد مشهور با هوش درخشان هستند.

3. تیزهوشان سرعت

انرژی فصل پاییز بر قدرت حواس و استقامت خود متمرکز هستند. به صحبت های دیگران در رابطه با نداشتن سیاست اهمیت نمی‌دهند. افراد محتاطی نیستند و به زمان رسیدگی به امور کارها اهمیت نمی‌دهند. این افراد بر سرعت و پایداری سعی دارند. همیشه بهترین جواب را به سوال “چه وقت” دارند. نلسون ماندلا، گاندی، مادر ترزا و مایکل فلپس افراد مشهور با هوش حسی و سرعت دارند.

4. تیزهوشان فولادی

انرژی زمستان افراد با هوش فولادی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این افراد تمام تمرکز خود را بر توانایی ها در سیستم و مدیریت داده ها می‌گذارند. به صحبت های دیگران درباره نداشتن مهارت های اجتماعی بی‌اهمیت هستند. ترسی از تنهایی ندارند و بهترین حس را در زمان کارکردن دریافت می‌کنند. تنها به دنبال دریافت روش های دقیق در جهت کار با سیستم های خود هستند. بهترین پاسخ به “چگونه” را افراد فولادی می‌دهند. هنری فورد، مارک زاکربرگ و بیشترین کار آفرینان در این دسته قرار دارند.

کلام آخر

تیزهوشی انواع مختلفی دارد و با توجه به استعداد فرد متفاوت است. افراد با توجه به هوشی که دارند از دیگران متمایز می‌شوند. استعداد هر فرد بستگی به هوش و یادگیری‌های مختلف دارد. ارث، یادگیری، ارتباط با والدین همگی در اندازه و میزان هوش تاثیرگذار است. برای اطلاع از نمره هوشبهر حتما از روانشناس کمک بگیرید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت حضوری، آنلاین و تلفنی به مراجعان خدمات ارائه می‎دهد. برای‌کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ارزیابی هوش کودکان خود می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: تیزهوش | انواع و علائم تیزهوشی چیست؟

نینی مایند...
ما را در سایت نینی مایند دنبال می کنید

برچسب : تیزهوش , انواع و علائم تیزهوشی چیست؟, نویسنده : نینی مایند ninimind بازدید : 84 تاريخ : يکشنبه 21 اسفند 1401 ساعت: 14:30

گرد شدن سر نوزاد یکی از دغدغه های تازه مادران است. مادران با مشاهده سر نامتقارن نوزاد خود (مخصوصا در فرزند اولشان) وحشت زده می‌شوند. اما نگران نباشید! معمولا پس از گذشت 72 ساعت سر نوزاد به حالت طبیعی باز می‌گردد. دلایلی که باعث عدم تقارن سر نوزاد می‌شود عبارتند از: زایمان با پنس، چند قلویی، نارس بودن و … که هر کدام روش مخصوص خود را برای درمان دارند. با کمک کلاه درمانی در شرایط شدید، جراحی در شرایط خیلی شدید و تغیر حالت سر نوزاد در شرایط معمولی می‌توان به گرد شدن سر نوزاد پرداخت. به طور کلی بهتر است خودسرانه کاری نکنید و با پزشک مشورت نمایید.

منبع: گرد شدن سر نوزاد | چگونه سر نوزاد را گرد کنیم

گرد شدن سر نوزاد

زمانی که نوزادی متولد می‌شود به دلیل زایمان و فشار وارده، سر گرد و متقارنی نخواهد داشت. معمولا این موضوع با گذشت 2 روز رفع خواهد شد. اما اگر بیشتر از 72 ساعت حالت سر نوزاد تغییر نکرد از روش هایی برای گرد شدن سر نوزاد استفاده می‌کنند.

اگر سر نوزادتان به شکل عجیب و غریبی بود نگران نباشید. استخوان های جمجه نوزاد به دلیل نرمی و انعطاف برای زایمان فشرده می‌شود. حالت های عجیب سر نوزاد به شکل صاف، مخروطی و کشیده مشاهده می‌شود. روش هایی برای گرد شدن سر نوزاد وجود دارد که در ادامه توضیح داده ایم.

دلیل عدم گرد شدن سر نوزاد چیست؟

نوزادان برای آنکه بتوانند از بدن مادر خارج شوند، سر منعطف و نرمی دارند. استخوان های نوزاد نرم و قابل تغییر شکل است. ناحیه صاف پشت سر نوزاد امری طبیعی است و جای نگرانی ندارد. با کمک روش هایی در جهت گرد شدن سر نوزاد می‌توان اقدام کرد. اما ظاهر نامناسب سر نوزاد دلایل مختلفی دارد که در ادامه اشاره کرده ایم.

1. تولد

تولد نامناسب یکی از علل ایجاد سر نامتقارن نوزاد است. تولد‌نوزاد به صورت طبیعی و سزارین، به دلیل فشار وارد بر سر باعث تغییر شکل سر کودک شود. جمجمه کودک هنوز نرم و قابل انعطاف است. در زایمان طبیعی معمولا سر کودک با درصد بیشتری از زایمان سزارین فرم می‌گیرد. زایمان های سزارین فشار زیادی را برای خروج نوزاد در نظر نمی‌گیرند. اما صفر مطلق برای گرد شدن سر نوزاد هنگام تولد وجود ندارد. اما نگران نباشید با استفاده از روش های متفاوتی می‌توان این عارضه را درمان کرد.

2. زایمان با پنس

دومین عامل ایجاد سر نامتقارن نوزاد، زایمان با پنس است. زمانی که پزشک از پنس برای زایمان استفاده کند، سر نوزاد کشیده می‌شود و از طرفین فرو رفته می‌شود. در این شرایط باید از اقدامات لازم برای گرد شدن سر نوزاد کمک گرفت.

3. زایمان با مکش‌

سومین دلیل نامتقان بودن سر نوزاد، زایمان با مکش است. در این حالت نوزاد با کمک مکش شدید از بدن مادر خارج می‌شود. و در این شرایط شاید در بالای سر او توده ای ایجاد شود. معمولا با گذشت 72 ساعت گرد شدن سر نوزاد خود به خودی اتفاق می‌افتد.

4. فشار کانال زایمان

زایمان های طولانی یا فشار کانال زایمان باعث سر نامتقارن نوزاد می‌شود. این فشارها استخوان های جمجه را روی هم قرار می‌دهد و ممکن است سر اندکی تیز به نظر برسد. در این شرایط باید از اقدامات لازم برای گرد شدن سر نوزاد کمک گرفت.

5. نقص مادر زادی

یکی از علت های نامتقارن بودن سر نوزاد، نقص مادر زادی است. در این شرایط کودک به دلیل ژنتیک به این عارضه مبتلا شده است و اصولا تا 2 سالگی مفاصل سر نرمی دارند. اگر این نقص مادر زادی قبل از رشد کامل مغز رخ دهد عوارضی مانند تشنج، ضربه مغزی و نابینایی به دنبال دارد. برای گرد شدن سر نوزاد در این شرایط باید از پزشک کمک گرفت.

6. وضعیت خواب

خوابیدن دائم به پشت باعث ایجاد سر مخروطی، صاف و نامتقارن در نوزاد می‌شود. با اینکه خوابیدن به پشت امن ترین راه برای خواب نوزاد است، اما باعث تغییرات شکل سر نوزاد می‌شود. برای رفع این عارضه از پزشک بخواهید حالات خواب نوزاد را تغییر دهید. در این شرایط باید از روش هایی برای گرد شدن سر نوزاد کمک گرفت. برای آشنایی با بهترین روش خواباندن نوزاد کلیک کنید.

7. چند قلویی

یکی از علل اساسی نامتقارن بودن سر نوزاد، چند قلویی است.در این شرایط یک رحم برای یک فرزند نیست و فرزندان دیگر باعث تنگ شدن فضا می‌شوند. فشار وارد بر سر نوزاد باعث عدم گرد شدن سر نوزاد خواهد شد و از حالت عادی خارج می‌شود. البته نگران نباشید بعد از تولد دوقلوها اقدامات لازم بریا سلامت آن ها انجام خواهد شد. در ادامه راه های مختلفی برای گرد کردن سر نوزاد شرح داده ایم.

8. تورتیکولی عضلانی

یکی از علل صافی و مخروطی بودن پشت سر نوزاد، تورتیکولی عضلانی است. در این شرایط وضعیت عضلات گردن نوزاد بسیار سفت می‌باشد. و به دلیل نبود فضای کافی رحم، در حالت بریچ قرار دارد. کودک توانایی چرخاندن سر خود را ندارد. و شرایط تکان سر نوزاد فقط در یک طرف است. که در نتیجه موجب پاژیوسفالی و یا تغییرات دیگر شکل جمجعه می‌شود. برای گرد شدن سر نوزاد حتما از پزشک کمک بگیرید.

9. کمبود مایع آمنیوتیک

اگر مایع آمنیوتیک کم باشد، نامتقارن بودن سر نوزاد ایجاد شود. در این شرایط جنین فضای مناسبی برای جابجایی ندارد. که باعث ثبات نوزاد در یک ناحیه می‌شود و فشار به سر او وارد می‌شود. با کمک روش هایی گرد شدن سر نوزاد اتفاق می‌افتد.

چگونه سر نوزاد را گرد کنیم؟

نامتقارن بودن سر نوزاد به دلایلی مربوط می‌شود که در مقاله شرح داده‌ایم. این موضوع جای نگرانی ندارد و با تغییر شرایط، کلاه درمانی و … گرد شدن سر نوزاد تحقق می‌بخشد. در ادامه در رابطه با روش‌هایی برای گرد شدن سر نوزاد توضیح داده‌ایم.

1. برای گرد شدن سر نوزاد از کلاه درمانی استفاده کنید

کلاه درمانی یکی از روش های درمانی برای گرد شدن سر نوزاد است. در این روش از کلاه های مخصوص یا نوار سفارشی برای تقارن سر نوزاد استفاده می‌کنند. برای سنین 3 تا 6 ماهگی مورد استفاده قرار می‌گیرد. کلاه درمانی طول مدت 12 هفته دارد. برای کودکان با شرایط متوسط تا شدید تجویز می‌شود.

2. گرد شدن سر نوزاد با تغییر موقعیت سر

یکی از روش های درمان گرد شدن پشت سر نوزاد، تغییر موقعیت سر اوست. این موضوع مهم است که برای کاهش خطر SIDS نوزاد را به پشت بخوابانید. اما گاهی طبق نظر پزشک تغییر موقعیت سر الزامی است. مثلا اگر نوزاد علاقه دارد که روی کمر بخوابد، گاهی سر او را به جهات مختلف تغییر دهید.

3. درمان تخت بودن سر نوزاد با کمک تمرینات

یکی از روش های درمانی برای گرد شدن سر نوزاد، انجام تمرینات است. اگر نوزاد تورتیکولی عضلانی داشته باشد، پزشک متخصص ورزش های کششی را توصیه می‌کند. هرگز بدون تجویز پزشک، روش های درمانی و کششی را انجام ندهید.

4. کمک از آغوشی برای گرد شدن سر نوزاد

یکی از روش های درمانی برای گرد شدن سر نوزاد، استفاده از آغوشی است. با کمک آغوشی موقعیت سر نوزاد تغییر می‌کند و فشار زیادی را متحمل نمی‌شود. البته لازم نیست که دائم از آغوشی استفاده کنید. بلکه کافی است در طول روز چند ساعتی نوزاد را در آن بگذارید. این فرصت خوبی است تا با او وقت گذرانده و هم صحبت نیز بشوید.

5. عمل جراحی راهی برای گرد شدن سر نوزاد

برای گرد شدن سر نوزاد به صورت موضعی نیاز به جراحی نیست. در مواردی بدلیل نقص مادرزادی درزهای بین استخوان وجود دارد و فشاری وارد شده که نیاز به جراحی خواهد بود. در شرایطی که با کمک وسایل ساده بتوان سر نوزاد را شکل داد از جراحی استفاده نمی‌کنند.

6. استفاده از اسباب بازی نورانی جهت گرد شدن سر نوزاد

آخرین روش درمانی برای گرد شدن سر نوزاد، استفاده از اسباب بازی نورانی است. اسباب بازی پر صدا یا نورانی را در معرض دید کودک قرار دهید. و او را ترغیب کنید تا سرش را حرکت دهد. با این حرکات سر نوزاد از حالت یکسانی خارج می‌شود. حتی بستن اسباب بازی کوچک به مچ دست کودک نیز کار آمد است.

کلام آخر

عدم تقارن سر نوزاد معمولا باعث استرس و اضطراب والدین (علی الخصوص مادران )می‌شود. که نکند سر نوزاد به همین حالت باقی بماند و ظاهری زشت به خود بگیرد. علاوه بر اینکه عدم تقارن سر نوزاد موقت و کوتاه مدت است. استرس بیش از حد والدین روند درمانی و کمک به گرد شدن سر نوزاد را به تاخیر می‌اندازد. برای آرامش روح و روان خود و کودک از روانشناس کمک بگیرید. مرکز مشاوره نینی مایند به صورت تلفنی و حضوری به شما عزیزان خدمات لازم را ارائه می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه گرد شدن سر نوزاد می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: گرد شدن سر نوزاد | چگونه سر نوزاد را گرد کنیم

نینی مایند...
ما را در سایت نینی مایند دنبال می کنید

برچسب : گرد شدن سر نوزاد , چگونه سر نوزاد را گرد کنیم, نویسنده : نینی مایند ninimind بازدید : 84 تاريخ : يکشنبه 21 اسفند 1401 ساعت: 3:23

گرد شدن سر نوزاد یکی از دغدغه های تازه مادران است. مادران با مشاهده سر نامتقارن نوزاد خود (مخصوصا در فرزند اولشان) وحشت زده می‌شوند. اما نگران نباشید! معمولا پس از گذشت 72 ساعت سر نوزاد به حالت طبیعی باز می‌گردد. دلایلی که باعث عدم تقارن سر نوزاد می‌شود عبارتند از: زایمان با پنس، چند قلویی، نارس بودن و … که هر کدام روش مخصوص خود را برای درمان دارند. با کمک کلاه درمانی در شرایط شدید، جراحی در شرایط خیلی شدید و تغیر حالت سر نوزاد در شرایط معمولی می‌توان به گرد شدن سر نوزاد پرداخت. به طور کلی بهتر است خودسرانه کاری نکنید و با پزشک مشورت نمایید.

منبع: گرد شدن سر نوزاد | چگونه سر نوزاد را گرد کنیم

گرد شدن سر نوزاد

زمانی که نوزادی متولد می‌شود به دلیل زایمان و فشار وارده، سر گرد و متقارنی نخواهد داشت. معمولا این موضوع با گذشت 2 روز رفع خواهد شد. اما اگر بیشتر از 72 ساعت حالت سر نوزاد تغییر نکرد از روش هایی برای گرد شدن سر نوزاد استفاده می‌کنند.

اگر سر نوزادتان به شکل عجیب و غریبی بود نگران نباشید. استخوان های جمجه نوزاد به دلیل نرمی و انعطاف برای زایمان فشرده می‌شود. حالت های عجیب سر نوزاد به شکل صاف، مخروطی و کشیده مشاهده می‌شود. روش هایی برای گرد شدن سر نوزاد وجود دارد که در ادامه توضیح داده ایم.

دلیل عدم گرد شدن سر نوزاد چیست؟

نوزادان برای آنکه بتوانند از بدن مادر خارج شوند، سر منعطف و نرمی دارند. استخوان های نوزاد نرم و قابل تغییر شکل است. ناحیه صاف پشت سر نوزاد امری طبیعی است و جای نگرانی ندارد. با کمک روش هایی در جهت گرد شدن سر نوزاد می‌توان اقدام کرد. اما ظاهر نامناسب سر نوزاد دلایل مختلفی دارد که در ادامه اشاره کرده ایم.

1. تولد

تولد نامناسب یکی از علل ایجاد سر نامتقارن نوزاد است. تولد‌نوزاد به صورت طبیعی و سزارین، به دلیل فشار وارد بر سر باعث تغییر شکل سر کودک شود. جمجمه کودک هنوز نرم و قابل انعطاف است. در زایمان طبیعی معمولا سر کودک با درصد بیشتری از زایمان سزارین فرم می‌گیرد. زایمان های سزارین فشار زیادی را برای خروج نوزاد در نظر نمی‌گیرند. اما صفر مطلق برای گرد شدن سر نوزاد هنگام تولد وجود ندارد. اما نگران نباشید با استفاده از روش های متفاوتی می‌توان این عارضه را درمان کرد.

2. زایمان با پنس

دومین عامل ایجاد سر نامتقارن نوزاد، زایمان با پنس است. زمانی که پزشک از پنس برای زایمان استفاده کند، سر نوزاد کشیده می‌شود و از طرفین فرو رفته می‌شود. در این شرایط باید از اقدامات لازم برای گرد شدن سر نوزاد کمک گرفت.

3. زایمان با مکش‌

سومین دلیل نامتقان بودن سر نوزاد، زایمان با مکش است. در این حالت نوزاد با کمک مکش شدید از بدن مادر خارج می‌شود. و در این شرایط شاید در بالای سر او توده ای ایجاد شود. معمولا با گذشت 72 ساعت گرد شدن سر نوزاد خود به خودی اتفاق می‌افتد.

4. فشار کانال زایمان

زایمان های طولانی یا فشار کانال زایمان باعث سر نامتقارن نوزاد می‌شود. این فشارها استخوان های جمجه را روی هم قرار می‌دهد و ممکن است سر اندکی تیز به نظر برسد. در این شرایط باید از اقدامات لازم برای گرد شدن سر نوزاد کمک گرفت.

5. نقص مادر زادی

یکی از علت های نامتقارن بودن سر نوزاد، نقص مادر زادی است. در این شرایط کودک به دلیل ژنتیک به این عارضه مبتلا شده است و اصولا تا 2 سالگی مفاصل سر نرمی دارند. اگر این نقص مادر زادی قبل از رشد کامل مغز رخ دهد عوارضی مانند تشنج، ضربه مغزی و نابینایی به دنبال دارد. برای گرد شدن سر نوزاد در این شرایط باید از پزشک کمک گرفت.

6. وضعیت خواب

خوابیدن دائم به پشت باعث ایجاد سر مخروطی، صاف و نامتقارن در نوزاد می‌شود. با اینکه خوابیدن به پشت امن ترین راه برای خواب نوزاد است، اما باعث تغییرات شکل سر نوزاد می‌شود. برای رفع این عارضه از پزشک بخواهید حالات خواب نوزاد را تغییر دهید. در این شرایط باید از روش هایی برای گرد شدن سر نوزاد کمک گرفت. برای آشنایی با بهترین روش خواباندن نوزاد کلیک کنید.

7. چند قلویی

یکی از علل اساسی نامتقارن بودن سر نوزاد، چند قلویی است.در این شرایط یک رحم برای یک فرزند نیست و فرزندان دیگر باعث تنگ شدن فضا می‌شوند. فشار وارد بر سر نوزاد باعث عدم گرد شدن سر نوزاد خواهد شد و از حالت عادی خارج می‌شود. البته نگران نباشید بعد از تولد دوقلوها اقدامات لازم بریا سلامت آن ها انجام خواهد شد. در ادامه راه های مختلفی برای گرد کردن سر نوزاد شرح داده ایم.

8. تورتیکولی عضلانی

یکی از علل صافی و مخروطی بودن پشت سر نوزاد، تورتیکولی عضلانی است. در این شرایط وضعیت عضلات گردن نوزاد بسیار سفت می‌باشد. و به دلیل نبود فضای کافی رحم، در حالت بریچ قرار دارد. کودک توانایی چرخاندن سر خود را ندارد. و شرایط تکان سر نوزاد فقط در یک طرف است. که در نتیجه موجب پاژیوسفالی و یا تغییرات دیگر شکل جمجعه می‌شود. برای گرد شدن سر نوزاد حتما از پزشک کمک بگیرید.

9. کمبود مایع آمنیوتیک

اگر مایع آمنیوتیک کم باشد، نامتقارن بودن سر نوزاد ایجاد شود. در این شرایط جنین فضای مناسبی برای جابجایی ندارد. که باعث ثبات نوزاد در یک ناحیه می‌شود و فشار به سر او وارد می‌شود. با کمک روش هایی گرد شدن سر نوزاد اتفاق می‌افتد.

چگونه سر نوزاد را گرد کنیم؟

نامتقارن بودن سر نوزاد به دلایلی مربوط می‌شود که در مقاله شرح داده‌ایم. این موضوع جای نگرانی ندارد و با تغییر شرایط، کلاه درمانی و … گرد شدن سر نوزاد تحقق می‌بخشد. در ادامه در رابطه با روش‌هایی برای گرد شدن سر نوزاد توضیح داده‌ایم.

1. برای گرد شدن سر نوزاد از کلاه درمانی استفاده کنید

کلاه درمانی یکی از روش های درمانی برای گرد شدن سر نوزاد است. در این روش از کلاه های مخصوص یا نوار سفارشی برای تقارن سر نوزاد استفاده می‌کنند. برای سنین 3 تا 6 ماهگی مورد استفاده قرار می‌گیرد. کلاه درمانی طول مدت 12 هفته دارد. برای کودکان با شرایط متوسط تا شدید تجویز می‌شود.

2. گرد شدن سر نوزاد با تغییر موقعیت سر

یکی از روش های درمان گرد شدن پشت سر نوزاد، تغییر موقعیت سر اوست. این موضوع مهم است که برای کاهش خطر SIDS نوزاد را به پشت بخوابانید. اما گاهی طبق نظر پزشک تغییر موقعیت سر الزامی است. مثلا اگر نوزاد علاقه دارد که روی کمر بخوابد، گاهی سر او را به جهات مختلف تغییر دهید.

3. درمان تخت بودن سر نوزاد با کمک تمرینات

یکی از روش های درمانی برای گرد شدن سر نوزاد، انجام تمرینات است. اگر نوزاد تورتیکولی عضلانی داشته باشد، پزشک متخصص ورزش های کششی را توصیه می‌کند. هرگز بدون تجویز پزشک، روش های درمانی و کششی را انجام ندهید.

4. کمک از آغوشی برای گرد شدن سر نوزاد

یکی از روش های درمانی برای گرد شدن سر نوزاد، استفاده از آغوشی است. با کمک آغوشی موقعیت سر نوزاد تغییر می‌کند و فشار زیادی را متحمل نمی‌شود. البته لازم نیست که دائم از آغوشی استفاده کنید. بلکه کافی است در طول روز چند ساعتی نوزاد را در آن بگذارید. این فرصت خوبی است تا با او وقت گذرانده و هم صحبت نیز بشوید.

5. عمل جراحی راهی برای گرد شدن سر نوزاد

برای گرد شدن سر نوزاد به صورت موضعی نیاز به جراحی نیست. در مواردی بدلیل نقص مادرزادی درزهای بین استخوان وجود دارد و فشاری وارد شده که نیاز به جراحی خواهد بود. در شرایطی که با کمک وسایل ساده بتوان سر نوزاد را شکل داد از جراحی استفاده نمی‌کنند.

6. استفاده از اسباب بازی نورانی جهت گرد شدن سر نوزاد

آخرین روش درمانی برای گرد شدن سر نوزاد، استفاده از اسباب بازی نورانی است. اسباب بازی پر صدا یا نورانی را در معرض دید کودک قرار دهید. و او را ترغیب کنید تا سرش را حرکت دهد. با این حرکات سر نوزاد از حالت یکسانی خارج می‌شود. حتی بستن اسباب بازی کوچک به مچ دست کودک نیز کار آمد است.

کلام آخر

عدم تقارن سر نوزاد معمولا باعث استرس و اضطراب والدین (علی الخصوص مادران )می‌شود. که نکند سر نوزاد به همین حالت باقی بماند و ظاهری زشت به خود بگیرد. علاوه بر اینکه عدم تقارن سر نوزاد موقت و کوتاه مدت است. استرس بیش از حد والدین روند درمانی و کمک به گرد شدن سر نوزاد را به تاخیر می‌اندازد. برای آرامش روح و روان خود و کودک از روانشناس کمک بگیرید. مرکز مشاوره نینی مایند به صورت تلفنی و حضوری به شما عزیزان خدمات لازم را ارائه می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه گرد شدن سر نوزاد می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: گرد شدن سر نوزاد | چگونه سر نوزاد را گرد کنیم

نینی مایند...
ما را در سایت نینی مایند دنبال می کنید

برچسب : گرد شدن سر نوزاد , چگونه سر نوزاد را گرد کنیم, نویسنده : نینی مایند ninimind بازدید : 73 تاريخ : يکشنبه 21 اسفند 1401 ساعت: 3:23

کم خونی در بارداری از مشکلات رایجی است که اغلب بانوان باردار دچار آن می‌شوند که دلیل اصلی بروز آن فقر آهن می‌باشد. در بدن زنان باردار برای اینکه مواد مغذی لازم برای رشد جنین ایجاد شود، خون بیشتری تولید می‌گردد؛ به همین دلیل بانوان باردار گاها دچار کم خونی می‌شوند. بیشتر بانوانی که قبل از بارداری زمینه ابتلا به کم خونی را داشته‌اند، پس از حاملگی دچار کم خونی شدید می‌شوند که معمولا جای نگرانی نیست و چنانچه این مشکل به موقع شناسایی و درمان شود، از بروز دیگر مشکلات جلوگیری خواهد شد. برای آشنایی با نشانه‌ها، علت و درمان کم خونی در بارداری در ادامه همراه ما باشید و برای دریافت مشاوره بارداری کلیک کنید.

منبع: کم خونی در بارداری

کم خونی در بارداری

در زمان بارداری بدن در وضعیت جدیدی قرار گرفته است و نیاز به مراقبت های جدی دارد. بدن مادر باید برای تغذیه جنین کاملا آماده باشد. به همین دلیل نیاز به آهن بیشتری دارد. آهن از هموگلوبین(پروتئین سلول قرمز) تشکیل شده است. این سلول ها نقش اکسیژن رسانی از ریه به اندام ها دارد.

کم خونی در بارداری تقریبا برای همه مادران به وجود می‌آید. بنابراین برای جلوگیری از پیامدهای کم خونی در بارداری باید حتما با پزشک مشورت کنید و راه های درمان را پیش بگیرید. کم خونی در بارداری معمولا در ماه دوم، سوم و یا ماه هفتم به بعد رخ می‌دهد. اما کم خونی بسیار شدید برای مادر و جنین خطرناک است. اگر با این مشکل مواجه شوید حتما جدی بگیرید.

انواع کم خونی در بارداری

کم خونی در بارداری انواع مختلفی دارد و به 3 نوع شایع وجود دارد. در ادامه به انواع کم خونی در بارداری اشاره کرده ایم.

1. کم خونی کمبود اسید فولیک

یکی از مهم ترین ویتامین های موجود در بدن، ویتامین B است. این ویتامین در سبزیجات پهن برگ به طور طبیعی وجود دارد. مغز استخوان برای تولید سلول های خونی جدید به این ماده نیاز دارد. اگر به اندازه کافی در بدن وجود نداشته باشد باعث کم خونی در بارداری می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه فولیک اسید در بارداری کلیک کنید.

2. کم خونی فقر آهن

کم خونی در بارداری به دلیل عدم وجود آهن در بدن رخ می‌دهد. در صورتی که مقدار کافی آهن وجود نداشته باشد، تولید هموگلوبین کاهش می‌یابد. در نتیجه باعث کم خونی در بارداری می‌شود.

3. کم خونی ویتامین B12

ویتامین B12 در تولید گلبول های قرمز در خون موثر است. زمانی که از کمبود این ویتامین برخوردار بودید، کم خونی در بارداری را تجربه خواهید کرد. برای جلوگیری از این اتفاق مصرف گوشت، مرغ، لبنیات و تخم مرغ را جدی بگیرید.

نشانه های کم خونی در بارداری

کم خونی در بارداری در ابتدا علائمی ندارد. اما با گذشت زمان تغییراتی در بدن مادر ایجاد می‌شود که نشانه‌های کم خونی در او نمایان می‌گردد. علائم و نشانه‌های کم خونی در دوران بارداری شامل موارد زیر است:

  • مشکل در تمرکز
  • سردی دست و پا
  • رنگ پریدگی پوست و لب
  • درد در قفسه سینه
  • ضربان قلب سریع یا نامنظم
  • ناخن‌های ضعیف و شکننده
  • عدم توانایی در ورزش کردن
  • نفس نفس زدن
  • سرگیجه
  • ضعف بدنی در برابر بیماری‌ها
  • خستگی و افسردگی

لازم است اشاره کنیم که این علائم در بدن مادر باردار صرفا به معنای کم خونی نیست. و می‌تواند نشانه‌ای از دیگر مشکلات نیز باشد. توصیه می‌شود در هر صورت رویت هر کدام از نشانه‌های فوق ابتدا با پزشک خود مشورت نمایید. برای آشنایی بیشتر با اقدامات لازم در مورد بیماری های مادر باردار کلیک کنید.

علت ابتلا به کم خونی در بارداری

کم خونی در بارداری به دلایل مختلفی صورت می‌گیرد که در ادامه به آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

  • کمبود آهن در رژیم غذایی به دلیل مصرف نکردن مواد غذایی حاوی آهن
  • عدم توانایی بدن در جذب آهن دریافتی از طریق مواد غذایی
  • عدم دریافت اسید فولیک یا ویتامین B12
  • تهوع و استفراغ در زمان بارداری
  • بارداری‌های پشت سر هم
  • خونریزی با شدت بالا به دلیل زخم و یا جراحت
  • اهدا خون

تمامی مواردی که نام بردیم می‌تواند سبب کاهش تعداد گلبول‌های قرمز در خون مادر باردار شود. لازم است اشاره کنیم که طی دوران بارداری جنین از آهن موجود در خون مادر برای رشد استفاده می‌کند. و عدم مصرف مکمل‌های آهن طی این دوران، میزان ابتلا به کم خونی را افزایش می‌دهد. در ادامه به سایر عوامل کم خونی در بارداری اشاره کرده‌ایم.

  • دوقلو یا چند قلو بودن جنین
  • داشتن اختلالات ارثی و ژنتیکی
  • کم‌خونی ناشی از برخی بیماری‌ها شامل آرتریت روماتوئید و کلیوی
  • بارداری در سنین کم یا نوجوانی
  • تغذیه نادرست و نخوردن غذاهای غنی از آهن
  • کم خونی قبل از بارداری

توجه داشته باشید که ابتلا به کم‌ خونی در بارداری در نوع خفیف طی طبیعی است، اما کم خونی‌های شدید نیازمند پیگیری و مراجعه به پزشک دارد. در صورتی که مادر در سه ماهه اول بارداری دچار کم‌خونی شدید شود احتمال دارد دچار زایمان زودرس شده و یا نوزاد کم وزنی را متولد کند.

عوارض و پیامدهای کم خونی در بارداری

کم‌ خونی در بارداری اگر به مرور زیاد شود و به کم‌تر از 9 گرم در دسی لیتر برسد، احتمال سقط جنین افزایش پیدا می‌کند. از دیگر عوارض کم خونی در بارداری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • وزن جنین کاهش پیدا می‌کند و در نهایت نوزاد کم وزنی به دنیا می‌آید.
  • احتمال عقب افتادگی در رشد جنین زیاد می‌شود.
  • میزان احتمال زایمان زودرس در مادرانی که دچار کم خونی هستند، بالا است.
  • با کاهش فعالیت‌های فیزیکی مادر احتمال دارد او دچار ضعف گردد.
  • در مواردی که مادر دچار کم‌خونی شدید است، احتمال نارسایی و فوت مادر در زمان زایمان وجود دارد.
  • احتمال بالاتر افسردگی پس از زایمان
  • احتمال بالا مرگ و میر نوزاد

توصیه می‌شود تمامی زنان قبل از اقدام به بارداری ابتدا تحت نظر پزشک باشند تا اگر دچار کم خونی در بارداری و یا دیگر مشکلات می‌باشند، ابتدا درمان شده سپس اقدام به بارداری کنند.

درمان کم خونی در بارداری

در صورتی که دچار کم‌ خونی در بارداری شده‌اید بهتر است به نکته‌های زیر توجه کنید.

  • خانم‌های باردار باید روزانه 30 میلی گرم آهن مصرف کنند.
  • استفاده از غذاهای حاوی آهن شامل لوبیا، عدس، آجیل‌ها و دانه‌ها، سبزیجات برگ دار و سبز تیره مثل بروکلی و اسفناج، تخم مرغ، گوشت قرمز، مرغ و خروس می‌تواند در پیشگیری و درمان کم خونی مفید باشد.
  • روزانه از مواد مغذی همچون خرما، موز، سه شیره (شیره‌ انگور، توت و خرما)، مویز، کنجد، چغندر قرمز و … در رژیم غذایی استفاده شود.

زمانی که پزشک برای پیشگیری از کم خونی در بارداری و یا درمان آن در زنان باردار استفاده از مکمل را تجویز کرده است، بهتر است برای جذب بهتر قبل از خواب مصرف شود. در نظر داشته باشید که بهتر است مکمل‌های آهن همراه با دیگر لبنیات همچون شیر و فرآورده‌های لبنی مصرف نگرددچراکه مانع از جذب آهن می‌شود.

کم خونی در بارداری و جنسیت جنین

کم خونی در بارداری بر سلامت جنین اثرات مخربی می‌گذارد. اما جنسیت جنین در کم خونی موثر نیست. تعیین جنسیت جنین با کم خونی در بارداری به عوامل بستگی دارد که از کنترل مادر و پدر خارج می‌باشد.

آمپول کم خونی در بارداری

برای درمان کم خونی در بارداری روش های مختلفی وجود دارد. اما یکی از روش ها تزریق آمپول کم خونی در بارداری است. مکمل های آهن به صورت وریدی قابل دریافت است. برخی از مادران به دلیل عمل بای پس معده و مشکلات گوارشی در دریافت خوراکی ها با مشکلات معده مواجه می‌شوند. به همین دلیل برای دریافت آهن از آمپول استفاده می‌کنند.

رژیم غذایی برای کم خونی در بارداری

مصرف میوه هایی مانند خرما، موز، انجیر، زردآلو، کلم بروکلی، چغندر و سیب زمینی برای کم خونی در بارداری مفید است. در وعده های صبح از غلات، جو دوسر و نان سبوس استفاده کنید. رژیم غذایی سالم در بارداری باعث افزایش سیستم ایمنی در بدن خانم ها می‌شود.

سخن آخر

ابتلا به کم‌ خونی در بارداری طبیعی است و معمولا مادران پس از بارداری به حالت عادی باز می‌گردند. توصیه پزشکان این است که کم‌ خونی در بارداری بسیار جدی گرفته شود تا مادر و جنین بر اثر عوارض آن دچار مشکل نشوند. کم‌خونی در دوران‌بارداری در صورتی که به موقع شناسایی گردد قابل درمان است.

به طور کلی بهتر است طی زمان های مشخصی به پزشک مراجعه کنید و انجام آزمایش‌های مختلف از سلامتی خود و فرزندتان مطلع گردید. برخی از مادران باردار برای جلوگیری از ابتلا به کم‌ خونی در بارداری در مصرف آهن زیاده روی می‌کنند. و در پی آن دچار یبوست، اسهال و یا تهوع می‌گردند. بنابراین بهتر است از دوز کم شروع نمایید و به تدریج و با توصیه پزشک دوز مصرفی آهن خود را افزایش دهید. در صورتی که در این زمینه نیازمند راهنمایی‌های بیشتری هستید می‌توانید با مشاوران مرکز تخصصی نی نی مایند در ارتباط باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کم خونی در بارداری می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

آیا ابتلا به کم خونی در دوران بارداری ارثی است؟

ابتلا به کم‌خونی در دوران بارداری با دلایل بسیاری همچون رژیم غذایی نامناسب، فقر آهن، خونریزی به دلیل زخم و جراحت و … اتفاق می‌افتد که دلایل ارثی نیز یکی از آن‌ها می‌باشد.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: کم خونی در بارداری

نینی مایند...
ما را در سایت نینی مایند دنبال می کنید

برچسب : کم خونی در بارداری, نویسنده : نینی مایند ninimind بازدید : 84 تاريخ : يکشنبه 21 اسفند 1401 ساعت: 3:20

دست کردن تو بینی در کودک عملی رایج است که در سنین خاصی اتفاق می‌افتد. اما اگر آموزش درست صورت نگیرد به عادت در بزرگسالی تبدیل می‌شود. شرایط مختلفی در خانواده ها وجود دارد که باعث شکل گیری این اتفاق می‌شود. از علل این عمل می‌توان به خشکی بینی، مخاط زیاد، استرس، خستگی و … اشاره کرد. گاهی کودکان برای اذیت والدین نیز از این روش استفاده می‌کنند. زمانی که والدین نسبت به این عمل کودکان واکنش نشان می‌دهند، باید منتظر تکرار مکرر این اتفاق نیز باشند. براساس توصیه روانشناسان راهکارهایی برای ترک دست کردن تو بینی در کودک وجود دارد. این شرایط بسته به شخصیت کودک و علل دست کردن تو بینی در کودک بستگی دارد. در این مقاله در رابطه با راهکارهای جلوگیری از این عمل توضیح داده ایم.

منبع: دست کردن تو بینی در کودک | ترک عادت دست در بینی

دست کردن تو بینی در کودک

دست کردن تو بینی در کودک به عنوان بازی یا احساس بد داخل بینی اتفاق می‌افتد. اما با آموزش های صحیح باید به کودک فهماند که این عمل زشت است و نیاز به عدم انجام آن است. این عادت علت مختلفی دارد و در بین کودکان بسیار رایج است. برای آموزش صحیح والدین نباید برخورد تند داشته باشند. با حفظ آرامش و عملکرد صحیح، البته با کمک از روانشناس با این موضوع برخورد کنند.

کودکانی که به این عمل عادت کرده اند به صورت ناخودآگاه داخل بینی انگشت می‌برند. بدون توجه به مکان و موقعیتی که قرار دارند این عمل صورت می‌گیرد. در روش آموزش هرگز نباید از تنبیه و فریاد استفاده کرد. با کمک روانشناس سعی کنید در تربیت کودک کوشا باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تربیت کودک کلیک کنید.

علت دست کردن تو بینی در کودک

دست کردن تو بینی در کودک به علت های مختلفی بستگی دارد. این علل بسته به شرایط کودک و خانواده رخ خواهد داد. در ادامه در رابطه با علت دست کردن تو بینی در کودک صحبت کرده‌ایم.

  • این عمل باعث کاهش استرس کودک می‌شود.
  • کودک کنجکاو است که بینی اش کجاست.
  • کنجکاوی در رابطه با این موضوع که چیزی داخل بینی اش گیر کرده است.
  • این عمل باعث گذشت زمان می‌شود.
  • تبدیل به عادت عصبی شده است.
  • برای عصبانی کردن والدین انجام می‌شود.
  • جریان مخاط در بینی باعث این اتفاق می‌شود.
  • معمولا این کودکان به آلرژی مبتلا هستند.
  • خشکی بینی
  • خستگی روحی
  • حرکت ناخودآگاه

راهکار ترک دست کردن تو بینی در کودک

عمل دست کردن تو بینی در کودک یکی از زننده ترین صحنه ها برای هر فرد در سنین مختلف است. برای حل و رفع این مشکل باید به توصیه های روانشناسان گوش فرا دهید. در ادامه در رابطه با راهکار ترک دست کردن تو بینی در کودک اشاره کرده‌ایم.

1. در عمل دست کردن تو بینی در کودک، واکنش نشان ندهید

اولین راهکار برای دست کردن تو بینی در کودک، نشان ندادن واکنش است. سعی کنید چیزی به کودک نگویید. بله سخت و شاید غیر ممکن به نظر برسد، اما سعی کنید در این باره کودک را تحت تنبیه و دعوا قرار ندهید. دعوا کردن کودک هیچ کمکی برای رفع این مشکل نخواهد کرد. از تنبیه هایی مانند بستن کش تنبیه دور مچ دست استفاده نکنید. این روش برای زمان بزرگسالی است.

2. تا جای ممکن کودک را تحت فشار قرار ندهید

دومین روش برای رفع دست کردن تو بینی در کودک، تحت فشار قرار ندادن کودک است. زمانی که کودک را تحت فشار قرار می‌دهید، روند مبارزه بین والد و فرزند شکل خواهد گرفت. زیرا کودکان زمانی که متوجه شوند شما از این حرکت بدتان می‌آید، بیشتر برای حرص دادن شما از این عمل استفاده می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تشخیص اضطراب اجتماعی کودکان کلیک کنید.

3. دستان کودک را مشغول کنید

یکی از روش های رفع دست کردن تو بینی در کودک، مشغول کردن دستان کودک است. برای استفاده از این تکنیک باید موقعیت هایی که کودک دست در دماغش می‌کند را بشناسید. پس از شناسایی شرایط مثلا هنگام مشاهده تلویزیون، هنگام بازی یا داخل ماشین بیشتر دست در بینی می‌برد، در این شرایط دستان کودک را مشغول کنید. به او عروسک، توپ پلاستیکی یا بازی های فکری بدهید تا حسابی مشغول شود.

4. فین کردن روشی برای ترک دست کردن تو بینی در کودک است

چهارمین روش رفع دست کردن تو بینی در کودک، آموزش فین کردن است. زمانی که کودکی روش فین را آموزش ببیند کمتر دست در بینی می‌برد و مخاط داخل بینی را با این روش تخلیه می‌کند.

5. صبور باشید

اصلی ترین راه برای ترک دست کردن تو بینی در کودک، صبر و حوصله است. زمانی که صبر کافی برای کمک به کودک داشته باشید روش ها را با حوصله بیشتری پیش خواهید برد. کودک خود را با روش هایی مشغول کنید تا زمانی برای انگشت به بینی بردن نداشته باشد. اسباب بازی هایی مانند لگو، پازل و … هر دو دست کودک را به خود مشغول می‌کند. والدین باید با صبر و حوصله تربیت کودک را انجام دهند تا در بزرگسالی از این عمل رنج نبرند.

6. به دنبال محرک های آلرژی زای کودک باشید

یکی از دلایل اصلی دست کردن تو بینی در کودک، آلرژی است. گاهی کودکان به خاک، گیاه، مواد شوینده، عطر، گرده، حیوانات و … حساسیت دارند. قرارگیری در معرض این عوامل باعث انگشت داخل بینی کردن می‌شود. سعی کنید این محرک ها را شناسایی کنید تا بینی کودک حساسیت نشان ندهد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه عطر زدن به کودک کلیک کنید.

7. سلامت کودک را اولویت قرار دهید

از عوامل دست کردن تو بینی در کودک، خشکی بینی است. اگر در منطقه ای خشک زندگی می‌کنید یا سیستم هواکش باعث خشکی هوای منزل می‌شود، باید به این موضوع توجه کنید و در طول روز مایعات بیشتری به کودک بدهید.

8. کودک را به استفاده از دستمال کاغذی تشویق کنید

بهتر است برای ترک دست کردن تو بینی در کودک برای او از دستمال کاغذی های طرح دار و عروسکی استفاده کنید تا کودک برای استفاده از دستمال کاغذی تشویق شود. به او آموزش دهید تا هر زمانی که نیاز داشت داخل سرویس بهداشتی از دستمال کاغذی برای فین کردن استفاده کند.

9. از روانشناس و مشاورین کودک کمک بگیرید

کمک از روانشناس در جهت دست کردن تو بینی در کودک، شما را نسب با راهکارهای لازم برای تربیت کودک آشنا خواهد کرد. کمک از روانشناس و مشاورین کودک علاو بر اینکه باعث اطمینان خاطر والدین خواهد شد، تربیت کودک نیز به بهترین شیوه انجام خواهد شد. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

کلام آخر

یکی از دلایل دست کردن تو بینی در کودک استرس است. گاهی کودکان در شرایط خانواده با عوامل استرس زا روبرو هستند. بنابراین برای کاهش استرس و گذشت زمان از این عمل استفاده می‌کنند. والدین با کمک از روانشناس و مشاورین کودک می‌توانند به درمان و کنترل این استرس ها بپردازند. مرکز مشاوره نی نی مایند به صورت تلفنی و حضوری به شما عزیزان خدمات ارائه می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه دست کردن تو بینی در کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: دست کردن تو بینی در کودک | ترک عادت دست در بینی

نینی مایند...
ما را در سایت نینی مایند دنبال می کنید

برچسب : دست کردن تو بینی در کودک , ترک عادت دست در بینی, نویسنده : نینی مایند ninimind بازدید : 88 تاريخ : دوشنبه 15 اسفند 1401 ساعت: 19:01

لکه نارنجی در پوشک نوزاد یکی از موضوعات بسیار نگران‌کننده برای والدین است. حتی امکان دارد شباهت زیاد ‌این لکه‌ها با لکه‌های کمرنگ خون شما را بیشتر نگران کند. در واقع لکه‌های نارنجی در پوشک یا نشانه دفع کریستال و یا نشانه غلظت ادرار و کم آبی هستند. اگر نوزاد شما تازه به دنیا آمده و ادرار او به صورت کریستال‌هایی نارنجی یا صورتی رنگ است، نگران نباشید چرا که‌این کریستال‌ها تنها بعد از چند روز خود به خود از بین می‌روند.اگر نوزاد شما روزهای اولیه پس از تولد را گذرانده و هنوز ادرار او نارنجی است، پس احتمالا به کم آبی دچار شده و شیر کمی‌دریافت می‌کند. با مطالعه بیشتر در‌این باره می‌توانید بدون نگرانی مسائل مربوط به نوزاد خود را تشخیص داده و حل نمایید. مشاوره کودک نیز می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند.

منبع: لکه نارنجی در پوشک نوزاد

لکه نارنجی در پوشک نوزاد

به عنوان مادر باید به تمام نشانه های سلامت نوزادتان توجه کافی داشته باشید. یکی از نشانه های سلامت او رنگ مدفوع و ادرارش است. شما با دیدن لکه های نارنجی در پوشک نوزاد تان ممکن است نگران بشوید. با دیدن این لکه ها دست پاچه نشوید. چرا که در بیشتر مواقع کم آبی بدن نوزاد موجب این مساله شده است و درمان خاصی نیاز ندارد. در این باره در ادامه توضیحاتی داده ایم. اما در صورتی که علائم دیگری نیز مثل گریه های شدید، کبودی، بی رمقی، سردی دست ها و پاها، بی اشتهایی و… مشاهده کردید حتما به متخصص مراجعه نمایید. همچنین می توانید با شماره های درج شده جهت رفع سوالات خود تماس بگیرید.

لکه نارنجی در پوشک نوزاد | دفع کریستال‌های نارنجی

معمولا سه الی پنج روز پس از تولد، کریستال‌هایی در پوشک نوزاد دیده می‌شود. ‌این کریستال‌ها بین پزشکان به لکه‌های خشتی معروف‌اند. کریستال‌ها به رنگ‌های صورتی، قرمز یا نارنجی هستند. کریستال‌های نارنجی رنگ دارای اوره و نمک کلسیم می‌باشند.

دلیل دفع ‌این کریستال‌ها کم آبی بدن نوزاد است.‌ این اتفاق بیشتر برای نوزادانی می‌افتد که شیر مادر مصرف می‌کنند، چراکه در روزهای اولیه نوزاد نمی‌تواند به خوبی سینه مادر را بمکد و شیر بخورد و شیر مادر نیز هنوز زیاد نشده است؛ همین مسئله سبب کم آبی و دفع کریستال‌ها می‌شود.

برخی از والدین پس از مشاهده کریستال‌ها سریعا به بیمارستان مراجعه می‌کنند و از دکتر می‌خواهند که تست ادرار از نوزاد بگیرد. اما در حقیقت برای حل‌این مسئله لازم نیست کاری انجام دهید. فقط باید سه الی پنج روز صبر کنید. اگر پس از‌این زمان هنوز لکه‌های نارنجی رنگ ادامه داشتند پس احتمالا نوزاد شما به غلظت ادرار دچار شده است.

لکه های نارنجی در پوشک نوزاد به احتمال زیاد به دلیل کم آبی بدن اوست. پس نگران نباشید. اما دیدن لکه های قرمز و یا قهوه ای هر چه زودتر به متخصص مراجعه نمایید.

ادرار غلیظ و نارنجی

دلیل دیگر لکه نارنجی در پوشک نوزاد ، غلظت ادرار است. ادرار به صورت طبیعی و سالم باید زرد کم رنگ باشد. هرچقدر زردی ادرار به سمت تیرگی برود، یعنی مشکل بیشتری در ناحیه کلیه‌ها وجود دارد. کم آبی یک مشکل مهم است که عملکرد کلیه‌ها را مختل می‌کند. نشانه‌های کم آبی در نوزادان عبارتند از:

-ادرار غلیظ و پررنگ
-گریه‌های بدون اشک
-خشک شدن پوست لب‌ها
-کاهش بزاق
-ساعت‌های طولانی ادرار نکردن

لکه نارنجی در پوشک نوزاد | علل نارنجی شدن ادرار

نارنجی شدن ادرار در نوزادان دلایلی دارد که برخی از آن‌ها به شرح زیر هستند. متخصص با بررسی علل زیر درمان مناسب برای رفع لکه نارنجی در پوشک نوزاد ارائه می دهد.

1. لکه نارنجی در پوشک نوزاد | کم آبی

اگر نوزاد شما کمتر از حد معمول شیر مصرف می‌کند و بیشتر از حد معمول آب بدنش کشیده می‌شود (به علت اسهال، تعرق و…) احتمالا به کم آبی دچار شده است. یکی از نشانه‌های اصلی کم آبی، غلیظ و نارنجی شدن ادرار است که به صورت لکه نارنجی در پوشک نوزاد دیده می‌شود. متخصصان در‌این شرایط پیشنهاد می‌کنند مایعات بیشتری به نوزاد بدهید.

2. تعرق

بسیاری از مادران از بیمار شدن نوزادشان می‌ترسند و به همین دلیل لباس گرم بسیاری به آن‌ها می‌پوشانند و دورشان پتو می‌کشند.‌ این امر به خصوص اگر در فصول گرم سال رخ دهد سبب تعریق زیاد نوزاد خواهد شد. با عرق کردن، آب بدن نوزاد کشیده می‌شود و نشانه‌های کم آبی در بدن او دیده خواهد شد. در این شرایط احتمال دیدن لکه نارنجی در پوشک نوزاد زیاد است.

3. لکه نارنجی در پوشک نوزاد | بیماری

در موارد بسیار محدودی نارنجی شدن رنگ ادرار می‌تواند نشانه یک بیماری باشد. در اختلال کلیوی و اختلال متابولیک‌ این نشانه وجود دارد. اگر اقداماتی جهت رفع کم آبی بدن نوزاد انجام شد و هنوز ادرار نارنجی رنگ بود، پس احتمالا رنگ نارنجی ادرار یک نشانه خطر است. در این شرایط سریعا به پزشک متخصص کودکان مراجعه نمایید.

رفع لکه‌های نارنجی روی پوشک نوزاد

برای رفع کم آبی و لکه‌های نارنجی رنگ روی پوشک نوزاد باید به فرزندتان مایعات بدهید. با توجه به سن و تغذیه نوزاد، نحوه دادن مایعات متفاوت است. در این باره حتما با متخصص مشورت نمایید. اگر دسترسی به متخصص برای شما سخت است. تنها از طریق شماره های درج شده می توانید با برترین متخصصان کودک نی نی مایند ارتباط بگیرید.

1. اگر نوزاد شما فقط شیر مصرف می‌کند

اگر نوزاد شما کم تر از 6 ماه سن دارد و فقط شیر خشک یا شیر مادر مصرف می‌کند، برای رفع کم آبی در بدن او تعداد دفعات شیردهی را بالا ببرید. علاوه بر‌این می‌توانید پس از مشورت با یک متخصص به نوزاد خود آب بدهید. آبی که به نوزاد می‌دهید باید جوشیده و سرد شده باشد. بهتر است دمای آب ولرم و هم دمای شیر مصرفی نوزاد باشد. آب را کم کم به نوزاد بدهید وگرنه استفراغ می‌کند.

2. اگر نوزاد شما غذای کمکی به همراه شیر مصرف می‌کند

اگر نوزاد شما بیشتر از 6 ماه سن دارد و غذای کمکی به همراه شیر مصرف می‌کند، دفعات شیر دهی را افزایش دهید، به نوزاد آب جوشیده سرد شده بدهید، آبمیوه‌های خانگی و سالم برای نوزاد تهیه کنید، میوه‌های پر آب به کودک بدهید و در آخر تا زمانی که‌این مشکل بر طرف شود برای فرزندتان سوپ‌های مقوی و رقیق آماده کنید.

چه زمانی باید همراه با دیدن لکه نارنجی در پوشک نوزاد به پزشک مراجعه کرد؟

-اگر اقداماتی جهت رفع کم آبی و لکه نارنجی در پوشک نوزاد انجام دادید اما هنوز لکه‌ها پایدار بودند.
-نوزاد شما هنگام دفع بی قراری می‌کند.
-بوی ادرار نوزاد تند و بسیار بد است.
-کمتر از 4 بار در روز ادار می‌کند.
-خون درون ادرار وجود داشته باشد.
– نوزاد تب کرده است.

سخن آخر

بسیاری از تازه مادران هنگام مواجهه با مسائلی مثل لکه های نارنجی پوشک بسیار نگران می شوند. شما باید در مورد نوزاد خود حساسیت به خرج دهید و از او لحظه ای چشم برندارید. اما در صورت بروز چنین مسائلی نیازی به نگرانی نیست. هنوز سیستم ایمنی، گوارش، بینایی و… نوزادتان کامل نشده است، بنابراین کمی صبور باشید. در این باره با متخصصین مشورت کنید. بسیاری از این دست مسائل طبیعی بوده و بدون اقدام پزشکی قابل رفع هستند.

اگر در مورد نوزاد خود حساسیت های زیادی دارید، و از بابت دائم به متخصصین پزشکی مراجعه می کنید؛ حتما با شماره های درج شده تماس گرفته تا در این باره با متخصصین کودک صحبت نمایید. آن ها به طور کامل مسائل فرزندتان را بررسی می کنند. آموزش های لازم در خصوص مراقبت های نوزاد نیز داده می شود.

برای دریافت مشاوره در زمینه لکه نارنجی در پوشک نوزاد می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در کلینیک کودک نی نی مایند از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

سوالات متداول

علت لکه نارنجی در پوشک نوزاد چیست؟

کم آبی، تعرق ، بیماری و یا سایر عللی که باید توسط متخصص بررسی و تشخیص داده شود.

چطور از نارنجی شدن ادرار نوزاد جلوگیری کنم؟

برای بهبود این شرایط بهتر است که برای رفع کم آبی بدن نوزاد میزان شیردهی را بیشتر کنید. و یا تحت نظر متخصص به او آب جوشیده بدهید. اگر در روز یک بار این اتفاق افتاد نگران نباشید. اما اگر ادامه یافت و یا خون و یا پوشک بوی بسیار بدی می گرفت حتما به متخصص مراجعه نمایید.

در صورت مشاهده لکه نارنجی در پوشک نوزاد و مراجعه به پزشک چه اقدامی‌ انجام خواهد شد؟

پزشک متخصص ابتدا کودک را معاینه می‌کند و از شما سوالاتی می‌پرسد. سپس از نوزاد تست ادرار می‌گیرد. ‌این تست به آزمایشگاه می‌رود و در صورت تایید بیماری برخی دارو‌ها برای نوزاد تجویز می‌شود.

چرا شیر اولیه مادر برای نوزاد جوابگو نیست؟

در روزهای اول پس از زایمان شیری که از پستان‌های مادر خارج می‌شود شیرماک نام دارد. ‌این نوع شیر برای نوزاد چند روزه بسیار مغذی است اما مقدار آن کم می‌باشد. نوزاد با خوردن‌این شیر سیر می‌شود اما تا زیاد شدن شیر مادر بدن او کم آب خواهد شد.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: لکه نارنجی در پوشک نوزاد

نینی مایند...
ما را در سایت نینی مایند دنبال می کنید

برچسب : لکه نارنجی در پوشک نوزاد, نویسنده : نینی مایند ninimind بازدید : 81 تاريخ : دوشنبه 15 اسفند 1401 ساعت: 18:55

درد بعد از زایمان، به درد در ناحیه رحم شناخته می‌شود. گرفتگی‌های عضلانی که اغلب به‌عنوان “پس درد های بعد از زایمان ” شناخته می‌شود. اغلب باعث ناراحتی‌هایی برای مادران می‌گردد. علت این قبیل دردها، انقباضات رحم برای بازگشت به‌اندازه و موقعیت قبل از بارداری است. اگرچه این فرایند، بخشی از روند بهبود مادر در نظر گرفته می‌شود، اما آگاهی از دلایل خاص آن و روش‌های کاهش و کنترل درد باعث می‌شود زنان با آرامش بیشتری مرحله نقاهت خود را طی کنند. همچنین، آشنایی با مواردی که نیازمند مراجعه به پزشک است نیز ضروری است.

منبع: درد بعد از زایمان

درد بعد از زایمان

درد بعد از زایمان برای اغلب مادرانی که بارداری اول داشته اند به وجود می‌آید. دردهای بعد از زایمان خفیف و کوتاه مدت است. اما این درد ها پس از زایمان دوم شدت بیشتری خواهد داشت. معمولا هرچه بارداری قبلی بیشتر باشد، درد شدید تر می‌شود. شدت درد به این صورت است که رحم مادران در بارداری اول بهتر و محکم تر است. به مرور زمان و طی بارداری ها رحم ضعیف تر می‌شود. شیر به نوزاد این درد ها را بیشتر و شدید تر می‌کند. به این دلیل که مکیدن سینه مادر باعث ترشح اکسی توسین و انقباض خواهد شد.

درد بعد از زایمان | دلایل پس درد و گرفتگی رحم

درد بعد از زایمان اغلب برای مادرانی که بارداری اول را تجربه کرده‌اند، خفیف است و مدت زیادی طول نمی‌کشد، اما پس از زایمان دوم احتمالا بیشتر می‌شود و معمولاً با هر بارداری، از بارداری قبلی شدیدتر می‌شود. به این دلیل که خانم‌ها در بارداری اول ماهیچه‌های رحم بهتری دارند و بنابراین رحم بیشتر تمایل به جمع شدن و باقی ماندن در حالت منقبض دارد. ورزش نکردن مادر در بین بارداری اول و دوم باعث می‌شود تا رحم نتواند به توانمندی اولیه خود برگردد و درنتیجه، با هر بار زایمان، بر شدت پس‌دردها افزوده می‌شود.

شیر دادن به نوزاد نیز می‌تواند درد بعد از زایمان را ایجاد یا آن‌ها را شدیدتر کند، زیرا مکیدن سینۀ مادر توسط نوزاد باعث آزاد شدن هورمون اکسی‌توسین می‌شود. این هورمون نیز به‌نوبه خود باعث انقباض‌های ماهیچه‌ای در رحم خواهد شد. البته لازم به ذکر است که این انقباضات باید به‌عنوان نکته‌ای خوب و مثبت در نظر گرفته شود، چراکه آن‌ها معمولاً به کاهش خون‌ریزی پس از زایمان کمک می‌کند و به طور طبیعی به همین دلیل بدن آن‌ها را ایجاد می‌کند.

درد بعد از زایمان | تسکین پس درد ناشی از جمع شدن رحم

نکاتی درزمینهٔ فرایند پس از زایمان وجود دارد که می‌تواند در داشتن درد بعد از زایمان خفیف‌تر موثر واقع شود. برخی از این موارد به شرح زیر است:

  • جلوگیری از پر شدن مثانه، زیرا مثانه پر باعث می‌شود رحم فضای کافی برای انقباضات خود را از دست بدهد. درنتیجه بر شدت درد بعد از زایمان افزوده می‌شود.
  • دفع ادرار راهی برای تسکین درد بعد از زایمان. حتی به مقدار کم را هم انجام دهید، حتی اگر نیازی به آن حس نمی‌کنید.
  • خوابیدن به‌صورت دمر، درحالی‌که یک بالش زیر شکم قرار دارد به برخی از خانم‌ها برای درد بعد از زایمان کمک می‌کند.
  • ماساژ ملایم و آرام پایین شکم به درد بعد از زایمان برخی از مادران کمک می‌کند.
  • استفاده از کیسه آب گرم در قسمت‌های پایین شکم و کمر نیز برای درد بعد از زایمان برخی مادران مؤثر گزارش‌شده است.
  • مصرف ایبوپروفن می‌تواند در کاهش پس درد بعد از زایمان مؤثر باشد. اما باید توجه داشته باشید که قبل از مصرف دارو لازم است به اجازه پزشک خود را داشته باشید.

درد بعد از زایمان و زمانی که باید به متخصص مراجعه شود

همان‌طور که گفته شد، اکثر گرفتگی‌های رحمی و درد بعد از زایمان ناشی از آن‌ها طبیعی بوده. و روال عادی بهبود تازه مادران محسوب می‌گردد. با این‌ حال گاهی ممکن است دردهای غیرطبیعی گزارش شود که می‌تواند علل دیگری داشته باشد. ازجمله این دلایل درد بعد از زایمان به شرح زیر است:

  • عفونت‌های داخل رحمی یا عفونت در محل بخیه‌ها
  • بروز مشکلاتی در رحم و عملکرد آن‌که باعث ادامه یافتن خون‌ریزی و انقباضات رحم می‌شود.
  • مشکلات هورمونی و عدم رسیدن به تعادل آن‌ها که نیازمند مراجعه به پزشک و متخصص است.

بنابراین در صورت مشاهده علائم زیر، لازم است با پزشک خود مشورت کنید. و در صورت نیاز اقدام به پیگیری و درمان به‌موقع درد بعد از زایمان داشته باشید:

  • کاهش پیدا نکردن درد بعد از زایمان و ادامه یافتن آن‌ها پس از گذشتن چند روز از زایمان
  • افزایش گرفتگی‌ها و غیرقابل‌تحمل شدن پس‌دردها
  • داشتن رنگ خون غیرطبیعی که نشان از عفونت و … می‌دهد (زرد شدن و چرکی شدن خون ریزی ها)
  • داشتن مشکلات زمینه‌ای در مادر

اقدامات حمایت‌گرانه برای کاهش پس دردهای مادران

علاوه بر اینکه تازه مادران با مشکلات جسمی ناشی از فرایند بهبودی و درد بعد از زایمان دست‌وپنجه نرم می‌کنند، برخی علائم روانی را نیز تجربه می‌کنند. این دو عامل همواره بر یکدیگر تأثیر داشته و می‌تواند موجب تشدید و تخفیف یکدیگر شود. بنابراین توصیه می‌شود اطرافیان مادر، به‌خصوص اعضای خانواده وی سعی در درک زن در این دوران داشته باشند. و خواسته یا ناخواسته، موجب ایجاد فشار روانی در آن‌ها نگردند.

کلام آخر

درد بعد از زایمان دردی بسیار طبیعی و کوتاه مدت است که تقریبا تمام مادران تجربه خواهند کرد. هرچه زایمان های بیشتری را تجربه کرده باشید درد بیشتری را به دلیل تضعیف رحم احساس خواهید کرد. استرس های ناشی از درد بعد از زایمان روان مادران و فرزند را تحت تاثیر قرار می‌دهد. برای کاهش این استرس ها لازم است تا از روانشناس و مشاورین کمک بگیرید. مرکز مشاوره نی نی مایند به صورت تلفنی و حضوری به شما عزیزان خدمات ارائه می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه درد بعد از زایمان می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در کلینیک کودک نی نی مایند از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

سوالات متداول

آیا درد بعد از زایمان تا همیشه همراه مادر خواهد بود؟

خیر، درد بعد از زایمان یکی از طبیعی ترین اعمال است که بسیاری از مادران تجربه خواهند کرد. و در طول کوتاه مدت از بین خواهد رفت.

روش های تسکین درد بعد از زایمان به چه صورت است؟

برای اینکه درد بعد از زایمان را تسکین دهید از روش های زیر استفاده کنید.
تخلیه ادرار
مصرف ایبوپروفن
کیسه آب گرم
ماساژ
خوابیدن به دمر

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: درد بعد از زایمان

نینی مایند...
ما را در سایت نینی مایند دنبال می کنید

برچسب : درد بعد از زایمان, نویسنده : نینی مایند ninimind بازدید : 87 تاريخ : يکشنبه 14 اسفند 1401 ساعت: 20:59

بارداری خارج از رحم به دلایل مختلفی از جمله عوامل هورمونی، نواقص مادرزادی، ناهنجاری ژنیکی و … ایجاد می‌شود. در این شرایط تخمک بارور شده خارج از رحم کاشته شده‌است. بارداری خارج رحم به وضعیتی گفته می‌شود که در آن تخمک بارور شده فرایند لانه گزینی و چسبیدن به دیواره رحم را طی نمی‌کند. و در فضایی خارج از حفره رحم به رشد خود ادامه می‌دهد.

بارداری خارج‌رحم نمی‌تواند به طور طبیعی پیش برود و نیازمند تشخیص به موقع و درمان دارد. نادیده گرفتن این شرایط می‌تواند به تجربه خونریزی بسیار شدید و تهدید کننده بیانجامد. ما در ادامه این مقاله به توضیحات بیشتری در مورد علائم، علل و روش‌های پیشگیری از حاملگی خارج از رحم پرداخته‌ایم،

منبع: بارداری خارج از رحم | شایع ترین علائم و درمان

بارداری خارج از رحم چیست؟

بارداری خارج از رحم به وضعیتی گفته می‌شود که در آن تخمک بارور شده فرایند لانه گزینی و چسبیدن به دیواره رحم را طی نمی‌کند و در فضایی خارج از حفره رحم به رشد خود ادامه می‌دهد. در بسیاری از موارد بارداری خارج رحم در لوله‌های فالوپی که مسیر انتقال تخمک از تخمدان به رحم هستند اتفاق می‌افتد. در برخی موارد دیگر ممکن است تخمک بارور شده در جایی نظیر تخمدان، دهانه رحم یا حفره شکم روند رشد خود را ادامه دهد که در همه این موارد وضعیت مادر تحت عنوان بارداری خارج‌رحم در نظر گرفته می‌شود.

علائم و نشانه های بارداری خارج از رحم

بارداری خارج از رحم در ابتدا هیچ گونه علامتی ندارد. در واقع در روزهای ابتدایی شما همان علائم رایج بارداری را مشاهده می‌کنید. در نتیجه مواردی نظیر مثبت شدن تست بارداری، حالت تهوع و حساس شدن سینه‌ها که در بارداری نرمال اتفاق می‌افتند در بارداری خارج رحم نیز تجربه می‌شوند.

اما به مرور زمان با رشد تخمک بارور شده در مکانی غیر از حفره رحم علائم نمایان می‌شوند. از جمله اولین علائم هشداردهنده در مورد بارداری خارج از رحم می‌توان به خونریزی خفیف یا لکه بینی و احساس درد در ناحیه لگن اشاره کرد. با این حال علائم اختصاصی بارداری خارج از رحم به محل جمع شدن خون یا همان ناحیه رشد غیر معمول تخمک بستگی دارد. برای مثال زمانی که خون از لوله‌های فالوپی نشت می‌کند بانوان در کنار خونریزی احساس فشار برای اجابت مزاج را به طور مکرر تجربه می‌کنند. از علائم و نشانه های بارداری خارج از رحم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • گرفتگی عضلات شکم
  • درد در یک سمت بدن
  • حالت تهوع و استفراغ
  • پارگی لوله فالوپ
  • درد در ناحیه کتف و گردن
  • لکه بینی و خونریزی واژینال
  • درد در ناحیه شکم و لگن
  • ناراحتی هنگام توالت رفتن

علائم اورژانسی بارداری خارج از رحم

اگر تخمک بارور شده به رشد خود در لوله‌های فالوپی ادامه دهد، امکان بروز شکاف و پارگی در این ناحیه وجود دارد. این مسئله می‌تواند به خونریزی شکمی بسیار شدید بیانجامد. که لازم است در این شرایط سریعا به اورژانس مراجعه نمایید. از جمله دیگر علائم اورژانسی بارداری خارج از رحم که در این شرایط تجربه می‌شوند می‌توان به احساس ضعف، سبکی سر، شوک و غش اشاره کرد.

علل و عوامل زمینه ساز بارداری خارج رحم

شاید هرگز به علت اصلی بروز بارداری خارج از رحم پی نبرید. یک دلیل رایج می‌تواند وجود آسیب دیدگی در ناحیه فالوپی باشد چرا که در این حالت لوله‌های فالوپی نمی‌توانند به درستی تخمک را به سمت رحم هدایت کنند. از جمله دیگر عواملی که می‌توانند خطر بروز بارداری خارج رحمی را افزایش دهند باید به موارد زیر اشاره کرد.

  • بارداری بالای 35 سال
  • کشیدن سیگار
  • دچار بودن به عفونت‌ها و بیماری‌های مقاربتی
  • دچار بودن به بیماری التهاب لگن
  • داشتن سابقه بارداری خارج از رحم
  • استفاده از داروهای پیشگیری بارداری
  • استفاده از لقاح مصنوعی برای بارداری
  • بارداری در شرایطی که دستگاه IUD برای پیشگیری از حاملگی در داخل رحم وجود دارد.
  • التهاب و زخم در لوله فالوپ
  • عوامل هورمونی
  • ناهنجاری ژنتیکی
  • نواقص مادر زادی
  • بیماری های تاثیر گذار بر شکل و شرایط اندام های تناسلی
  • درمان های ناباروری
  • مصرف داروی ناباروری
  • چند شریک جنسی
  • ناباروری
  • عمل های زنانه

پیشگیری از بارداری خارج از رحم

برای پیشگیری از بارداری خارج از رحم یک روش قطعی وجود ندارد. اما می‌توان با انجام اقداماتی ساده احتمال بروز آن را حد زیادی پایین آورد. از جمله این اقدامات می‌توان به این 2 مورد مهم اشاره کرد.

  • از رابطه جنسی محافظت نشده بپرهیزید تا احتمال بیماری‌های مقاربتی کاهش یابند.
  • از کشیدن سیگار بپرهیزید و اگر در حال حاضر سیگار می‌کشید قبل از بارداری تلاش کنید آن را ترک نمایید.

روش تشخیص بارداری خارج از رحم

در صورت مشاهده هرگونه علامت از بارداری خارج از رحم لازم است که در اسرع وقت به متخصصی که تحت نظر او هستید مراجعه نمایید. اگر چه این وضعیت از طریق معاینه قابل تشخیص نیست اما پزشک ممکن است برای رد گزینه‌های دیگر ابتدا این کار را انجام دهد. در مرحله بعد سونوگرافی از طریق واژن در دستور کار قرار می‌گیرد. پزشک از این طریق از وجود کیسه بارداری در درون رحم اطمینان کسب می‌کند.

روش دیگری که از طریق آن می‌توان در مورد بارداری خارج از رحم اطلاعات کسب کرد انجام آزمایش خون برای تعیین سطح هورمون hCG و پروژسترون است. این دو هورمون در زمان بارداری به میزان قابل توجهی افزایش پیدا می‌کنند. اگر در آزمایش خون مشخص شود که سطح این هورمون‌ها پایین آمده یا ثابت مانده است و کیسه حاملگی نیز از طریق سونوگرافی شکمی مشاهده نشود تشخیص بارداری خارج رحم مطرح می‌گردد.

زمان تشخیص بارداری خارج از رحم

زمان تشخیص بارداری خارج از رحم بسیار زود اتفاق می‌افتد. معمولا آزمایشات اولیه پزشکی در زمان حاملگی، بارداری خارج از رحم را تشخیص می‌دهد.

درمان بارداری خارج از رحم

بارداری خارج از رحم برای مادر خطرناک است. همچنین در این حالت امکان رشد جنین وجود ندارد. در نتیجه درمان باید بر خارج کردن کیسه حاملگی و حفظ سلامت مادر متمرکز باشد. از جمله روش‌هایی که در این وضعیت مورد استفاده قرار می‌گیرد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

دارو درمانی

زمانی که پزشک تشخیص دهد عوارض بارداری خارج از رحم فورا اتفاق نمی‌افتند دارو درمانی را به عنوان اولین گزینه انتخاب می‌کنند. در این شرایط اغلب داروی متروتروکسات به صورت وریدی به مادر تزریق می‌گردد و از طریق آزمایش خون اثرات آن بررسی می‌شود. این دارو در حقیقت یک داروی ضد سرطان است که از رشد و تقسیم سلول‌ها جلوگیری می‌کند. تزریق این دارو رشد تخمک بارور شده را متوقف می‌سازد. در صورت موثر واقع شدن این دارو علائمی نظیر دردهای شکمی، خونریزی و خارج شدن جفت تجربه می‌شوند. اگر این فرایند به طور کامل طی شود نیاز به جراحی وجود نخواهد داشت.

جراحی

بسیاری از پزشکان در شرایط بارداری خارج از رحم جراحی به روش لاپراتومی را در دستور کار خود قرار می‌دهند. در این جراحی پزشک رویان تشکیل شده را خارج کرده و تلاش می‌کند نواحی آسیب دیده به خصوص در ناحیه لوله‌های فالوپی را ترمیم نماید.

اقدامات خانگی

بعد از عمل جراحی لازم است دستورالعمل‌های خاصی را رعایت نمایید. هدف از انجام این دستورالعمل‌ها پیشگیری از عفونت و خشک نگه داشتن محل جراحی است. از جمله اقدامات خودمراقبتی بعد از بارداری خارج از رحم که باید در این شرایط انجام دهید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • از بلند کردن وسیله‌های سنگین بپرهیزید.
  • مایعات بیشتری بنوشید تا از بروز یبوست پیشگیری شود.
  • لگن شما به استراحت نیاز دارد در نتیجه از رابطه جنسی تا چند هفته بپرهیزید.
  • سعی کنید در هفته‌های اول بعد از جراحی بیشتر استراحت کنید و از انجام فعالیت زیاد خودداری نمایید.
  • در صورت تشدید در یا مواجه شدن با خونریزی زیاد سریعا به پزشک خود اطلاع دهید.

لاپاراتومی

یکی از روش های درمان بارداری خارج از رحم لاپاراتومی است. در این روش درمانی با برش عرضی در خط بیکینی در قسمت تحتانی درمان صورت می‌گیرد.

پرسش درباره باروری بعد از بارداری خارج از رحم

بارداری خارج از رحم و سقط جنین باعث ناراحتی والدین می شود. و خیلی علاقه دارند تا فورا فرزندی جایگزین کنند. بنابراین در جستجوی زمان دقیق اقدام به بارداری هستند. در ادامه در رابطه با این موضوع توضیح داده ایم.

احتمال بارداری موفق

شانس بارداری مجدد بعد از بارداری خارج از رحم بستگی به علت سقط جنین دارد. در صورتی که لوله‌های فالوپ سالم باشند و در اثر بارداری خارج رحم حداقل یکی از تخمدان‌ها سالم باشد، شانس بارداری طبیعی وجود دارد. در غیر این صورت باید سلامت رحم بررسی شود و اگر حتی هر دو لوله فالوپ قطع شده باشد با روش‌هایی مثل IVF می‌توان برای فرزندآوری اقدام کرد.

چه زمانی برای بارداری اقدام کنیم؟

اگر برای درمان بارداری خارج از رحم داروی متوتروکسات تزریق شده باشد، باید حداقل سه ماه برای عادی شدن هورمون های بدن‌تان صبر کنید. چرا که این دارو بر روی سوخت ساز بدن و سلول های لازم برای بارداری تاثیر منفی می‌گذارد. همچنین اگر دو بار از این دارو به شما تزریق شده باید 6 ماه باری بارداری صبوری کنید. طبق آمار تقریبا بیش از 65 درصد خانم هایی که سابقه بارداری‌خارج از رحم داشتند، توانستند بعد از 18 ماه بارداری موفق را تجربه کنند. توصیه می‌شود حداقل سه ماه قبل از اقدام به بارداری مصرف داروی فولیک اسید را شروع کنید.

اهمیت وضعیت روحی خانم و شرایط خانواده

اگر ناراحتی روحی و یا مشکلات خانوادگی وجود دارد، بهتر است قبل از اقدام برای باردای، به دنبال راهی برای رفع آن‌ها باشید. سلامت روحی مادر به طور مستقیم بر روی رشد جنین تاثیر می‌گذارد. وجود عوامل استرس‌زا و سایر تنش‌های روانی بر روی هورمون‌ها، تغذیه، سبک زنگی و… خانم تاثیر گذاشته و آرامش را از او می‌گیرد. بنابراین بعد از تجربه بارداری خارج از رحم برای ارزیابی های روانی حتما به متخصصین روانشناسی مراجعه نمایید.

زمانی که بارداری خارج از رحم درمان نشود چه اتفاقی رخ خواهد داد؟

زمانی که بارداری به صورت طبیعی اتفاق می‌افتد باعث کشیدگی مناسب و سالم رحم در جهت رشد می‌شود. اما در بارداری خارج از رحم، نطفه در لوله فالوپ قرار دارد. این لوله مانند رحم توانایی کشیدگی ندارد و در نهایت با رشد تخمک می‌ترکد. در نهایت موجب ترکیدن مجاری و مرگ خواهد شد. بنابراین اگر درمان نشود خطر خونریزی فرد را به مرگ تهدید می‌کند. با پیشرفت علم این اتفاق به صورت نادر پیش می‌آید و افراد با تعداد کمتری بر اثر بارداری خارج از رحم جان خود را از دست می‌دهند.

کلام آخر

بارداری خارج از رحم نوعی بارداری نادر است که تعداد کمی از خانم ها را به خود درگیر می‌کند. این بارداری در نهایت با سقط روبرو خواهد شد. سقط جنین یک درد بزرگی است که احساسات و عواطف خانواده را تحت تاثیر قرار می‌دهد. زمانی که خانواده با شرایط سخت این چنینی روبرو می‌شوند، به فکر فرزند آوری دوباره می‌افتند. در این شرایط حتما نیاز به روانشناس و گرم شدن کانون خانواده است. مرکز مشاوره نی نی مایند به صورت تلفنی و حضوری به شما عزیزان خدمات ارائه می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه بارداری خارج از رحم می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

بعد از حاملگی خارج از رحم چگونه برای بارداری‌های بعدی آماده شویم؟

پیش از هرچیز لازم است به دستورالعمل‌های پزشک توجه کنید. بدن شما برای بارداری به زمان نیاز دارد. همچنین فرایند بارداری خارج‌رحم می‌تواند فشارروانی زیادی به شما وارد کند و به بروز افسردگی یا اضطراب بیانجامد. در این شرایط قبل از بارداری مجدد از یک روانشناس برای ترمیم قوای روحی خود کمک بگیرید.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: بارداری خارج از رحم | شایع ترین علائم و درمان

نینی مایند...
ما را در سایت نینی مایند دنبال می کنید

برچسب : بارداری خارج از رحم , شایع ترین علائم و درمان, نویسنده : نینی مایند ninimind بازدید : 75 تاريخ : شنبه 13 اسفند 1401 ساعت: 16:30